واحدهای تولیدی آذربایجان غربی محروم از تسهیلات

واحدهای تولیدی آذربایجان غربی محروم از تسهیلات

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: در حالی که اغلب واحدهای تولیدی آذربایجان غربی به دلیل کمبود نقدینگی قادر به ادامه فعالیت نیستند، تسهیلات بانکی مصوب استان به دلیل عدم جذب، دیرکرد در تخصیص بخش از تسهیلات ابلاغی، سود بالا و چرخه طولانی مدت اداری برای تخصیص، در بهبود عملکرد واحدها عملا بی تاثیر بوده است.
استان آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت‌ها بوده است، همواره از توسعه و پیشرفت در شان و اندازه ظرفیت‌های فوق‌العاده بالای خود محرم بوده و در حوزه صنعت و تولید و جذب توریست و همچنین بخش معادن و غیره هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.
اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی در همه ابعاد و ظرفیت‌ها در گرو نگاه علمی و دقیق به مقوله صنعت است و خودکفایی و پیشرفت در زمینه‌های مختلف زمانی به ارمغان می‌آید که مدیران اجرایی استان با همدلی و هماهنگی حرکت کرده و با همگرایی و هم افزایی ظرفیت‌ها، در صدد رفع مشکلات و برطرف کردن موانع قانونی توسعه و صنعتی شدن برآیند.
برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه‌ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاه‌های مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی، صنایع مختلف و معادن و سایر بخش‌ها باید تمام قدم‌هایی را که می‌تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه‌ها و ارایه توانمندی‌ها می‌تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی‌ها داشته باشد.
اگر تمام واحد‌های غیرفعال و نیمه‌فعال بخش تولیدی و صنعتی با تامین نقدینگی شان به چرخه تولید برگشته و مجددا مورد بهره‌برداری کامل قرار گیرند قطعاً در تمامی زمینه‌ها به خودکفایی خواهیم رسید و این امر به زمان تامین اعتبارات، میزان منابع اختصاصی و شرایط اقلیمی بستگی دارد.
در حالی که اغلب واحدهای تولیدی آذربایجان غربی به دلیل کمبود نقدینگی قادر به ادامه فعالیت نیستند، تسهیلات بانکی مصوب استان به دلیل عدم جذب، دیرکرد در تخصیص بخش از تسهیلات ابلاغی، سود بالا و چرخه طولانی مدت اداری برای تخصیص، در بهبود عملکرد واحدها عملا بی تاثیر بوده است.
این در حالی است که یکی از مهم‌ترین اهرم‌های حمایتی اعتبارات استانی، استفاده از تسهیلات بنگاه‌های زودبازده برای احیای صنعت و یا حتی ایجاد واحد صنعتی جدید است.موضوعی که در دو سال اخیر جلسات کارگروه اشتغال استان نه تنها گرهی از چرخه ایستای صنعت نگشوده بلکه به یکی از موضوعات فرسایشی و تقابلی دستگاه‌ها در تخصیص و یا عدم تخصیص تبدیل شده است. به طوری که نتایج جلسات مکرر کارگروه اشتغال در دو سال اخیر با تخصیص ناچیز سهمیه ابلاغی تسهیلات بنگاه‌های زودبازده به ماه پایانی سال جاری رسید.
چنانچه به گفته مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی تنها ۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در قالب بنگاه‌های زودبازده اقتصادی در سطح استان طی ۷ سال گذشته پرداخت شده است.
ظاهرا در جلسه شورای سرمایه گذاری و اشتغال آذربایجان غربی در ماه گذشته اعلام شده که از ۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات بنگاه‌های زود بازده اقتصادی امسال ۲۲۰ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است و در این راستا بانک کشاورزی رتبه اول و بانک صادرات نیز رتبه دوم پرداخت تسهیلات را دارند و با اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده اقتصادی ۷۰ هزار طرح با ایجاد فرصت اشتغال برای بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر در آذربایجان غربی اجرایی و مورد بهره>برداری قرار گرفتند.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه ضمن انتقاد از ظاهرسازی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص صورت وضعیت دستگاه متبوع خود، گفته است که این اقدامات زیرساخت لازم برای ایجاد زمینه عقب‌ماندگی استان در مولفه های سرمایه>گذاری و… را ایجاد می‌کند.
قربانعلی سعادت در همین جلسه خواستار رونق در حوزه سرمایه گذاری، حل مشکل اشتغال و توسعه صنعت در آذربایجان غربی شده و گفته است که یکی از وظایف اساسی مسئولان، جمع آوری معوقات بانکی بوده به طوری که درآمد کشور در دست عده‌ای خاص بلوکه شده و اعتماد مردم به بانک‌ها و دولت در سایه همین اقدامات پایین آمده است.
این در شرایطی است که موضوع عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نیز داستان دیگری است که مانع تولید در استان آذربایجان غربی می‌شود به طوری که بین مصوبات استانی و ابلاغ از بانک‌ها تفاوت بسیاری وجود دارد و این موضوع موجب شده تخصیص تسهیلات اندک باشد.
اغلب بانک‌ها به بهانه عدم هم‌خوانی منابع و مصارف از پرداخت این تسهیلات طفره می‌روند و این در حالی است که در بودجه استانی بانک‌ها رقم‌ها ذکر شده و بر پرداخت آن تاکید شده است و ضروری است از این طریق سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فراهم شود.
اما خلاء اجرایی یکی از مهم‌ترین طرح‌های حمایت از واحدهای تولیدی کارگروه اشتغال در حالی به قوت خود باقی است که طبق اظهارات مدیران ارشد استانی نزدیک به ۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان در وضعیت تعطیل و رکود به سر می‌برند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۵:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


1 × نُه =