نبود اهتمام لازم برای توجه به سالمندان در دستگاه‌های متولی

نبود اهتمام لازم برای توجه به سالمندان در دستگاه‌های متولی

گروه خبر: معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان غربی گفت: دستگاه‌های متولی سالمندان اهتمام لازم را برای توجه به نیازهای سالمندان در استان را ندارند.
به گزارش خبرنگار آراز آذربایجان، علی پر_مقیاس در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته تکریم سالمندان با بیان اینکه شروع سالمندی در یک فرد سالم امری طبیعی می‌باشد، اظهار کرد: سالمندی مربوط به یک دوره یا زمان خاصی نیست بلکه از زمان تولد همراه فرد بوده و فرزندان امروز سالمندان آینده خواهند شد.وی با بیان اینکه سن سالمندی از ۶۰ سال در افراد آغاز می‌شود، اما در سال‌های اخیر طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت این سن به ۶۵ سال تغییر یافته است، افزود: هر فردی در هر برهه ای زندگی خود دارای نیازهایی است که جامعه یا خانواده نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کند که ورود به سن سالمندی نیز این گونه بوده و باید به نوعی در این راستا قدم برداشت.
وی ادامه داد: دوره سالمندی دوره_ای است که تنها بررسی و رفع نیازهای آن برعهده یک سازمان نیست بلکه تمامی ارگان‌ها، جامعه و خانواده عهده دار وظایفی هستند تا زندگی آرام و راحتی را برای آن‌ها فراهم آورند.
پرمقیاس در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تنها ۸ درصد جمعیت سالمندان کشور را سالمندان استان به خود اختصاص داده‌اند تصریح کرد: طبق آمار سرشماری سال ۹۰ جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال آذربایجان_غربی ۲۳۸ هزار نفر است.
بهزیستی تنها متولی امور سالمندی در استان نیست
وی با اشاره به اینکه تنها متولی امور سالمندی در استان بهزیستی نیست، بیان داشت: هر ارگانی در رابطه با سالمندان دارای وظایفی است اما در استان نیازمند فرهنگ‌سازی جایگاه سالمندان هستیم.
وی خاطر نشان کرد: با وجود بیانیه‌ها آگاه‌سازی‌ها و غیره در جهت رعایت سالمندان در جامعه، دستگاه‌های متولی نیازهای قشر سالمندان را در استان رعایت نکرده و اهتمام لازم را در این راستا ندارند.پرمقیاس افزود: در این راستا نیازمند همکاری‌های بین بخشی دستگاه‌های متولی هستیم تا بتوان مسائل و مشکلات را در حوزه های مربوطه رفع کنیم.
معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان غربی سالمندآزاری را یکی دیگر از مسائل و مشکلات سالمندان در جامعه برشمرد و گفت: رفتارهای برخی خانواده‌ها در مقابل سالمندان، مصداق سالمند آزاری است در حالی که سالمندان گوهری باارزش بوده و دارای تجاربی هستند که باید بدانند »آنچه جوان در آیینه بیند، پیر در خشت خام«.
وی با اشاره به برنامه های هفته تکریم سالمندان در استان خاطرنشان کرد: پیاده روی دیدار با خانواده های سالمندان، تجلیل از سالمندان، دیدار از مراکز نگهداری از جمله برنامه های این هفته است.
رضا قلی خوانی کارشناس مسئول مراکز سالمندان بهزیستی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی و مناسب سازی فضای جامعه برای سالمندان اظهار کرد: طبق گفته های رئیس بهزیستی کشور، هر قلم در مطبوعات یک قدم است که بیشترین نقش را در آگاه‌سازی و مناسب سازی فضای جامعه دارد.
وی در ادامه تعداد مراکز روزانه و شبانه بهزیستی استان برای سالمندان را ۱۲ مرکز عنوان کرد و گفت: در مراکز روزانه ارائه خدمات و در مراکز شبانه نیز نگهداری سالمندان انجام می‌شود.
کارشناس مسئول مراکز سالمندان بهزیستی آذربایجان غربی در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه ظرفیت مراکز شبانه روزی بهزیستی استان ۵۳۱ نفر است، اذعان داشت: روزانه یک‌صد الی ۱۲۵ نفر سالمند می‌توانند از خدمات مراکز روزانه بهزیستی استان بهره‌مند شوند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 5