هنوز خبری از مرغ‌های مخبر نیست

هنوز خبری از مرغ‌های مخبر نیست

گروه جامعه: دولتی که با شعار کاهش قیمت‌ها و مهار تورم برر وی کار آمده است، برخلاف ادعا‌هایی که در خصوص رشد اقتصادی و کاهش تورم مطرح می‌کند، کار را را به جایی رسانده است که نه‌تن‌ها از عهده کنترل قیمت مرغ هم بر نمی‌آید بلکه برخی از حامیان آن ادعا می‌کنند که اگر نبودند قیمت‌ها بیش از آنی بود که اکنون هست.
خبر افزایش قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰هزار تومان، دوباره دوباره به معیار صداقت‌سنجی دولت‌مردان در وعده هاشان بدل شده است. این افزایش تورمی در حالی در آستانه دوسالگی دولت سیزدهم رقم خورده که در تمام این دو سال، مقامات دولت و مجلسی که با آن همسو بوده، بار‌ها در مورد کنترل قیمت مرغ و تخم‌مرغ ادعا‌هایی را مطرح بودند. حالا دولت ابراهیم رئیسی در نیمه راه است و هنوز، علی‌رغم وعده‌هایش، از کنترل قیمت مرغ ناتوان!
به عبارت بهتر، دولتی که با شعار کاهش قیمت‌ها و مهار تورم بر روی کار آمده، برخلاف ادعا‌ها و وعده‌هایی که در خصوص رشد اقتصادی و کاهش تورم مطرح کرده، کار را را به جایی رسانده است که نه‌تن‌ها از عهده کنترل قیمت مرغ هم بر نمی‌آید بلکه برخی از حامیان آن ادعا می‌کنند که اگر نبودند قیمت‌ها بیش از آنی بود که اکنون هست.
مجتبی ذوالنوری نایب رییس مجلس شورای اسلامی یکی از این افراد است. او ادعا دارد طرح و لوایح مختلفی که توسط مجلس یازدهم به تصویب رسیده موجب بهتر شدن شرایط مردم شده یا از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرده است. به گفته او مکانیسم‌های کنترلی مجلس است که باعث شده با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ به ۱۸۰ هزار تومان نرسد. اما گویا ذوالنوری و هم‌قطارانشان فراموش کرده‌اند که همین دو سال پیش یکی از پاشنه آشیل‌های زدن دولت روحانی افزایش قیمت مرغ بود و از همین تریبون مجلس چه حرف‌هایی در باره دولت روحانی و افزایش قیمت روحانی زده بودند.
انتقاد قیمت مرغ مختص رئیس مجلس نیست اتفاقا در روز‌های اخیر صحبت‌های گذشته رئیسی درباره بی‌تدبیری دولت روحانی در مدیریت قیمت مرغ و تخم و مرغ سوژه مجازی شده است. رئیسی در بخشی از ویدئو مناظرات انتخاباتی از جوجه کشی و افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ به شدت انتقاد میکند.
محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور هم در ۲۴بهمن ۱۴۰۰ با حضور در میدان عرضه گوشت و مرغ بهمن، از غرفه‌های مختلف این میدان بازدید کرد و در جریان آخرین قیمت‌های موجود در بازار و اقلام مورد نیاز قرار گرفت. وی همان زمان قول داده بود تا مشکل بازار مرغ را حل کند وی گفت: اگر تا جمعه هفته آینده مرغ نیامد با من تماس بگیرید، اکنون چند ده جمعه دیگر از آن زمان گذشته و هنوز خبری از مرغ‌های مخبر نیست.
