خرید تضمینی بیش از ۲۸۸هزار تن گندم از زارعان آذربایجان‌غربی

خرید تضمینی بیش از ۲۸۸هزار تن گندم از زارعان آذربایجان‌غربی

آراز آذربایجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برداشت گندم از سطح مزارع استان به پایان رسیده است گفت: تا کنون بیش از ۲۸۸هزار تن گندم از زارعان استان خریداری شده است.
رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روند خرید گندم تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، افزود :۷۴ درصد از بهای گندم خریداری شده از زارعان استان به میزان ۵۴۳ میلیارد تومان از کل مبلغ ۷۲۷ میلیارد تومانی ارزش گندم خریداری شده به حساب آنها واریز شده و مابقی نیز در مرحله پرداخت است.
وی با بیان اینکه در زمینه خرید بذر نیز ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن تا کنون از ۷ شرکت تولید و فرآوری بذر مستقر در سطح استان خریداری شده است، گفت: خرید بذر همچنان ادامه دارد و برنامه ابلاغی خرید ۲۳ هزار تن بذر برای سال جاری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: میزان خریدها در سال جاری ۱۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه پارسال کاهش یافته که علت ان کاهش بارندگی‌ها و بالا بودن قیمت علوفه دامی و… است.
جلیلی با اشاره به فعالیت ۶۴ مرکز خرید گندم در استان بیان کرد: تا کنون میزان خرید توافقی انجام گرفته با کارخانجات آرد و صنایع غذایی هم در حدود چهار هزار و ۶۷۸ تن است.
وی قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام کرد و افزود: امسال ۳۸۰ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی به کشت گندم اختصاص یافته که از این مقدر ۲۹۰ هزار هکتار به صورت دیم و ۹۰ هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده‌است.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در شرایط مطلوب در حدود ۵۱۴ هزار تن محصول گندم مازاد بر مصرف گندم‌کاران از سوی مراکز خرید دولتی خریداری شود.
جلیلی از گندم کاران آذربایجان‌غربی خواست برای حذف پای واسطه‌ها در زمینه خریدوفروش گندم محصول مازاد بر نیاز خود را به مراکز خرید گندم تحویل دهند و از انبار کردن گندم به امید افزایش قیمت خرید تضمینی خودداری کنند چون در صورت آلوده شدن گندم به آفت انباری، گندم با افت شدید قیمت به فروش می‌رسد.
مراکز خرید گندم استان از هفتم تیرماه جاری در راستای خرید این محصول استراتژیک راه اندازی شده که ۳۵ مرکز خرید گندم وابسته به تعاونی روستایی به عنوان مباشر خرید و ۲۹ مرکز نیز مربوط به شرکت غله به عنوان متولی خرید در آذربایجان‌غربی فعال بوده و فعالیت این مراکز تا پایان شهریور تداوم خواهد داشت و در صورت نیاز این مدت نیز تمدید می‌شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲:۴۲ ب.ظ

دیدگاه


6 − پنج =