ورزش بانوان آذربایجان‌غربی چشم انتظار حمایت مسئولان

ورزش بانوان آذربایجان‌غربی چشم انتظار حمایت مسئولان

آرازآذربایجان،ورزش عامل موثری برای کسب سلامتی روحی وجسمی است، در دین اسلام نیز همواره به ورزش کردن تاکید شده است.
باتوجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می دهند لذا توسعه ورزش بانوان نیز امری ضروری است.
طبق تحقیقات انجام شده عدم تحرک جسمانی بانوان به معنی در خطر بودن سلامتی و بهداشت روانی و جسمانی بخش مهمی از جامعه است.هرچند ورزش بانوان استان در مقایسه با سال های گذشته پیشرفت‌های داشته اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
ورزش بانوان آذربایجان‌غربی زیرساخت نامطلوبی دارد و به همین علت ورزش بانوان در سطح قهرمانی و همگانی با چالشهایی روبروست.
امروزه نبود امنیت شغلی، مشکلات فرهنگی که ناشی از عدم آموزش است، افزایش سرسام آور هزینه های ورزشی، نبود سالن های ورزشی مختص بانوان، عدم تخصیص بودجه کافی به ورزش بانوان و نبود اسپانسر از چالشها پیش روی ورزش بانوان استان است.
تینا سوادگر قهرمان دو ومیدانی افزود: خوشبختانه در استان به ویژه در بخش بانوان، ورزشکاران مستعد زیادی داریم که مطمئنا اگر حمایت شوند می‌توانند مقامهای بین المللی و حتی المپیکی کسب کنند.
وی که اهل ارومیه است و از ۱۲ سالگی فعالیت ورزشی خود را در این عرصه آغاز کرده، تصریح کرد: علاوه بر کسب مقام های قهرمانی در مسابقات استانی توانستم و مقام اول در ماده ۸۰۰ متر، مقام سوم المپیاد شمال غرب دختران کشور و را نیز کسب کنم.
وی ادامه داد: هدف من در ورزش قهرمانی علاوه بر کسب مقامهای بین المللی و حضور در تیم ملی، رسیدن به مقام در مسابقات آسیایی و المپیک است و باتمام توان برای رسیدن به اهدافم تلاش می کنم.
فاطمه مجلل، قهرمان قایقرانی با اشاره به تبلیغات بیگانه مبنی بر اینکه حجاب برای بانوان ورزشکار ایجاد محدودیت می کند، خاطر نشان کرد: حجاب نمی‌تواند مانعی برای رسیدن به موفقیت باشد و دختران ایرانی ورزشکار در میدان های ورزشی نشان داده اند که با حجاب اسلامی هم می توان مقام های جهانی کسب کرد.
مجلل ۲۰ ساله افزود: حال حاضر تنها هدفی که دارم کسب مقام در بازی‌های آسیایی شهریور ماه سال جاری در کشور چین است که از رویدادهای بسیار مهم ورزشی است که هر چهار سال برگزار می شود و بعد از آن کسب سهمیه المپیک است.
وی تصریح کرد: کسب دونقره قهرمانی کشور، کسب طلا و برنز لیگ برتر، کسب طلای کاپ یک آسیا و برنز جهانی از مقامهایی است که در طول دوران فعالیت ورزشی خود کسب کرده ام.
مجلل اظهار کرد: در مسابقات اخیر که با عنوان مسابقه جایزه بزرگ جهانی و با حضور ۷ کشور و ۱۳۰۰ ورزشکار در روسیه برگزار شد، در ماده ۵۰۰ متر مقام سوم را کسب کردم.
این ورزش کار قایقران اهل ارومیه درخصوص حمایتها از ورزش قایقرانی و ورزشکاران بانو استان نیز یاد آور شد: در بخش بانوان به دلیل عدم پخش و دیده نشدن مسابقات بانوان اسپانسری وجود ندارد و یا خیلی محدود است و حمایتها بسیار کم است، تنها حمایت از سوی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی و هیات قایقرانی استان است.
مجلل در خصوص حمایتهای خانواده و تاثیر در پیشرفت خود نیز افزود: خانواده ام از کودکی علاقه بسیاری به ادامه ورزش قهرمانی داشتند و همواره مورد حمایت خانواده بودم و قهرمانی خود را مدیون حمایت های خانواده ام هستم.
لزوم توجه به توسعه زیرساختهای ورزش بانوان در مناطق مرزی
کمال حسین پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت ورزش و جوانان نباید به توسعه زیرساخت های ورزش بانوان به ویژه در شهرستان های محروم و مرزی کشور بی توجه باشد.
وی تصریح کرد: در سالهای اخیر برای توسعه ورزش بانوان در شهرستانهای محروم و مرزی کشور بی توجهی شده و وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش بانوان بدون برنامه و بسیار منفعل است.
حسین پور ادامه داد: ورزش بانوان در شهرستانهای کم برخوردار به حال خود رها شده و برای توسعه ورزش بانوان و توسعه باشگاههای ورزشی اختصاصی بانوان اقدامی در خور انجام نمی‌شود لذا باید وزارت ورزش و جوانان برنامه عملی را ارائه و عملیاتی کنند.
کمبود اعتبارات از چالشها و دغدغه‌های ورزش بانوان آذربایجان‌غربی
سجاد بیرامی، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی افزود: در حال حاضر ۲۶۰سالن و فضای ورزشی دولتی مختص بانوان در استان وجود دارد که باتوجه به تعداد ورزشکاران زن این تعداد کفایت نمی‌کند، همچنین برخی از فضاهای ورزشی نیاز به تعمیر دارند که نیاز به تامین اعتبار برای تعمیر این فضاها هستیم.
بیرامی با بیان اینکه در سال جاری ۶۰ ورزشکار زن استان به اردوهای تیم ملی در رشته‌های مختلف ورزشی دعوت شده اند، افزود: در حال حاضر و طبق آخرین آمار تعداد ورزشکاران زن فعال در استان ۲۳هزار و ۸۸۸نفر است.
وی گفت: در سال جاری ۹۳ ورزشکار زن از استان در مسابقات ملی و بین المللی مقام کسب کرده اند.
مدیر کل ورزش و جوانان استان اظهار کرد: خوابگاه های ورزشی ویژه بانوان، کمبود اعتبارات و تعمیر سالن های ورزشی از چالشها و دغدغه‌های ورزش بانوان استان است.
بیرامی ادامه داد: برای مسابقات آسیایی هانگژو تعداد ۱۲ورزشکار از استان اعزام شدند که یک بانوی ورزشکار نیز از رشته قایقرانی جزو این ورزشکاران است.
هرچند زیرساختها و امکانات ورزشی بانوان آذربایجان غربی نسبت به سالهای اخیر مناسب شده و دختران و زنان مسلمان استان توانسته اند ورزش کنند و حتی با نگاه به ورزش قهرمانی، در عرصه‌های جهانی مقامهای بین المللی کسب کرده اند اما ورزش بانوان استان همچنان با چالشها و مشکلاتی روبروست که نیازمند برنامه ریزی، حمایت و سرمایه گذاری مسئولان ورزشی استان است چرا که اگر به ورزش بانوان توجه نشود و حمایتی صورت نگیرد جامعه با آسیب های اجتماعی روبرو خواهد شد که گاها جبران ناپذیر هستند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


8 × = چهل هشت