آراز آذربايجان تحليل مي کند

نبود شرکت‌های بسته‌بندی و بازاریابی از مشکلات زنبورداری در استان

نبود شرکت‌های بسته‌بندی و بازاریابی از مشکلات  زنبورداری در استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی کارخانجات بسته‌بندی در شرایط کنونی برای زنبورداران آذربایجان غربی ضرورت دارد. چرا که شرایط آب و هوایی ، ظرفیت مناسبی را برای تبدیل این منطقه به یکی از قطب‌های تولید عسل در کشور فراهم کرده است.
باید عسل طبیعی به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین مواد غذایی در دسترس همگان قرار گیرد و هم اکنون میزان مصرف سرانه مردم از ۱۸۰ گرم به ۹۲۵ گرم افزایش یافته که این ناشی از اعتمادسازی زنبورداران بوده اما هنوز با میزان مصرف سایر کشورها فاصله زیادی وجود دارد و امید می رود با همکاری مشترک با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زمینه ارتقای مصرف و سالم‌سازی فضای تولید فراهم شود.
استان آذربایجان غربی با تولید هجده هزار و پانصد تن عسل سال گذشته برای چندمین سال متوالی رتبه نخست کشوری را در تولید عسل به خود اختصاص داد. این میزان عسل تولیدی معادل ۲۹ درصد عسل تولید شده درکشور است و نهصد و پنجاه هزار کندوی زنبور عسل در استان موجود است که از این تعداد، ۸۶۰ هزارکندو مدرن و بقیه بومی است. در آذربایجان غربی هشت هزار نفر در بخش زنبورداری فعالیت می کنند که از این تعداد پنج هزار و هفتصد و بیست نفر به صورت مستقیم و بقیه به صورت فصلی در زنبورستانهای استان مشغول کار هستند.
زنبورداران شهرستان مهاباد هم سالانه افزون بر سیصد تن عسل تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند و ??۱۸هزار و ??? ۵۰۰تن عسل از بیش از ۹۵۰??? هزار کندوی مدرن و بومی استان آذربایجان غربی برداشت شد.‏
این در حالی است که شرایط مناسب آب و هوایی و طبیعت چهار فصل، زمینه تولید و پرورش انواع محصولات کشاورزی و دامی را در این استان فراهم کرده است. در کنار تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی، زنبورداری و تولید عسل نیز یکی از مشاغل مورد علاقه مردم این دیار است.
از سوی دیگر؛ نبود شرکت‌های بسته‌بندی و بازاریابی از مهم‌ترین مشکلات زنبورداری در استان آذربایجان غربی است. همه‌ساله بخش اعظمی از تولید عسل تحویل دلالان می شود که متاسفانه با برند شهرهای دیگر وارد بازار می‌شود.
پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی کارخانجات بسته‌بندی در شرایط کنونی برای زنبورداران استان آذربایجان غربی یک اولویت به حساب می آید. چرا که شرایط آب و هوایی ، ظرفیت مناسبی را برای تبدیل این منطقه به یکی از قطب‌های تولید عسل در کشور فراهم کرده است.
مشکل بسته‌بندی ضعیف عسل سبب شده تا صادرات این محصول به‌صورت فله‌ای به بازارهای خارجی راه یافته و با برندهای کشوری همچون ترکیه به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر شود.
در این زمینه پیشنهاد می‌شود تا با حمایت مسئولان مربوطه سرمایه‌گذاری و به وجود آوردن صنایع مدرن بسته‌بندی در صادرات غیرنفتی، ارزآوری برای کشور و نیز در زمینه اشتغال‌زایی قدم‌های خوبی برداشته شود.
این در حالی است که نبود داروهای مؤثر برای درمان بیماری‌های زنبور عسل سبب ورود داروهای قاچاق و تقلبی در بازار شده و تلفات زنبورهای عسل را به‌دنبال داشته که پیشنهاد می‌شود آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های زنبور عسل با همکاری اتحادیه در هر استان تأسیس شود.
نظام‌مند نبودن و مدیریت ضعیف اتحادیه سراسری، صنعت زنبورداری را به چالش کشانده و به خواسته‌های زنبورداران جامه عمل نپوشانده که باید در این زمینه اتحادیه کشوری در فروش و صادرات عسل و واردات موم و نیز اصلاح نژاد ملکه و واردات ملکه زنبور عسل قدم‌های مثبتی بردارد که متأسفانه چنین نشده است.
عدم برگزاری جشنواره‌های برداشت عسل در هر استان و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم عسل از تولید به مصرف اتفاق نیفتاده که برای برطرف شدن مشکلات در این حوزه با برگزاری این برنامه‌ها باید بازار را از حالت رکود خارج و عسل به‌طور مستقیم به دست مصرف کنندگان با قیمت عادلانه و بدون واسطه رساند و با این روش رقابت سالم بین اتحادیه‌های هر استان ایجاد شود.
فراهم شدن مقدمات اولیه برای اجرای پروژه بزرگ اصلاح و پرورش ملکه در جمعیت‌های بسته که با واگذاری ایستگاه پرورش ملکه خوی به تعاونی زنبورداران این شهرستان عملیاتی خواهد شد، نیز در نوع خود قابل تقدیر است.
اقدامات پیشگیرانه و رعایت شرایط بهداشتی در زنبورداری‌ مهم است و باید مباحث نوینی درباره بیماری‌های زنبور عسل و راه‌های کنترل و پیشگیری از آن برای کاهش خسارت وارده به کندوها، داروهای جدید ضد کنه، نحوه تجویز و همچنین ارگانیک بودن دارو در زمان مصرف به زنبورداران ارائه شود. نبود کارخانجات بسته بندی مدرن و استاندار، عدم صادرات عسل به دیگر کشورها، افزایش قیمت نهادهای زنبورداری مثل شکرو موم ، کمبود داروهای رایج زنبورداری و بالا بودن قیمت داروها از جمله مشکلات پیش روی بخش تولید عسل در استان است.
کارشناسان تشکیل اتحادیه جدید تولیدکنندگان عسل آذربایجان غربی را از اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی استان می دانند و معتقدند که این اتحادیه با تلاش های مضاعف تعاونی های زنبورداری و پیگیری سازمان جهاد کشاورزی در آستانه شکل گیری است که مراحل اجرایی آن به اتمام رسیده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 1