واکسن کرونا، خون دل کادر درمان یا خون رنگین سلبریتی‌ها

گروه اجتماعی: درحالیکه بخش عظیمی از انرژی کادر درمان و پزشکی کشور طی یک سال گذشته صرف مبارزه با ویروس مرگبار کرونا شده و حضور فداکارانه این جمعیت از جان گذشته بر کسی پوشیده نیست، انتشار نامه ای مبنی بر اولویت قائل شدن برای واکسیناسیون هنرمندان موجی از واکنش را در فضای مجازی به دنبال داشت.
حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی طی روزهای اخیر در نامه ای به کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت: در مبارزه با همه گیری کرونا یکی از شعارهای اصلی که همه ما درمانگران به آن اعتقاد راسخ داریم و الحق وزارت بهداشت برای نهادینه کردن آن سنگ تمام گذاشت و مردم نیز برای جامه عمل پوشاندن آن از منافع خود گذشتند، شعار پر محتوای »در خانه بمانیم« بود. اما یکی از گروه های موثر در تحقق این شعار تولیدکنندگان برنامه های متنوع تلویزیونی و سینمایی هستند.
مگر می شود به مردم گفت در خانه بمانید اما برنامه ای در نظر نگرفت.
وی افزود: جهاد امروز هنرمندان در نگهداشت مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا، کمتر از کار کادر درمان نیست. این گروه معظم از پر ریسک ترین گروههایی هستند که می_توانند در معرض ابتلا به ویروس کرونا باشند.
مگر می شود در سریال یا فیلمی به ایفای نقش پرداخت در حالی که ماسک بر صورت است؟ بسیاری از داستان هایی که هنرمندان در آن ایفای نقش می کنند مربوط به زمانی است که ماسک زدن مرسوم نبوده است.
کرمانپور تاکید کرد: پیشنهاد می کنم در واکسیناسیون اختیاری این دست از برنامه سازان هنری که سرمایه ملی نیز محسوب می شوند همپای کادر درمان نگریسته شوند و در صورتی که این پیش بینی در نظر گرفته نشود، بیم آن می_رود که تولیدات هنری به شدت کاهش یافته (که تاثیر منفی در خانه ماندن مردم دارد) یا شاهد فقدان بیشتر آنان باشیم.
انتشار این نامه، موجی از واکنش ها را در فضای مجازی به همراه داشت. بسیاری نوشتند که چرا هنرمندان باید در اولویت دریافت واکسن باشند. تا جایی که حتی افرادی از بین هنرمندان نیز وارد میدان شدند و اعلام کردند، درخواستی برای اولویت داشتن در دریافت واکسن ندارند.
»فاطمه معتمد آریا« بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون یکی از این هنرمندان بود که در نامه ای نوشت: اینجانب، فاطمه معتمدآریا، خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندان سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم. با وجود از دست رفتن بسیاری از هنرمندان تکرار ناشدنی سینما به دلیل ابتلا به کرونا، اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ایران می‌دانم.
«پدرام شریفی» دیگر بازیگر سینما که در فضای مجازی نیز فعال است، در پاسخ به کرمانپور نوشت: ضمن تشکر به خاطر توجه شما به سلامت ما و همکاران ما در سینما و تلویزیون ذکر چند نکته را واجب می‌دانم.
در کنار ما که در شرایط بسیار پرخطر مشغول کار هستیم، بسیار انسان‌های دیگر در این سرزمین، همانند ما و همکاران ما در حال کسب درا?مد برای گذران زندگی خود هستند.
ممنون که متوجه شرایط سخت ما در هنگام تولید یک فیلم هستید که بدون ماسک مجبور به ایفای نقش خود هستیم اما خون ما رنگین‌تر از ا?ن ا?دمی نیست که مجبور است با مترو به سر کار خود برود، مجبور است سوار تاکسی شود و امیدوار باشد که کنار دستی او کرونا نداشته باشد.
من به ا?ن سربازی فکر می‌کنم که در خوابگاه می‌خوابد و مجبور است دو سال در این شرایط خدمت کند. من از توجه شما متشکرم اما ترجیح می‌دهم از شما درخواست کنم تا شرایط واکسن زدن را برای همه مردم به همان اولویتی که در جهان برقرار است انجام دهید.»
این موج گسترده ادامه داشت تا اینکه، کرمانپور خود در فضای مجازی دست به قلم شد و نوشت: در این شرایط سخت هم مردم و هم کادر درمان در اوج خستگی روحی و جسمی به سر می برند.
