نمایندگان مجلس؛ از دیدارهای عمومی تا نشست‌های محفلی

نمایندگان مجلس؛ از دیدارهای عمومی  تا نشست‌های محفلی

محمدعلی خالق نژاد
گروه سیاسی:‌ طبق اصل ۵۷قانون اساسی قوه مقننه یکی از سه قوه حاکم در نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود . بر اساس اصل ۵۸همین قانون اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم با رأی مستقیم آنان تشکیل می‌گردد و قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین از وظایف اصلی و ذاتی نمایندگان می‌باشد .بر همین اساس است که مجلس شورای اسلامی از جایگاه و شأن والایی در نظام برخوردار است .در اهمیت مجلس شورای همین بس که بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) آن را»عصاره فضایل ملت و در رأس امور « دانسته‌اند.
بنابراین نمایندگان مجلس از باب اینکه حرمت مسجد با متولی آن است خود در حفظ این جایگاه و شأن والا تلاش نمایند که مبادا حاشیه برمتن غلبه نموده و پرداختن به مسایل حاشیه ای آنان را از وظایف اصلی شان دور سازد .با این مقدمه به منظور ارتقاء جایگاه قوه قانون‌گذاری و حفظ شأن و منزلت نمایندگان مجلس مواردی به شرح آتی قلمی می‌شود تا چه مقبول افتد و چه در نظر آید:
۱- نمایندگان ملت طبق اصل شصت و هفت قانون اساسی در بدو ورود به پارلمان سوگند یاد می‌کنند که «…پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دست آوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم ،ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم.از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها ،استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آن‌ها را مد نظر داشته باشم .»از متن سوگند نامه چنین مستفاد می‌شود که امانت‌داری و حافظ منافع مردم بودن و مقدم دانستن منافع مردم بر منافع شخصی و گروهی از وظایف نمایندگان در مقابل موکلانشان است.
۲- با توجه به متن فوق الاشاره چون نمایندگان امین مردم هستند و مردم نیز با آرایشان بر این امانت‌داری اعتماد و صحه گذاشته‌اند لذا انتظار دارند که وکلایشان هم متقابلاُ آنان را امین دانسته و با تأسی از فرمایش امام بزرگوارمان که فرمودند:« مردم ولی نعمتان ما هستند .»با مردم و در میان مردم بودن را غنیمت شمرده و به هنگام حضور در منطقه با اقشار مختلف مردم دیدار داشته و لحظاتی را پای درد دل آنان بنشینند نه آنکه خود را در انحصار گروهی خاص و چند نفره قرار دهند.
۳- از آنجایی که »دانستن حق مردم است « مردم حق دارند از اقدامات صورت پذیرفته توسط وکلایشان در خانه ملت در خصوص مسایل و مشکلات حوزه انتخابیه و حتی در سطح کلان اطلاع داشته باشند لذا بر نمایندگان فرض است نه همیشه بلکه حداقل سالی یک یا دو بار در جمع مردم حوزه انتخابیه حضور یافته و گزارشی از عملکرد ملی و منطقه ای خویش را به موکلان ارائه نموده تا آنان چنین تلقی ننمایند که نمایندگان فقط در ایام تبلیغات انتخاباتی و برای گرفتن رأی‌شان به سراغ آنان می‌روند و پس از جلوس بر صندلی‌های سبز رنگ بهارستان رأی دهندگان را تا چهار سال آینده به خدایشان می‌سپارند.
