رئيس اداره حيات وحش محيط زيست استان:

نسل میش مرغ در آستانه انقراض قرار دارد

نسل میش مرغ در آستانه انقراض قرار دارد

گروه گزارش: میش مرغ ایرانی از گونه های نادر و باارزش دنیا است که در آستانه انقراض قرار دارد و تنها ?? قطعه از این گونه نادر در کشور (دست سوتاو حمامیان بوکان) باقی مانده است. بر اساس بررسی های صورت گرفته میش‌ مرغ یا چیرگ در خاورمیانه در سه کشور سوریه فلسطین و ایران دیده می‌شود در ایران شهرستان بوکان یا همان دشت سوتاو حمامیان آخرین پناهگاه این گونه با ارزش است.
این پرنده در سالهای اخیر به دلیل محدود شدن زیستگاههای طبیعی، شکار بی رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.
شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیمی به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر شده است.
بر اساس اعلام کارشناسان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هم اکنون تنها ۳۰ قطعه از این پرنده باقی مانده و در واقع نسل آن در آستانه انقراض قرار دارد این در حالی است که طی سالهای اخیر اقدامات زیادی برای ازدیاد جمعیت آن صورت گرفته است.
برنامه ملی عمل حفاظت از میش مرغ تصویب شد
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از تصویب و ابلاغ برنامه ملی عمل حفاظت از میش مرغ خبر داد و گفت: این برنامه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استانداران کشور به خصوص در حوزه غرب و شمالغرب کشور ابلاغ شده است.
امید یوسفی با بیان اینکه این برنامه سال گذشته توسط کارشناسان مجرب و از سوی دانشگاه اراک تهیه و تدوین شده است اظهارداشت: با تصویب و ابلاغ این برنامه در گام اول تهدیدات زیست محیطی این گونه شناسایی و راهکارهای رفع این تهدیدات بررسی می_شود.وی تخم ریزی میش مرغ در اراضی کشاورزی و جوجه آوری آن زمان برداشت محصول، تلف شدن تخم مرغ یا جوجه ها حین برداشت محصولات به دلیل بی توجهی کشاورزان را یکی از تهدیدات اصلی میش مرغ در بوکان عنوان کرد.
اعتبار اولیه برای جلوگیری از تهدیدات زیست محیطی میش مرغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان استیوسفی ادامه داد: این برنامه ملی عمل در اولین جلسه شورای برنامه ریزی استان در هفته های آتی مطرح و اعتبارات مورد نیاز برای اجرایی شدن آن بررسی می شود.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه به دلیل اینکه بررسی های تکثیر، رفع تهدیدات و … هنوز ادامه دارد میزان دقیق اعتبارات مورد نیاز برآورد نشده است گفت: درخواست اولیه ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان است.
وی یاد آور شد: با این اعتبار در گام اول بخشی از اراضی و مزارع کشاورزی بوکان که میش مرغ اقدام به تخم ریزی و نیزجوجه آوری می کند اجاره می شود تا میش مرغ با امنیت بهتری زندگی کند.
نقشه ژنتیکی مرغ ایرانی تهیه می شود
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از تهیه نقشه ژنتیکی میش مرغ ایرانی در قالب برنامه ملی عمل حفاظت از گونه خبر داد و گفت: با تهیه این نقشه نزدیک ترین نقشه ژنتیکی کشورها برای واردات تخم مرغ میش مرغ مشخص می شود.
وی اضافه کرد: با واردات تخم مرغ میش مرغ به وسیله تکثیر مصنوعی تلاش می شود زمینه جلوگیری از انقراض این گونه با ارزش گرفته شده و شاهد افزایش تعداد این پرنده در استان و سایر استانهای کشور باشیم.
یوسفی آموزش و فرهنگسازی، تجهیز و سازماندهی گارد اجرایی حفاظت محیط زیست بوکان، تلاش برای همکاری بیشتر کشاورزان روستاییان و نهادهای مدنی و مردمی در حفاظت و مراقبت از گونه مربوطه، تلاش برای همکاری با سازمان ها و نهادهای ملی و بین المللی در جهت استفاده از تجارب سایر کشورها برای جلو گیری از انقراض حتمی آن در ایران را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست در صیانت و حفاظت از میش مرغ عنوان کرد.رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان_غربی در خصوص ایجاد مرکز تحقیقات میش مرغ در دشت سوتاو بوکان نیز گفت: این مرکز در زمینی به مساحت دو هکتار در بوکان با هدف حفاظت، احیاء و تکثیر مصنوعی از این گونه نادر و در حال انقرض احداث شده اما هنوز مجوز این مرکز تحقیقاتی به دلیل پاره ای از مشکلات هنوز اخذ نشده است.
مجوز مرکز تحقیقات میش مرغ بوکان هنوز به دلیل پاره ای از مشکلات اخذ نشده استیوسفی ایجاد این مرکز مطالعاتی را اقدامی اساسی برای نجات این پرنده عنوان کرد و گفت: در این ایستگاه علاوه بر انجام مطالعات زیستی میش‌مرغ، دانشجویان محیط زیست و منابع طبیعی در ارتباط با چگونگی حفاظت از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض حیات وحش آموزش می‌بینند.
میش مرغ پرنده‌ای تقریبا همه چیز خوار است که بیشتر از گیاهان (ساقه گیاهان، دانه غلات جوانه‌های مرتعی، یونجه و …)، حشرات مارمولک‌ها، ملخ‌ها و سنجاقک‌ها تغذیه می‌کند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ساعات تغذیه در اوایل و اواخر روز (صبح و غروب) است و بقیه روز را به استراحت و پاییدن منطقه می‌پردازد.
چیرگ یا همان میش مرغ که در آستانه انقراض قرار گرفته پرنده‌ای بسیار محتاط با چشم ‌های تیزبین بوده که از فاصله دور خطر را احساس می‌کند و با پرواز یا استتار، خود را از خطر دور نگه می‌دارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر،امید می_رود با تدوین برنامه ملی عمل حفاظت از میش مرغ زمینه نجات این پرنده و خروج آن از فهرست سرخ و طبقه آسیب پذیر که از سوی اتحادیه جهانی حفاظت قرار گرفته نیز فراهم شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


دو − = 0