آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

نهادینه‌سازی مطالعه_گامی برای صیانت از فرهنگ ملی

نهادینه‌سازی مطالعه_گامی برای صیانت از فرهنگ ملی

گروه خبر:باید برای معرفی کتاب‌های مفید به مردم گام برداشت، زیرا پرورش فکری جامعه در پرتو مطالعه است.
به گزارش آرازآذربایجان، پایین بودن سرانه کتابخوانی در ایران اسلامی و بین ملت ما همچنین در آذربایجان غربی همواره مورد بررسی قرار گرفته است و بر لزوم ترغیب آحاد جامعه برای کتابخوانی تأکید می‌شود و در این زمینه کم و بیش تاکنون قدم‌هایی برداشته شده است.
ولی در این میان آنچه که بیشتر حائز اهمیت قلمداد می‌شود موضوع کتاب، محتوا و مطالب پرداخته شده در آن است، زیرا صرف کتاب‌خوانی و علاقه نشان دادن به مطالعه فضیلت محسوب نمی‌شود چه‌بسا برخی از این آثار تاثیر نامناسبی بر روح و روان ایجاد کند.
بنابراین طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با عنایت به رهنمودهای سایر بزرگان و علماء لازم است که کتب مفید، غنی و ارزشمند را در زمینه‌ها و موضوع‌ها مختلف به ویژه تاریخ انقلاب شناسایی کرده سپس به انحای گوناگون با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای معرفی‌شان در جامعه گام برداشت.
پس خبرنگار ما در آذربایجان غربی گزارشی را پیرامون اهمیت کتاب‌خوانی، جایگاه و اهمیت پرداختن به کتاب‌های انقلاب اسلامی، آثار ادبی و ارزشی که طبع و نشر شده گزارشی را به رشته تحریر در آورده است، که هم‌اکنون از نظر مخاطبان می‌‌گذرد:
* جوانان با کتاب‌های تاریخی به ویژه انقلاب اسلامی آشنا شوند
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ارومیه عفت آقازاده با اظهار اینکه کتاب‌های تاریخی به ویژه تاریخ انقلاب اسلامی همچنین جنایات و خیانت‌ها در زمان رژیم ستم‌شاهی باید به آحاد مردم معرفی شود، ادامه داد: باید آحاد مردم را به سمت مطالعه کتاب‌های انتشار یافته در این زمینه سوق داد.
وی با اظهار به اینکه این کتاب‌ها از طریق به کار بستن راه‌های مختلف مانند طرح در نشست‌های کتاب‌خوان، کتاب‌خوان مجازی، جلسات نقد و بررسی، طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی معرفی می‌شوند، ادامه داد: در این صورت برای ارتقای نرخ مطالعه مفید اهتمام می‌شود.
آقازاده با بیان اینکه به واسطه معرفی کتاب‌‎های موثر ضمن ارتقای نرخ مطالعه مفید، برخی معضل‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در سایه آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع می‌شود، یادآوری کرد: آثار ادبی فاخر در زمینه‌ مناسبت‌های ملی، میهنی و مذهبی و اتفاقات تاریخی باید به آنها معرفی شود.وی کتاب «کلت ۴۵» نوشته حسام‌الدین مطهری انتشارات آرما را برای مطالعه توصیه کرد و بیان داشت: این اثر داستان خانواده‌ای را در ۱۳۵۰ دنبال می‌کند که وارد فعالیت‌های سیاسی شده‌اند و این سری اتفاقات روند زندگی آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد به طوری که فعالیت‌های سیاسی این خانواده به سازمان منافقان گره می‌خورد.
رئیس اداره کتاب‌خانه‌های عمومی ارومیه با اشاره به اینکه براساس این کتاب حوادث تا سال ۱۳۶۰ همچنان ادامه می‌یابد، اضافه کرد: مخاطبان با محوریت و فعالیت سازمان منافقان در سال‌های قبل و بعد آشنا می‌شود.
* لزوم نهادینه‌سازی مطالعه برای صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی
مهلقا گلوبندیان به عنوان یک کتابدار بر لزوم تلاش برای نهادینه‌سازی مطالعه در جامعه تأکید کرد و ادامه داد: در این صورت تا اندازه زیادی می‌توان برای صیانت و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی گام‌های بلندی برداشت.
این کارشناس کتابداری با اشاره به اینکه نه‌تنها برای صیانت از فرهنگ می‌توان قدم برداشت، چه بسا باورها و ارزش‌‌ها به جوامع دیگر هم تسری یابند، گفت: پس باید به انحای گوناگون جامعه را به سمت کتاب‌خوانی سوق داد.
وی اهمیت معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب‌های خوب، سالم، مفید و سازنده را حرکت ارزشمندی دانست و یادآوری کرد: در این صورت به منویات رهبر معظم انقلاب برای معرفی کتاب‌های قابل استفاده جامه عمل پوشیده شده است.
در این زمینه و برای معرفی کتاب می‌توان از ظرفیت‌های نهفته در فضای مجازی نیز به صورت حداکثری استفاده کرد، می‌توان استفاده مفید و تأثیرگذاری از شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنتی داشت.
با توجه به اینکه کتاب خوب و سالم تا اندازه زیادی برای پرورش فکری جامعه و تک تک مردم کمک می‌کند بنابراین باید در این زمینه علاوه بر اقدامات نظری حرکت عملی داشته باشیم.کتاب‌های مرتبط با سبک زندگی ایرانی اسلامی، انقلاب، دفاع مقدس، مناسبت‌های ملی، میهنی و مذهبی همچنین عقیدتی را می‌توان به نسل جدید معرفی کرد تا در پرتو آن از هر جهت ایمان، اعتقاد، دانش و … رشد کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 5 =