واقعاً چه چیزهایی زیبایی های شهر ارومیه را خدشه دار می کند

واقعاً چه چیزهایی زیبایی های شهر ارومیه را خدشه دار می کند

گروه جامعه : چندی پیش شهردار ارومیه در یک برنامه رادیویی اعلام کرده که برخی فعالیت های فرهنگی دستگاه های ارزشی و نهادهای انقلابی چهره شهر ارومیه را نا زیبا می کند.
محمد حضرت پور حتی مصادیق عینی این ابراز عقیده خود را بیان کرده و مدعی شده است که باید از این کارهای فرهنگی جلوگیری شود.این ابراز دیدگاه حضرت پور در حالیست که خروجی هزینه کرد میلیاردها تومان بودجه های فرهنگی شهرداری ارومیه، محل انتقاد بسیاری از چهره هاست.
مطلب پیش رو نگاهی اجمالی به شهر ارومیه است تا دریابیم شهرداری ارومیه چه چیرهایی را زیبا تصور کرده و چه مناظری از دیدگاه مدیران شهری ارومیه نازیباست.
ارومیه شهر زیبایی است و برای این زیبایی می توان، وقتی از میانه دریاچه خشک شده ارومیه می گذری چشمانت را ببندی و تصور کنی که دور و بر پل و جاده میانگذر ۸ متر آب است!
حتی می شود وقتی از بزرگراه شهید کلانتری به سمت شهر ارومیه می آیی و بوی متعفن فاضلاب، ریه هایت را پر می کند، تصور کنی که این بوی مشمئز کننده عطر گل های بیدمشک بهاری است!
حتی می توانی به مهمانت که از خیابان ابوذر که ناسزاوارانه نام صحابه پیامبر(ص) بر آن گذاشته شده و هیچ نشانی از این مرد بزرگ در آن نیست می گذرد، بگویی که بجای گذر از آن یکراست از خیابان دانشکده وارد ارومیه شود تا تعمیرگاه های الوان و صداهای جورواجور را ندیده و نشنود و بجایش منازل اشرافی خیابان دانشکده را بنگرد!
ارومیه اساساً شهر زیبایی است و این زیبایی ها وقتی برف و باران می بارد دو چندان می شود، وقتی که آبهای روان کوه های اطراف از میان شیارها هدایت شده و به جای نهر آب راهی جوهای نیم متری و یا شبکه فاضلاب می شوند تا از منازل مردم سربرآروند این شهر زیباتر هم می شود!این زیبایی وقتی بیشتر به چشم می آید که به همت مهندسان زحمتکشی که طراحی خیابانها و پل های این شهر را تحت نظارت مستقیم آبادگران یاد گرفته اند، یک تنه، در مجاورت و فاصله ۱۰ متری شهرچایی ارومیه، دریاچه های دل انگیز می سازند تا خودروهای مردم به قایق های تفریحی بدل شوند.
مناظر شهر زیبای ارومیه در چراغ های مجموعه پل های قویون، یکجا جمع شده و هر چراغ، نماینده یک صفر از ۱۷۴ میلیارد تومانی است که برای آن در مرفه ترین منطقه شهر هزینه شده است!نمی دانید اهالی اسلام آباد، کشتارگاه، علی آباد و دیگر آبادی های ارومیه وقتی که هر از گاهی گذرشان می افتد و از روی این پل می گذرند چه سخنان رنگینی بر زبان جاری می کنند!شهر زیبای ارومیه که هر روز با پل و گل، آبادتر می شود، چیزی کم ندارد!برادران شرکت های تبلیغاتی، زیبایی های مصرف گرایی در این شهر را در همه خیابانها هر روز به نمایش می گذارند گویی اهالی این شهر هیچ وقت قرار نیست از مصرف دست بردارند!برای شهر زیبای ارومیه، خیلی وقت است که مفاهیم ارزشی و معنوی در بنرهایی خلاصه شده که عده ای برای خوشایند برخی دیگر در جلوی چشمشان نصب می کنند و به اسم کوچک می نویسند از طرف فلانی!شهر زیبای ارومیه خیلی وقت است در چنبره افکاری اسیر است که گمان می کنند زیبایی یعنی گل، پیشرفت یعنی پل، توسعه یعنی مجتمع سازی، یعنی آپارتمان سازی.
توسعه هیچ شهر و منطقه ای بدون توسعه رسانه هایش اتفاق نیافتاده است، اما وقتی افرادی به هر طریقی رسانه ها را به لجن می کشند، مطمئن باشید شهر هم توسعه پیدا نخواهد کرد، بلکه زیر پوست شهر، فسادی ریشه دار رخنه نموده و روزی چرک متعفنش دهان باز کرده و همه را رسوا خواهد کرد.
بله، ارومیه زیباست، ولی نه آن زیبایی که برخی تصور می کنند!زیبایی ارومیه در حفظ اصالت تاریخ ۳۰۰۰ ساله اش و در پاسداشت تاریخ معاصرش که هزاران نفر را در خون غلطیده دیده، نهفته است.
این روزها مردم از اداها خسته شده اند.مردم دوست دارند از انبوه کسانی که به هر دلیلی در کار مردم گره می اندازند تا ترکه شان کنند، فقط یکی دو نفر به جای پرچم اعلان عزا در میدان ایالت بر دار کشیده شوند یا حداقل دست و زبان کسانی که یا با سوء تدبیر و یا با برنامه قبلی، بیت المال را حیف و میل می کنند و آبروی افراد شرافتمند را به یک کارت هدیه می خرند از بیخ بریده شود، تا شاید برای دیگران درس عبرت شود.شهروندان ارومیه هر ماه برای شهدای شهرشان یادواره می گیرند و هر از گاهی مراسم هایی برای یادآوری شهامت های فراموش شده جگرگوشه هایشان برگزار می کنند و به خاطر همین ناچارند در میان این همه تبلیغات مصرف گرایانه چند بنر اطلاع رسانی محدود نصب کنند غافل از اینکه همینها خار چشم کسانی می شود که زیبایی را در ترویج مصرف گرایی می بینند نه در پاسداشت یاد فرزندان دلاور این سرزمین.روزگار عجیبی است، گویی قصه هابیل و قابیل قرار نیست هیچ وقت به اتمام برسد!

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


5 × نُه =