گزارش//

وضعیت آب شرب روستاهای خوی در مرز بحران

وضعیت آب شرب  روستاهای خوی در مرز بحران

گروه گزارش: فرسودگی و بالابودن عمر لوله‌های خط انتقال مشکل کمبود آب شرب در برخی روستاهای خوی را تشدید کرده و موجب ترکیدگی بیش از استاندارد لوله در این منطقه شده است.
آب شرب شهرستان خوی فقط از منابع زیر زمینی تأمین می‌شود، در این شهرستان برای مهار آب‌های سطحی هیچ منبع و سدی وجود ندارد و این موجب شده فقط از منابع زیر زمینی آب شرب موردنیاز تأمین شود که در نهایت همه ساله عمق چاه‌ها عمیق‌تر و کم‌آب‌تر می‌شود.
هر چند مشکل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در بسیاری از مناطق کشور طی سال‌های اخیر موجب بروز مشکلاتی در این بخش شده؛ اما امسال بحران آب شرب در خوی به‌خصوص در روستاها وارد گام جدیدی شده و مردم برخی روستاها از جمله ولدیان برای تأمین ضروری‌ترین نیاز این مایه حیاتی با معضل اساسی مواجه هستند.
تکمیل سد غازان و احیای حق آبه خوی از سد آغ چای برای تأمین آب شرب سال‌ها است نادیده گرفته شده است و این شهرستان نزدیک دو دهه منتظر تکمیل و بهره‌برداری از این سد است، امری که باگذشت بیش از ۱۳ سال هنوز محقق نشده است.
بر اساس اعلام مدیران شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی هم اکنون روستاهای کوتان‌آباد، هسته جوک، عسگرآباد، عزت‌آباد و به‌ویژه ولدیان با مشکل جدی در زمینه آب شرب مواجه هستند و این امر موجب گلایه شدید مردم این مناطق شده است.
آغاز عملیات ایستگاه میانی روستای ولدیان خوی تا هفته آینده
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در خصوص مشکل آب شرب در خوی به‌خصوص در بخش روستایی این شهرستان ، اظهار کرد: تأمین آب شرب شهرستان خوی در بخش‌های شهری و روستایی از محل آب‌های زیر زمینی است و باتوجه‌به کاهش نزولات آسمانی و کاهش آب‌دهی منشاها در برخی از روستاها با کمبود آب روبرو هستیم.
یدالله سلطانی با بیان اینکه هم اکنون یک هزار ۷۰۰ حلقه چاه آب در شهرستان خوی وجود دارد، افزود: از این تعداد چاه ??? حلقه مربوط به آب شرب است و مابقی در کاربرهای کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود.
وی با اشاره به برخی رفتارهای ناصحیح در زمینه مصرف آب افزود: باتوجه‌به کمبود منابع آبی، بروز خشکسالی، افزایش جمعیت و صنایع جا دارد بافرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص نحوه استفاده درست از آب از هدر روی هرچه بیشتر آب جلوگیری شود.
سلطانی با بیان اینکه شهرستان خوی ۶ شهر و ۲۱۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۳۴۰ هزار نفر دارد، اظهار کرد: تأمین آب شهرستان از منابع آب زیر زمینی تأمین می‌شود و نیاز آبی شهرستان ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه است.
وی به چالش‌های تأمین آب شهرستان اشاره و تصریح کرد: تأمین آب شهرستان خوی در فصل گرما باتوجه‌به افزایش دمای هوا، زلزله مکر، و مصرف مشترکین و ساخت سازها در نقطه سربه‌سر قرار دارد و کارکرد تمام چاه‌های عمیق در زمان اوج مصرف جوابگوی مصرف مشترکین نیست و تأمین آب شهرستان از منابع آب‌های سطحی نیاز به زمان بیشتری دارد.
کمبود آب شرب در برخی روستاهای خوی به مرز بحران رسیده است
مدیرعامل آب و فاضلاب خوی در خصوص کمبود آب شرب در بخش روستایی خوی نیز گفت: شهرستان خوی تنها منطقه‌ای است که سد ندارد و همه نیاز آب شرب در بخش شهری و روستایی از چاه تأمین می‌شود که با آغاز فصل تابستان هر سال به دلیل مصرف بیش از حد و برداشت مازاد از چاه‌ها سال‌هاست مردم مناطق شهری و روستایی با مشکل آب شرب دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
وی با بیان اینکه از ۲۱۰ روستا در خوی هم اکنون ۱۳۷ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خوی هستند، عنوان کرد: هم اکنون در روستاهای ولدیان، عسگرآباد، حیدرآباد، کوتان‌آباد، هسته جوک، عزت‌آباد مردم با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند و برنامه‌های کوتاه‌مدت برای حل مشکل کم‌آبی در این منطقه نیز جوابگو نیست.
سلطانی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب شرب خوی از سد آغ چای، سد الند و سد غازان سال‌های متمادی مطرح می‌شود؛ ولی متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است، گفت: با مدیریت مصرف آب تا حدودی تلاش داریم مشکل آب شرب روستاهای خوی را حل کنیم؛ ولی لازم است برای گذر از این مشکل تمهیداتی در نظر گرفته شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی تصریح کرد: با تأمین ۱۵ میلیارد ریال از محل طرح‌های عمرانی و ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات در اختیار نماینده و تهیه مصالح از طریق فرمانداری عملیات اجرایی روستای ولدیان تا یکشنبه هفته آینده از طریق برون‌سپاری آغاز خواهد شد.
فرسودگی و بالابودن عمر لوله‌های خط انتقال مشکل اصلی آب شرب در روستای ولدیان
سلطانی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل روستای ولدیان مشکل آب نیست؛ بلکه فرسودگی و با بودن عمر لوله‌های خط انتقال آب است که باعث ایجاد ترکیدگی بیش از حد استاندار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد در سفر ریاست‌جمهوری به شهرستان خوی ۱۲ پروژه جهت تصویب معرفی و تصویب شدند که درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها بالای ۷۰ درصد است.
سلطانی در خصوص اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در نقاط باقی‌مانده شهر خوی اشاره کرد و تصریح کرد: مطالعات طرح جمع‌آوری شهر خوی از سال ۶۲ آغاز و عملیات اجرایی این طرح سال ۷۶ شروع و سال ۸۲ به اتمام رسید همچنین ۱۵۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این شهر اجرا شد.
وی با بیان اینکه ماده ۲۳ طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر خوی برای نقاط باقی‌مانده از سازمان برنامه‌وبودجه کشور اخذ شده و این طرح از امسال دارای ردیف اعتباری است که کارهای اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،خوی یکی از ۴ دشت ممنوعه آذربایجان غربی سالیان متمادی با بحران آب شرب مواجه بوده است و باید چاره‌اندیشی اساسی در این زمینه صورت گیرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = پنجاه شش