نگاهی به قهوه خانه های مختلط ارومیه

نگاهی به قهوه خانه های مختلط ارومیه

گروه گزارش: این روزها استعمال قلیان در بین زنان شهر افزایش محسوسی یافته و برخی از سفره خانه ها، قلیان را به صورت مجردی نیز به دختران ارائه می کنند. شهر ما هم از جمله شهرهایی است که در آن اندک سفره خانه هایی پیدا می شود که قلیان را نیز جزوء منوهای خود قرار داده و برای دختران و پسران جوان قلیان میوه ای با طعم های مختلف سرو می کند اما این مسئله باعث نشده است که رغبت جوانان به ویژه دختران برای استعمال قلیان کاهش یابد.
این در حالی است که این اندک قهوه خانه های داخل شهر نیز، تبدیل به پاتوق دختر و پسرهای جوانی شده است که حاضرند برای کشیدن قلیان حتی برای یک ساعت رقم های کلانی صرفا به دلیل فضای سفره خانه به مالکین قهوه خانه پرداخت کنند؛ البته در چند کیلومتری شهر تبریز نیز سفره خانه های فراوانی را می توان با چنین وضعیتی مشاهده کرد.
با اینکه استعمال قلیان برای بانوان در اماکن عمومی ممنوع بوده و در تابلوی ورودی قهوه خانه ها با فونت بزرگ جمله “از ارائه قلیان به بانوان معذوریم” و یا “ارائه قلیان به بانوان ممنوع است”دیده می شود، ولی با این حال با سر زدن به سفره خانه های داخل شهر به راحتی می توان مشاهده کرد دختران به صورت مجردی به قهوه خانه ها مراجعه می کنند و با دود قلیان خود این تابلو را محو می کنند.
*ارائه قلیان میوه ای از ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان!
یکی از مشتریان این قهوه خانه با بیان اینکه در قهوه خانه های مختلط شهر قیمت استعمال قلیان از ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان است، افزود: در قهوه خانه هایی که قلیان مشترکا به دختر و پسر سرو می شود با سرویسی که شامل باقلوای استانبولی و چای است، قیمتها به بالای ۱۵ هزار تومان و گاهی به ۳۰ هزار تومان نیز می رسد.
وی افزود: اکثرا جوانان به صورت تیمی به قهوه خانه ها مراجعه کرده و ساعاتی را در کنار همدیگر می گذرانند که دختران مجرد نیز گاه گداری به صورت گروهی و مجردی برای کشیدن قلیان به این اماکن مراجعه می کنند.
آرش طالبی در ادامه با بیان اینکه قهوه خانه های مختلط داخل شهر انگشت شمار هستند، افزود: با این حال برخی از قهوه خانه ها در چندکیلومتری تبریز واقع شده اند که با این حال باز مشتریان به خصوص خود را دارند.
وی همچنین ادامه داد: درآمد این قهوه خانه ها مبالغی هنگفتی بوده که برخی ها را وسوسه به سرمایه گذاری در این زمینه می کنند که به ظاهر سخت گیری هایی در این خصوص در تبریز صورت گرفته است.
*قلیان کشی دختران تغییرارزش های اجتماعی
کارشناس ارشد جامعه شناسی با بیان اینکه استعمال قلیان در بین بانوان ایرانی در برهه های زمانی تاریخ کشور مشاهده می شود، افزود: پس از شکستن قلیان ها در زمان قاچار توسط زنان دربار، استعمال قلیان در بین بانوان کاهش یافت ولی امروزه ارزش های اجتماعی بار دیگر تغییر یافته و دختران رغبت بیشتری برای کشیدن قلیان دارند.
وی افزود: اطلاعات غلط و عدم آگاهی خانواده ها در خصوص مضرات قلیان نیز یکی از عامل های رغبت جوانان به این مسئله است که برای آگاه سازی مردم باید فعالیت های فروانی صورت گیرد.
روح اله ساعی در ادامه با بیان اینکه آمار و ارقام در خصوص استعمال قلیان توسط بانوان در جامعه افزایش یافته، افزود: بیش از ۳۷ درصد زنان ایرانی حداقل یکبار مصرف قلیان را تجربه کرده‌اند؛ که این مورد بیشتر توسط دختران دانشجو که به دور از خانواده مشغول تحصیل هستند به صورت عمده ای درحال توسعه است.
وی در خصوص آسیب های اجتماعی مصرف قلیان توسط دختران اظهار داشت: شیوع بیماری از طریق قلیان در دختران می تواند هزینه هایی را بر جامعه متحمل کند که باید نظارت بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
*موجی از بیماری های زنانه در جامعه
فوق تخصص ریه در خصوص استعمال قلیان توسط بانوان اظهار داشت: قلیان یکی از مواد دخانی است که چون مصرف آن همراه با نوعی پک زدن عمیق همراه است، لذا مصرف طولانی مدت آن باعث بروز بیماریهای ریوی از جمله “آمفیزم”که جزو بیماریهای غیرقابل درمان است، می شود. فردی که قلیان مصرف می کند هنگام تنفس، حجم مفید ریه را از دود پر می کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می شود.
وی افزود: مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می توانند عامل بروز بیماریهای کبدی و یا کلیوی در فرد مصرف کننده باشند. همچنین قلیان باعث اعتیاد به نیکوتین‌ می شود که هر چه بیشتر استفاده شود اعتیاد به آن هم بیشتر است.
محمد هاشمی در ادامه افزود: در صورت رشد عرضه قلیان برای خانمها، بیماری‌های مرتبط با مصرف قلیان در زنان افزایش می‌یابد و مخاطراتی را برای مادر و جنین در دوران بارداری و پس از آن به همراه دارد که با این حال باید متتظر موجی از بیماریهای زنانه در جامعه باشیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازندای ارومیـــه، حال با این وجود نظارت بیش از پیش به قهوه خانه های مختلط ارومیه نیاز مبرمی است؛ چرا که قلیان بیش از اینکه به مردان ضرر وارد کند به بدن زنان آسیب می رساند که باید سلامتی نسل آینده جامعه مدنظر قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = شانزده