۴-علاوه بر تعطیلات رسمی تقویمی و تعطیلات تابستانی برابر آیین نامه داخلی پس از سه هفته کاری یک هفته جهت بازدید و سرکشی نمایندگان از حوزه های انتخابیه، مجلس شورای اسلامی تعطیل می‌باشد و به لحاظ گستردگی حوزه انتخابیه سهم شهرستان تکاب (آذربایجان غربی )از تعطیلات یک هفته ای نمایندگان یک روز است که جا دارد نمایندگان محترم منطقه از فرصت یک روزه بهره برده و با تشکیل جلسات عمومی و هم اندیشی با موکلانشان آنان را در جریان امور قرار دهند امری که تاکنون کمتر اتفاق افتاده و نمایندگان منطقه فقط به دیدارهای محفلی اکتفا نموده‌اند چرا ؟ ! کاری که در ادوار قبلی مجلس از سوی برخی نمایندگان رخ داده و جوابش را هم به خوبی از مردم دریافت داشتند.
۵- سؤالی در ذهن پرسشگر مردم نقش می‌بندد مبنی بر اینکه آقایان نماینده که در ایام تبلیغات انتخاباتی تا دورترین روستاها سفر کرده و حتی در مجالس جشن و عزای مردم جهت مطرح ساختن خود و جلب نظر مردم با دادن وعده و وعیدهای فراوان حضور می‌یافتند چه علل و عواملی باعث شده تا وعده های پیشا انتخاباتی را این‌گونه به بوته فراموشی سپرده و مردمی را که با رأی آنان به بهارستان رسیده‌اند، فراموش نموده‌اند ؟!
۶- نمایندگان محترم منطقه چرا از گزارش عمومی به مردم ابا می‌کنند ؟ و به دیدارهای محفلی با همراهان همیشگی ستادهای انتخاباتی خود مشغول بوده و توده مردم را از حضورتان محروم می‌سازند ؟ مگر این مردم نامحرم اند ؟
۷-نمایندگان بر اساس اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی که سوگند یاد نموده‌اند که مقرر می‌دارد : » هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در تمامی مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید . « لذا به استناد همین اصل فراموش نکنند که متعلق به همه مردم هستید و در برابر آن‌ها مسئولیت دارید نه فقط نماینده رأی دهندگان و یا افرادی خاص ؟ !
۸- نظر به اینکه پس از دو سال و اندی مجددا در معرض قضاوت و داوری و رأی مردم قرار خواهند گرفت با مدنظر قرار دادن این جمله که « گذشته چراغ راه آینده است » از پاسخ « نه » مردم به اسلاف خود عبرت گرفته و فرصت باقیمانده را برای قضاوت آیندگان از دست ندهند .
۹- بهتر است نمایندگان محترم ،توسط مشاورین امین خود از خسارات و لطمات استمرار دیدارهای محفلی و خصوصی و اجتناب از میان مردم نبودن را مطلع شده و با پرهیز از آن‌ها و استفاده از خرد جمعی و نخبگان حوزه انتخابیه موفقیت انتخابات دور بعدی خود را تضمین نمایید .خساراتی که می‌تواند بی اعتمادی مردم به وکلای خود ، از بین رفتن کارکرد کسوت نمایندگی ، سوء استفاده نزدیکان نماینده از موقعیت و جایگاه وی ، غفلت نماینده از مشکلات فرا روی حوزه انتخابیه ، افتادن در دام باندبازی و احیانا نوچه پروری در پی داشته باشد .
و اما چند توصیه و راهکار :
۱٫حضور در مجالس عمومی و یا مساجد حداقل در هنگام برگزاری نمازهای یومیه و یا جمعه و نشستن لحظاتی پای سخنان عموم مردم و شنیدن درد دل‌های آنان .
۲٫ استفاده حداکثری از تریبون صحن علنی پارلمان برای بازگویی مشکلات حوزه انتخابیه و درخواست رسیدگی به مشکلات از سوی مسئولان استانی و کشوری و گزارش آن به موکلان .
۳٫برقراری ارتباط مستمر با خبرنگاران رسانه های جمعی که زبان گویا و چشم بینای جامعه می‌باشند برای بیان عملکرد .
۴٫ و نهایتا شنیدن صدای اعتراض مردم ، از جمله راهکارهایی است که در ارتقاء جایگاه و اعتبار نمایندگی مخصوصا در شهرهای کوچک مفید به نظر می‌رسد .

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


9 × پنج =