هزینه ۱۵هزار میلیارد ریالی دولت برای زلزله‌زدگان خوی/اتمام سه‌هزار واحد تا آخر آذر

هزینه ۱۵هزار میلیارد ریالی دولت برای زلزله‌زدگان خوی/اتمام سه‌هزار واحد تا آخر آذر

آرازآذربایجان،مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اهتمام ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی استان برای اجرای سریع و کامل طرح بازسازی مناطق زلزله زده خوی گفت: تاکنون نزدیک به ۲ هزار و ۹۰۰ واحد از مرحله سقف عبور کرده و تا پایان آذر این رقم به بیش از سه هزار واحد خواهد رسید.
شهرستان خوی سال گذشته سه زلزله بالای پنج ریشتر را در روزهای ۱۳ مهر، ۲۸ دی و هشتم بهمن ماه تجربه کرد که نتیجه آن، در مجموع خسارت بیش از ۸۰ درصدی برای سه هزار و ۲۲۰ واحد شهری و روستایی و بین ۲۰ تا ۸۰ درصدی برای نزدیک به ۲۴ هزار واحد بود.
طبق نظر کارشناسان، زمانی که میزان تخریب در زلزله ها از ۸۰ درصد عبور کند، این واحد باید تخریب شده و از نو ساخته شود و در صورت خسارت کمتر، موضوع تعمیر واحد در دستور کار قرار می گیرد؛ به همین علت تخریب و بازسازی بیش از سه هزار و۲۰۰ واحد در شهرستان خوی در دستور کار قرار گرفت.
در راستای تشریح وضعیت اقدامات صورت گرفته و همچنین تبیین آخرین وضعیت مناطق زلزله زده، جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی که وظیفه بازسازی مناطق زلزله زده را برعهده داشت،
به عنوان اولین سوال در مورد وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده ۱۳ مهر توضیحاتی ارائه دهید.
برزگر: در زمین لرزه مربوط به ۱۳ مهر، یک هزار و ۱۰۰ واحد احداثی و چهارهزار و ۲۰۰ واحد تعمیری داشتیم که بعد از زلزله ۱۳ مهر در کمتر از ۱۰ ماه عملیات احداث و تعمیر انجام شد؛ در این زمین لرزه همه تعهدات بنیاد مسکن و دولت شامل پرداخت تسهیلات، مبالغ بلاعوض و مصالح رایگان انجام شده و عملیات بازسازی در این خصوص به اتمام رسیده است.
در این زمین لرزه علاوه بر ۲ شهر از جمله دیزج دیز، ۶۳ روستا نیز از زلزله تاثیر پذیرفته بودند که همه آنها تعمیر یا احداث شده و در حال حاضر ساکنان در منازل خود مستقر هستند
در مورد زلزله های سه گانه سال گذشته در خوی صورت گرفته، چه اقداماتی از سوی بنیاد مسکن صورت گرفته است؟
برزگر: در مجموع سه زلزله، سه هزار و ۲۲۰ واحد احداثی بالای ۸۰ درصد داشتیم که ۲ هزار و ۸۶۰ واحد اجرای سقف به اتمام رسیده و ۱۹۶ واحد هم در مرحله اجرای سقف قرار دارند.
این ۱۹۶ واحد نیز طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان آذر امسال از مرحله سقف عبور می کنند که با این امر، عملا موضوع بازسازی در آنها پایان یافته تلقی می شود که با تحقق این امر، کل اتمام عملیات بازسازی به بیش از سه هزار واحد خواهد رسید.
در مورد دیگر واحدها هم به دلایل مختلف از جمله موارد مربوط به موروثی بودن ساختمان، مشکلات در مسیر راه قرار داشتن و نظایر آن، هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده و در اکثر موارد خود صاحبان منازل، اقدام به آغاز عملیات نکرده اند که اخطارهای لازم برای آغاز کار به آنها داده می شود.
اغلب این موارد از موضوع بازسازی مناطق زلزله زده خارج شده و به موضوع بهسازی خارج از بحران مربوط می شود که در صورت تمایل شهروندان زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاییان می توانند برای دریافت تسهیلات موضوع بهسازی از خدمات بنیاد مسکن استفاده کنند.
آیا موضوع چادرنشینی در منطقه زلزله زده مطرح است یا نه؟
برزگر: اکثر افرادی که نازک کاری منازلشان را اجرایی می کنند، برای نگهبانی از مصالح و نزدیک بودن به منزل از چادر استفاده می کنند که این موارد به ۵۰ واحد هم نمی رسد ولی طبق ارزیابی که انجام شده بیش از ۱۰ واحد چادرنشین را در منطقه نداریم که امیدواریم شاهد بازگشت این افراد به منازل خودشان در سریع ترین زمان باشیم.
چه میزان مصالح رایگان در اختیار زلزله زدگان در خوی قرار گرفته است؟
برزگر: تامین مصالح رایگان با پیگیری های استاندار آذربایجان غربی جزء تعهدات بنیاد مستضعفان بود که در این راستا چهارهزار و ۲۰۰ تن میلگرد رایگان و ۱۷ هزار و ۳۰۰ تن سیمان در منطقه توزیع شد و البته مصالح دیگری از جمله کاشی و سرامیک نیز با اهتمام بخش خصوصی در منطقه توزیع شده است
مورد دیگری که در این زمینه باید اطلاع رسانی شود، تامین آجر رایگان برای روستاهای محروم از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) و همراهی خیّران در این خصوص است.
میزان تسهیلاتی که در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته، چه میزان بوده است؟
برزگر: در مجموع سه هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال تا پیش از هفته جاری و یک هزار و ۶۰ میلیارد ریال در هفته جاری به صورت بلاعوض در منطقه پرداخت شده است ضمن اینکه یک هزار و ۶۰ میلیارد ریال دیگر در این خصوص باقی مانده که به زودی روند پرداخت آن هم انجام می شود.
ضمن اینکه ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای زلزله زدگان در بخش های مختلف در خوی پرداخت شده است.
تاکنون سه هزار واحد مسکونی دومرحله تسهیلات بانکی را دریافت کرده اند و فقط ۷۲ واحد مانده که تسهیلات آنها تا یک هفته پرداخت خواهد شد.
موضوعی در بین شهروندان خویی مطرح شده که از مبالغ بلاعوض دریافتی آنها، مبلغی کسر شده است، در این خصوص توضیح می دهید؟
برزگر: در مناطق زلزله زده خوی مصالح به صورت مستقیم و پای کار برای مردم تامین شد که این امر توزیع عادلانه را در پی داشت و از سوء استفاده و بازار سیاه مصالح نیز جلوگیری کرد.
اگر این طور نبود هم با کمبود مصالح روبرو می شدیم و هم با قیمت بالا که از این امر به خوبی جلوگیری شد؛ از آنجایی که منطقه ظرفیت این میزان مصالح را نداشت، موضوع حمل سریع اقلام مورد نیاز مردم در دستور کار قرار گرفت و آن بخش از منابعی که از مردم دریافت شد، هزینه حمل بود که هزینه بسیار ناچیزی به شمار می رفت و از محل بلاعوضی که به روستاییان و شهروندان داده می شد، کسر شده بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = دو