و ممکن است با هر اظهار نظر یا خواسته ای که به خصوص احساس تبعیض و نابرابری را القا کند، مغموم و عصبانی شوند بنابراین شیوه واکنش_ها به نامه منتشر شده را به عنوان یک کنشگر درمانی و اجتماعی می پذیریم. رنجش خاطر همه عزیزان برایم قابل درک است و آن را فرصتی برای اصلاح رویکردهای خود می دانم.
وی افزود: موضوع اصلی و دغدغه همه ما در حال حاضر تزریق امید و ایستادگی برای یکسال پیش روست همه ما در یک امر هم قسم هستیم و آن را رساندن مرگ و میر کرونا به صفر است یکی از راههای امید بخش در کنار رعایت دستورالعمل_ها واکسیناسیون است. متاسفانه به هر دلیلی تعداد واکسن های در دسترس اندک است.
بر همین مبنا مجبور و موظفیم بر اساس سند ملی واکسیناسیون، تن به اولویت هایی بدهیم که با توجه به نگرش جهانی، علمی و مدیریتی نوشته شده است.بنابرای تمنا دارم به اولویت های طرح شده در این سند دقت شود.
عذرخواهی می کنم
کرمانپور در همین ارتباط نیز به تشریح علت انتشار این نامه پرداخت و گفت: نامه ای که برای آقای جهانپور نوشتم، بازتاب زیادی داشت قبل از بیان هر نکته ای، تکذیب می کنم، من به هیچوجه نگفتم هنرمندان در اولویت دریافت واکسن باشند.
مساله این است که وزارت بهداشت در روزهای گذشته سندی را به عنوان سند ملی واکسیناسیون منتشر کرد که اگر توجه قرار گیرد گروههایی را برای دریافت واکسن کرونا اولویت بندی کرد و طبق آن واکسیناسیون کرونا از کادر درمان و سالمندان شروع و در نهایت هم به جمعیت عمومی منتهی می شود.
وی ادامه داد: نکته ای که می خواستم در این نامه به آن تاکید کنم و شاید برداشت دیگری از آن شد این بود که در هیچ جای این سند به هنرمندان توجهی نشده است.
علت اینکه می گویم هنرمندان باید مورد توجه قرار گیرند این است که همه افرادی که در جامعه مشغول کار هستند از جمله پزشکان و پرستاران، خبرنگاران، رانندگان و سایر مشاغل می توانند حین کار کردن از ماسک استفاده کنند اما تفاوت کار هنرمندان و به خصوص بازیگران به علت نوع شغلی که دارد نمی توانند در محل فیلمبرداری در لوکیشن ماسک بزند، مثلا یک هنرمند می خواهد در فضای جبهه بازی کند یا هر فضای تاریخی یا واقعی دیگر، در آن زمان که ماسک نبوده است.
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: این ذات کاری بازیگران است که باید بازی آنها واقعی باشد، معلوم است که در جبهه یا هر فضای واقعی دیگر ماسک نمی زنند بنابراین بازیگر هم نمی_تواند هنگام بازی کردن ماسک بزند به همین علت در معرض خطر قرار می گیرد زیرا باید تا حد امکان صحنه بازی شبیه صحنه واقعی زمان خود باشد.
در واقع اگر بازیگران مصونیت نداشته باشند معنایش این است که شما برو جلوی دوربین ماسک را بردار بازی کن و در معرض خطر باش.
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: با این وجود باز هم تاکید می کنم منظور من از این نامه به هیچوجه این نبوده که هنرمندان نسبت به کادر درمان برای واکسیناسیون در اولویت باشند، تکذیب می کنم اما گفتم در این سند واکسیناسیون به هنرمندان هم توجه کنید زیرا بازیگران جزو معدود مشاغلی هستند که باید کار کنند و نباید ماسک بزنند.
ممکن است مشاغل دیگری هم باشند که به خاطر نوع شغلشان معذوریت داشته باشند از اینکه ماسک بزنند و من فراموش کرده باشم نام آنها را ذکر کنم.
