نیازهای مهم نوجوان در سن پرتلاطم بلوغ

گروه خانواده و سلامت:هر انسانی در طی دوره های مختلف نیاز های متفاوتی دارد که نحوه برخورد اطرافیان با این نیاز ها می تواند زندگی فرد را دستخوش تغییر کند.
قطعاً برای رفتار با نوجوانان، باید مواردی را در نظر گرفت. قطعا عقاید و فهم ما از رابطه با یک نوجوان متفاوت است.
در نتیجه بهتر است که گاهی اوقات راهکارهای خود را تغییر دهیم. اگر با یک نوجوان زندگی می کنید، احتمالاً با اشک_ها، جر و بحث_ها، فریاد ها و استرس های او مواجه شده اید و نمی دانید که در چنین مواقعی باید چگونه رفتار کنید.
به طور کلی رفتار با نوجوان دارای قواعد و قوانین می باشد که در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد.
اگر قرار است پاسخ منفی بدهید ، از قبل خوب فکر کنید
قطعا درخواست هایی از نوجوان خود خواهید داشت که هرگز با آن ها موافق نیستید. در نتیجه مجبورید که به او نه بگویید اما بهتر است که دست نگه دارید و در مورد اهمیت آن موضوع برای نوجوان خود فکر کنید. به حرف های او گوش دهید.
اگر سوالی در ذهن دارید، از او بپرسید و اهمیت این موضوع را از زبان او بشنوید. شاید بتوانید در جواب منفی خود تجدید نظر کنید.
از جمله “من بهت گفته بودم” استفاده نکنید
همه ما در هر سنی و در هر دوره از زندگی خود دچار خطاها و اشتباهاتی می شویم که گاهی اوقات این خطاها از دید بقیه کاملاً واضح می_باشند اما در هر صورت ما آن خطا را انجام می_دهیم. نوجوان شما نیز از این قاعده مستثنا نیست.
پس بهتر است حرف های نوجوان خود را گوش کنید و او را راهنمایی کنید اما در نهایت هیچ فشار و اجباری به او وارد نکنید.
اگر نوجوانتان کاری که شما گفتید را انجام نداد و در نهایت شکست خورد ، هرگز نباید از جمله “من بهت گفته بودم” استفاده کنید.
سرزنش کردن عاملی مخرب برای نوجوانان شما چه در زمان حال و چه در آینده خواهد بود. به او یادآوری کنید که هنوز فرصت زیادی برای جبران خطاهایش دارد و از همین اشتباهات می_تواند تجربه های بزرگی به دست آورد.
هیچ کس جای دیگری نیست
قطعا چیزهایی در زندگی هستند که برای هر کدام از ما منحصر به فرد می باشند. شاید احساسات درونی ما برای هیچ کس قابل درک نباشد.
زمانی که نمی توانید احساسات و یا تفکرات نوجوان خود را که با شما هم خوانی ندارد را درک کنید، باید شرایط را تحمل کنید.
حداقل بفهمانید که سعی دارید او را درک کنید. شما هرگز جای نوجوان خود نخواهید بود به نوجوانتان نشان دهید که هرگز او را قضاوت نمی کنید، زیرا جای او نیستید.
تفکرات شما با یکدیگر فرق دارند
نوجوان شما باید کاملا این موضوع را بفهمد که گاهی اوقات نمی تواند افکار هماهنگی با شما داشته باشد. این موضوع نباید باعث شود که از شما فاصله بگیرد.
برای او روشن کنید که هر انسانی با دیگری متفاوت است و در نتیجه نباید این تفاوت ها باعث ایجاد اختلاف شود. به او نشان دهید که به این اختلاف نظرها احترام می گذارید و هیچ نگرانی بابت تنش ها و مخالفت های او نخواهید داشت.
با او مانند یک نوجوان رفتار کنید ، نه یک کودک
رفتار با نوجوان با یک کودک متفاوت می باشد. پس هرگز مثل یک کودک با او رفتار نکنید، زیرا نتیجه بدی میگیرید. همه ما در قبال رفتار با نوجوان خود مسئول هستیم اما به یاد داشته باشید که یک نوجوان هرگز محدودیت های یک کودک را ندارد.
پس بهتر است فضا، امنیت و آزادی بیشتری به او بدهید و اجازه دهید که چیزهایی را به تنهایی مثل ناامیدی و یا شادی را تجربه کند.
به او نشان دهید که انتظاراتش از زندگی برای شما مهم می باشد
هدف از این کار این است که احترام ، اعتماد و ارتباط نزدیک با نوجوان خود داشته باشید. پس به او نشان دهید که برای برآورده کردن انتظاراتش تلاش می کنید و بی تفاوت نیستید.
تو می توانی به اشتباهات پیروز شوی
به او نشان دهید که زندگی می تواند برای همه سخت باشد. پس نباید از اشتباه کردن ترسید. به او یاد دهید که انسان قدرتمندی می باشد و می تواند از پس از اشتباهاتش بربیاید؛ بدون اینکه به کسی نیاز داشته باشد.
اهمیت شبکه اجتماعی را درک کنید
بسیاری از نوجوانان توانایی ارتباط برقرار کردن را ندارند زیرا مدام وقت خود را در شبکه_های اجتماعی سپری می کنند.
به او نشان دهید که شبکه اجتماعی می تواند اهمیت زیادی در زندگی داشته باشد اما نباید به رابطه واقعی در دنیای واقعی نیز توجه داشته باشد.
برای او زمان بگذارید
باور کنید که نوجوان شما دوست دارد تایمی را را در کنار شما سپری کند. پس این زمان را از او دریغ نکنید.
حتما سعی کنید زمان کار خود را به گونه ای تعیین کنید که حداقل یکی از وعده های اصلی غذایی را در کنار او باشید. این کار شما به او نشان می دهد که برای او ارزش قائل هستید و به روحیات او نهایت توجه را دارید.
مسئولیت پذیری را به او بیاموزید
به او یاد دهید که می تواند به علایق خود بپردازد و آن ها را دنبال کند. همچنین می تواند در تصمیم گیری ها نظر شما را بپرسد اما کاملاً مستقل عمل کند اما در کنار آن، این را نیز بیاموزید که در زندگی و همچنین به عنوان یکی از اعضای خانواده مسئولیت هایی در قبال پدر، مادر، خواهر و برادران خود دارد. این مسئولیت ها می تواند او را به چالش بکشد و برای آینده ای بهتر او را آماده کند. می توانید یک وظیفه سبک را به او محول کنید. مثلاً یکی از خریدهای منزل مثل نان خریدن را به او بسپارید و اجازه دهید که طبق میل و مدیریت خودش این کار را انجام دهد.
به انتخاب های او احترام بگذارید
انتخاب ها، علایق و هیجانات نوجوانتان کاملا با شما متفاوت می باشد. مثلاً این انتخاب می_تواند در زمینه شغلی یا رشته تحصیلی باشد. پس نباید بیش از حد به او فشار بیاورید تا طبق میل و نظر رفتار شما عمل کند . بنابراین تا جایی که می_توانید به انتخاب های او احترام بگذارید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴ ب.ظ

دیدگاه


× 1 = سه