مسئول امور بيماران خاص آذربايجان غربي:

وجود یک هزار و ۶۹۷ بیمار ام اس در آذربایجان غربی

وجود یک هزار و ۶۹۷ بیمار ام اس در آذربایجان غربی

گروه گزارش: بیماری ام اس یکی از بیماری‌های مغز – نخاع و عصب بینایی است که به علت آسیب غلاف دور اعصاب که اصطلاحا به آن »میلین« می‌گویند، بوجود می‌آید و در اثر آسیب میلین هدایت الکتریکی در مسیر اعصاب مختل می‌شود.
در سیستم عصبی تمام اطلاعات از طریق همین الیاف عصبی جا به جا می‌شود، در نتیجه اگر در هدایت امواج اختلالی ایجاد شود، سبب ایجاد علایم و نشانه‌هایی که در بیماری ام.اس دیده می‌شود.
*علت ام اس شناخته نشده است
علت اصلی بروز بیماری ام. اس به درستی شناخته نشده است، اما مشاهده شده که سیستم ایمنی بدن که مسئول از بین بردن عوامل بیگانه و مضر است به طور اشتباهی به اجزای خود حمله می‌کند که در بیماری ام.اس، غلاف میلین سلول‌های عصبی را مورد تهاجم قرار می‌دهد.
در ایجاد این بیماری عوامل محیطی مثل عفونت‌های ویروسی، استعداد ژنتیکی نقش دارند، ولی هیچکدام به تنهایی عامل ایجاد بیماری نیستند استعداد ژنتیکی گر چه در بروز بیماری‌های ام.اس نقش دارد، ولی یک بیماری ارثی نیست و احتمال بروز ام.اس در سایر افراد خانواده حدود ‌‌۵ درصد است.
*بیست تا چهل سالگی سن شیوع بیماری ام.اس
بیماری ام.اس بیشتر در سنین ‌‌۲۰ تا ‌‌۴۰ سالگی شروع، اما احتمال بروز بیماری از ‌‌۱۰ تا ‌‌۶۰ سال نیز وجود دارد، یکی از علایم شایع ام اس، تاری دید یک چشم است.
*چرا شیوع ام.اس در زنان بیشتر از مردان است؟
احتمال بروز ام.اس در زنان بیشتر از مردان است؛ چراکه بیماری ام.اس یک بیماری خودایمنی است و بیماری خودایمن در خانم ها شایع تر است و در سنی که فعالیت باروری خانم ها بیشتر است و قابلیت تولیدمثل دارد، بیشتر بروز می کند.علاوه بر آن هورمون های زنانه در پیدایش این بیماری نقش مهمی دارند، بنابراین هورمون های زنانه که در قبل از سن یائسگی در خانم ها فعال هستند فرد را مستعد این بیماری می کنند، چه بسا این بیماری وقتی هورمون های زنانه نیست، کمتر است و در سنین کودکی و سنین بعد از یائسگی کمتر دیده می شود.
*یک هزار و ۶۹۷ نفر در آذربایجان غربی به ام اس مبتلا هستند؟
سیامک صفاری گفت: حدود یک هزار و ۶۹۷ نفر بیمار مبتلا به ام اس در سایت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بصورت تجمعی ثبت نام کرده اند.
*بیش از ۷۰ درصد بیماران ام اس را زنان تشکیل می دهند
وی با بیان اینکه در سال ۹۳ حدود ۱۵۶ نفر بیمار جدید به تعداد این بیماران اضافه شده است، افزود: بیش از ۷۰ درصد این بیماران را زنان تشکیل می دهند.مسئول امور بیماران خاص آذربایجان غربی اظهار کرد: در سال ۹۳ تعداد بیماران ام اس در استان حدود یک هزار و ۶۳۵ نفر بود، که از این تعداد یک هزار و ۱۷۸ نفر زن و ۴۵۷ نفر مرد هستند
*بیماران ام اس بیشترین فراوانی را در بین بیماران خاص دارند
وی با بیان اینکه میزان ابتلا به بیماری ام اس در زنان حدود سه برابر مردان است، اظهار کرد: بیماران ام اس بیشترین فراوانی را در بین بیماران خاص دارند که می توانند داروی ایرانی را که از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار است به صورت رایگان تهیه کنند.
صفاری با بیان اینکه در زمینه بیماری ام اس از لحاظ تشخیصی مشکلی نداریم، اظهار کرد: الویت اول در بحث بیماران ام اس حل مشکل بازتوانی و فیزیوتراپی این بیماران است.
*الویت در بحث بیماران ام اس حل مشکل بازتوانی و فیزیوتراپی این بیماران است وی تصریح کرد: در زمینه توانبخشی و فیزیوتراپی بیماران ام اسی از لحاظ دانشگاهی ضعیف هستیم و به همین دلیل یکی از الویت های ما در بحث بیماران ام اس حل مشکل بازتوانی و فیزیوتراپی این بیماران است.
در زمینه توانبخشی و فیزیوتراپی بیماران ام اسی از لحاظ دانشگاهی ضعیف هستیم و به همین دلیل یکی از الویت های ما در بحث بیماران ام اس حل مشکل بازتوانی و فیزیوتراپی این بیماران است.
مسئول امور بیماران خاص آذربایجان غربی افزود: آمار دقیق افزایش بیماری ام اس مشخص نیست ولی بر اساس آمار سالهای گذشته که بر تعداد بیماران ام اس در سال ۹۳ ، ۱۳۷ مورد، در سال ۹۲ حدود ۱۷۰ مورد و در سال ۹۱ حدود ۲۵۱ مورد افزوده شده که از تابلوی مشخصی پیروی نمی کند می توان گفت سالانه حدود ۱۵۰ نفر بر تعداد بیماران ام اس افزوده می شود

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


2 + = پنج