کرمانپور گفت: باز هم تاکید می کنم به هیچوجه نگفتم، هنرمندان و بازیگران در اولویت واکسیناسیون کرونا باشند اگر هم چنین برداشت شده، عذرخواهی می کنم. به هر حال شاید نمی شد همه چیز را در نامه ذکر کنم.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که وقتی یک هنرمند یا بازیگر که مورد توجه مردم است و مردم به او علاقه مند هستند، از بین می رود بسیاری از مردم ناراحت می شوند، در همین جریان فوت آقای انصاریان و میناوند، دیدیم که چه هجمه هایی علیه دکتر هاشمیان، پزشک آی سی یو انجام شد، در حالی که او وظیفه حرفه ای خود را انجام داد.
این حرف ها و شاید ناسزاهایی که در فضای مجازی مطرح شد به دکتر هاشمیان نبود، در واقع به سیستم سلامت کشور بود که چرا نتوانست از جان هنرمندانش حفاظت کند.
مرگ هنرمندان تبعات روانی و اجتماعی دارد
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: با توجه به حساسیت موضوع باید کاری کنیم که هنرمندان و شخصیت ها اگر هم مبتلا می_شوند وارد فاز سخت بیماری نشوند به خصوص اینکه همان طور که در مورد آقای انصاریان و میناوند که متاسفانه جانشان را بر اثر کرونا از دست دادند، دیدیم که در زمان بستری آنها در بیمارستان، چقدر فضای بیمارستان ملتهب شد و کادر بیمارستان در فشار قرار گرفتند.
مساله باز هم مهمتر این است که وقتی کادر پزشکی متوجه شود که درمان افراد مشهود و هنرمندان تبعات سنگین برای آنها دارد و اگر خدای نکرده این افراد جان خود را از دست بدهند، مورد هجمه قرار می گیرند از این به بعد بترسند از اینکه این بیماران را پذیرش کنند و تحت درمان قرار دهند.
وی گفت: در چنین شرایطی هم پزشکان از پذیرش این بیماران که افراد مشهود و مورد توجه هستند ممکن است فرار کنند و هم بیمارستانها دچار مشکل شوند.
در نهایت هدف من از نامه به آقای دکتر جهانپور، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت این بود که هنرمندان در اولویت واکسن قرار بگیرند بلکه این بود که در سند ملی واکسیناسیون جایی هم برای هنرمندان در نظر بگیرند و به آنان هم به عنوان گروه های در معرض خطر توجه کنند.
کرمانپور افزود: به هر حال هنرمندان از اینکه در سند ملی واکسیناسیون مورد توجه قرار نگرفته_اند؛ گلایه دارند، گروه هایی دیگر مثل دانشجویان پزشکی یا حتی معلمان هم چنین گلایه هایی دارند اما این گروه ها در سند ملی واکسیناسیون مورد توجه قرار گرفته اند برای اینکه در این سند آمده، افرادی که به نحوی با بیماران در تماس هستند یا در اجتماعات شرکت می کنند، در اولویت هستند اما تفاوت خبرنگار، دانشجو، پزشک، معلم و بسیاری از مشاغل با بازیگران این است که آنان می توانند تا زمانی که نوبت واکسن آنها برسد، ماسک بزنند اما بازیگران نمی توانند.
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: نکته دیگر که شاید عامل مهمی بود در اینکه بعد از نوشتن این نامه موجی از ناسزاگویی به سمت من سرازیز شود، این بود که زمانی این نامه را نوشتم که هنوز مقدار قابل توجهی واکسن وارد کشور نشده و در دسترس نیست و شاید اگر زمانی این نامه نوشته می شد که به میزان مناسبی واکسن کرونا در کشور بود، این قدر هجمه علیه من به وجود نمی آمد.
وی گفت: در مجموع همه تلاش ما و کادر پزشکی این است که کرونا در کشور کنترل شود و تعداد کمتری از مردم از هر گروهی و در هر نقطه ای از کشور داغدار شوند و شب عید ۱۴۰۰ تعداد فوتی های کرونا در کشور انگشت شمار شود و تعداد مرگ کرونا در ایران به همان میزان زیر دو درصد جهانی برسد. ایران کشور یازدهم یا دوازدهم دنیا از نظر مرگ کرونا نباشد و در این جدول به جاهای پایین تری برسیم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، کرمانپور افزود: امیدواریم سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت تعداد بیشتری از واکسن های مورد تایید را در کشور معرفی کند و اجازه دهد از هر طریقی که ممکن است این واکسن ها وارد کشور شوند و در دسترس قرار گیرند زیرا حتی اگر این واکسن ها عوارضی محدودی هم داشته باشند خطر آنها از خطر بیماری کووید۱۹ به مراتب کمتر است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


9 + پنج =