ساداتی نژاد وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی از دیگر کسانی بود که مواضع تندی نسبت به قیمت مرغ داشت، وی که در آن زمان رئیس کمیسیون کشاورزی بود در جلسه‌ای که به همین منظور در مجلس تشکیل شده بود با طرح این سوال که ناکارآمدی در مدیریت و بی‌تدبیری‌ها از کجا سرچشمه می‌گیرد و چه کسانی مقصرند؟ گفته بود: براساس بررسی‌های کمیسیون کشاورزی در مورد هرج و مرج و آشفتگی قیمت مرغ پنج مقصر اصلی وجود دارد: تصمیمات غیرکارشناسی رئیس جمهوری، عدم نظارت وزارت کشور، تصمیمات غیر کارشناسی و نقص نظارت وزارت صمت، تصمیمات غیرصحیح وزارت جهاد و عدم تأمین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی.
علی بابایی یکی دیگر از نمایندگان مجلس بود که در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر رئیس جمهور در زمان خود مورد سوال و استیضاح قرار می‌گرفت دیگر مردم به خاطر تهیه مرغ تا ساعت دوازده شب در صف نمی‌ایستادند. وی خطاب به کاظم خاوازی، وزیر جهادکشاورزی وقت، گفت: آقای وزیر شما باید در زمینه این مشکلات استعفا می‌دادید. روحانی فکر می‌کنند همه امور کشور در اختیار خودش است؛ خواهش می‌کنیم موضوع استیضاح رئیس جمهور را مجددا در دستور کار مجلس قرار دهید.
محمد تقی نقدعلی از دیگر نمایندگان منتقد قیمت مرغ در زمان دولت روحانی نیز گفته بود: سامانه تولید و توزیع مرغ باهم مرتبط نیستند و باید برای این مسئله فکری کرد. با این حال وزارت صمت علاوه بر جهادکشاورزی یکی از نهاد‌هایی است که باید در این زمینه پاسخگو باشد. رئیس مجلس: قیمت گذاری در محصولاتی اعم از گندم، جو و کلزا باید براساس قانون شکل گیرد.محمد علی‌پور نماینده ماکو و شوط و پلدشت و چالدران هم آن زمان انتقادات تندی از قیمت مرغ داشت وی در جلسه‌ای گفته بود: اشکال کار در این است که دولتی که می‌خواست مشکلات را در ۱۰۰ روز حل کند آنچنان مدیریت کرد که فعلا کل کابینه به کار گرفته شده تا مشکل مرغ حل شود. وی با بیان اینکه مشکل اصلی در مدیریت کلان کشور است، بیان داشت: بودجه در اخیار دولت است. بانک مرکزی در اختیار دولت است لذا دولت باید قاعدتا نیاز‌های اساسی کشور را برآورد کند و درآمد‌های کشور را براساس اولویت تخصیص دهد.
در همان زمان محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس خطاب به خاوازی گفت: باید قیمت گذاری در محصولاتی اعم از گندم، جو و کلزا براساس قانون شکل گیرد و مجلس مصمم است که قیمت گذاری باید توسط شورای قیمت گذاری انجام شود. رئیس مجلس از همان تریبون به مرغ ۲۵ هزار تومانی اعتراض داشت و ادعا می‌کرد مرغ را می‌توان با قیمت هر کیلو ۱۰هزار تومان به دست مصرف کننده رساند.
در آذرماه سال ۹۹ در حالی که چند ماه به پایان کار دولت دوزادهم باقی مانده بود، رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با مجری صدا و سیما، با انتقاد از شرایط واردات و استفاده از نهاده‌های دامی گفته بود که »مرغ ۲۹ هزار تومانی، اوج بی‌عرضگی است«. امروز، اما قیمت هر کیلو مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و رئیس مجلس و یارانش نیز هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اقتصاد۲۴،سایر ارگان‌ها هم کم بیش در مورد قیمت اجناس سکوت کرده‌اند. اما واقعیت این است که بازار از همان قانون قدیمی عرضه و تقاضا پیروی می‌کند و به نظر می‌سد هرچقدر دخل و تصرف در این کار از طرف دولت بیشتر شود نه‌تن‌ها باعث بهبود اوضاع نمی‌شود بلکه باعث به هم ریختگی و آشفتگی نیز می‌شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 6 = هفت