هنر هفتم، هنری غریب در آذربایجان غربی!

هنر هفتم، هنری غریب در آذربایجان غربی!

آرازآذربایجان،هنر سینما معروف به هنر هفتم که امروزه مهمترین تولیدات هنری هر کشور در آن ارائه می شود طرفداران بیشماری دارد و به یکی از تاثیرگذارترین صنعت ها تبدیل شده است.
در سال های اخیر و نه چندان دور، صف های طولانی در کشور و ارومیه به شوق تماشای فیلم های سینمایی در مقابل سینماها تشکیل می شد؛ صف هایی که گاهاً به چندین متر می رسید.اما این روزها حال این رسانه چندان خوب نیست به خصوص در ۳سال اخیر که کرونا موجب شد سینماها به طور کامل تعطیل شوند.
با بازگشایی مجدد سینماها بعد از کرونا هم متاسفانه آن‌گونه که باید از سینماها استقبال نشد.
طبق آخرین آماری که منتشر شد ۴۰ سینمای پرمخاطب کشور معرفی شدند اما متأسفانه نامی از سینماهای آذربایجان غربی به چشم نمی‌خورد که جایی بس تاسف دارد.
حال سؤال اینجاست چه شد که دیگر خبری از تشکیل صف های طولانی در مقابل سینما نیست و شور وشوق بر ای دیدن فیلم ها نسبت به گذشته کمتر است؟
م.س ۳۸ساله که کارمند اداره برق است افزود: ازبس مشغله کاری زیاد شده و هزینه ها بالاست فرصت نمی شود به سینما بروم.
وی تصریح کرد: در دوران دانشجویی برای دیدن فیلم های کارگردان های مطرح کشور می رفتم ولی دیگر نه وقت و نه پولش را دارم.
وی ادامه داد: در کنار اینها دیگر فیلم های سینمایی جذابیتی ندارند چرا که همه یک موضوع را دنبال می کنند فقط بازیگران آن ها فرق می کند.
در خوی سینما وجود ندارد
کامرانی ۲۲ساله و اهل شهرستان خوی افزود: من علاقه زیادی به دیدن فیلم های سینمایی دارم ولی متأسفانه در شهر ما سینما وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اصلاً صرف نمی کند برای دیدن یک فیلم به ارومیه بروم پس مجبورم فیلم را دانلود کرده و در خانه تماشا کنم.
علی پور ۲۵ساله، دانشجو و اهل ارومیه افزود: کیفیت فیلم ها به قدری پایین است که در طول سال به تعداد انگشتان یک دست هم فیلم خوب اجتماعی یا کمدی ساخته نمی شود.
وی تصریح کرد: قیمت بلیط سینماهم خیلی گران شده و نمی شود ریسک کرد و برای دیدن همه فیلم ها به سینما رفت چون از کیفیت فیلم ها خبر نداریم که در چه سطحی هستند.
علی پور با اشاره به اینکه موضوع اغلب فیلم های اجتماعی یک موضوع واحد با اندکی تغییراست، خاطر نشان کرد: ترجیح می دهم اگر به سینما هم رفتم برای دیدن فیلم کمدی بروم همانطوری که هفته پیش برای دیدن فیلم کمدی بعد از ۳سال دوباره به سینما رفتم.
افزایش ۶۰ درصدی مخاطبان سینما در ارومیه
احد هوشمند رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی افزود: در بهار سال جاری تعداد مخاطبان سینما در مرکز استان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خود ۶۰ درصد افزایش یافته است.
وی گفت: افزایش مخاطبان سینما در استان دلایل مختلفی دارد اما مهمترین دلیل افزایش مخاطب را می‌توان اکران فیلم پرفروش و بهره برداری از سینما پردیس مهر دانست.
هوشمند بااشاره به اینکه میزان استقبال از سینما بجز جذابیت فیلم به محیط سینما نیز وابسته است، خاطر نشان کرد: امکانات سینمایی هر استان مختلف است و نمی توان استان ها را از نظر میزان استقبال مخاطب باهم مقایسه کرد.
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی اظهار کرد: متأسفانه نبود سینما در شهرستان های استان و کمبود سالن های سینما از دلایل عدم استقبال و آمار پایین مخاطبان سینما نسبت به سایر استان‌هاست.
وی با اشاره به اینکه در ارومیه فقط ۲ سینما وجود دارد، یاد آور شد: برای توسعه سالن های سینمایی در سال جاری پردیس سینما مهر ارومیه با اعتبار ۳۰میلیارد تومان و ۷سالن مجهز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
هوشمند ادامه داد: همچنین در سال جاری به دلیل فرسوده شدن سینما انقلاب ارومیه و عدم استقبال مخاطبان ، عملیات بازسازی این سینما نیز در مراحل شروع است.
۲ سینما در ارومیه فعال است
یکانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر از کل سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری استان فقط ۲سینما در ارومیه فعال هستند.
وی تصریح کرد: فرسوده بودن سینماها و نداشتن توجیه اقتصادی و کم توجهی مسئولان مربوطه به توسعه سینما در سال های گذشته ، نبود سالن های نمایش ، عدم نمایش فیلم های با کیفیت دلیل کاهش مخاطبان سینما در استان است.
یکانی اظهار کرد: برای توسعه هنر هفتم و بالا بردن استقبال مخاطبان از سینما نیازمند حمایت های مالی مسئولان در جهت افزایش تعداد سالن های نمایش در سطح استان هستیم.
سینما به عنوان هنر هفتم یکی از تاثیر گذارترین هنرها در دنیا است و نقش مهمی در توسعه فرهنگ و فرهنگ سازی دارد.
به گفته مسئولین، نبود سالن های سینمایی در شهرستان های استان، نبود فیلم های باکیفیت و بالا بودن قیمت بلیط سینما با توجه به سطح درآمدخانواده ها در استان از دلایل پایین بودن مخاطبان سینما در استان نسبت به سایر استان ها است لذا ضروری است مسئولین فرهنگی و مقامات استانی به توسعه سینماهای استان توجه جدی تری داشته باشند چرا که رشد فرهنگی هر جامعه زمینه ساز رشد در سایر بخش ها است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲:۰۹ ب.ظ

دیدگاه


شش + 4 =