استاد دانشگاه اروميه:

۳۸ روستای اقماری دریاچه ارومیه خالی از سکنه شده‌اند

۳۸ روستای اقماری دریاچه ارومیه  خالی از سکنه شده‌اند

گروه خبر: استاد دانشگاه ارومیه و دبیر نخستین همایش دریاچه ارومیه در سال ۸۱ گفت: ۳۸ روستای اقماری دریاچه ارومیه به دلیل بیکاری در حوزه کشاورزی، خالی از سکنه شده‌اند.
میر علی محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر حدود ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه با کاهش تراز آب‌های زیرزمینی در دشت ارومیه به سمت شوری می‌روند و حتی احتمال بروز طوفان نمک نیز در منطقه وجود دارد که دامنه آن تا قزوین و تهران را تهدید می‌کند.
وی اضافه کرد: با ارائه راهکارهای عملی و اجرایی علاج بخش برای دریاچه ارومیه باید از ادامه این روند نوظهور در منطقه جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: برخی سعی دارند دیدگاه خشکاندن دریاچه ارومیه را برای افکار عمومی بقبولانند که این تفکر غیر علمی و غیر قابل قبول است.استاد دانشگاه ارومیه ادامه داد: این دریاچه دارای حوضه آبریز بزرگی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی کردستان، دارد که به عنوان بزرگ‌ترین حوضه آبریز داخلی ایران به شمار می‌رود.
محمدی گفت: با بررسی تاریخچه ای یک دوره پنجاه ساله تغییرات تراز آب این دریاچه در می‌یابیم که پیش از این نیز موضوع نزدیک به خشک شدگی دریاچه ارومیه در سال آبی ۴۲-۴۱ برای آن رخ داده ولی در حال حاضر به دلیل بروز خشکسالی مفرط در منطقه و افزایش مصرف بی رویه و فاقد مدیریت منطقی آب، تراز آبی آن به پایین‌ترین حد در عمر این دریاچه رسیده است.
دبیر اولین همایش دریاچه ارومیه که در شهریور ماه سال ۱۳۸۱ در دانشکده فنی دانشگاه ارومیه برگزار شد، در خصوص دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه، افزود: تداوم روند خشکسالی، تغییرات اقلیمی، کاهش بارش سالانه، توسعه زمین‌های کشاورزشی با افزایش سطح زیر کشت آبی، احداث بی رویه و بدوم مطالعه سدها، کاهش ورود روان آب‌ها به میزان ۲۴/۱ میلیارد متر مکعب در سال و افزایش یک و نیم درجه ای حرارت کره زمین از جمله دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه می‌باشند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = نُه