مدير دفتر برنامه‌ريزي ستاد احياي درياچه اروميه:

نبود اعتبارات مالی به احیای دریاچه ارومیه لطمه خواهد زد

نبود اعتبارات مالی به احیای دریاچه ارومیه لطمه خواهد زد

گروه خبر:مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه امسال تنها سالی است که نتوانسته‌ایم تاکنون به دستگاه‌ها به منظور انجام کارهای جاری، منابع مالی بدهیم، گفت: ممکن است تعویق در تامین اعتبار، وقفه‌ای در اجرای برخی برنامه‌ها و امور جاری ایجاد کند که ادامه این وضعیت، به احیای دریاچه ارومیه لطمه خواهد زد.
مسعود تجریشی بر آغاز همکاری‌های جدید دانشگاه‌های و نهادهای مختلف با ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و با اشاره به اینکه اخیرا کمیته راهبردی ستاد احیای دریاچه ارومیه مجددا راه‌اندازی شده است، گفت: در سال‌های گذشته دانشگاه‌های تبریز و ارومیه کار پایش اقدامات ستاد دریاچه را انجام می‌دادند، امسال نیز طبق قرارداد جدیدمان با آنها قرار شده در زمینه کاهش ۴۰ درصدی آب مصرفی در حوزه دریاچه ارومیه فعالیت کنند. همچنین کارگروه‌های منابع و مصارف، کنترل غبار فعال شده‌اند.
وی با بیان اینکه در فاز دوم اجرایی سعی داریم بیشتر با نهادها ارتباط برقرار کنیم، افزود: در پنج ماه آغازین حرکت ستاد احیای دریاچه ارومیه که سعی داشتیم به سرعت برنامه‌ها را طراحی کنیم، از ۷۰۰ نفر استفاده کردیم ولی چون در این مرحله بیشتر به کمک نهادها احتیاج داریم شرایطی را فراهم کردیم تا دانشگاه‌های تبریز، ارومیه و تهران همکاری‌هایی با ما داشته باشند. برای مثال مسئولیت کمیته منابع را دانشگاه پلی تکنیک بر عهده دارد. به طور کلی تعداد نهادهای داخلی و خارجی که با آنها ارتباط داریم بیشتر از گذشته شده است.مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش دیگر گفت‌وگو با اشاره به وضعیت بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: هنوز تامین اعتبار ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته است. با سازمان برنامه و بودجه در این باره رایزنی کرده‌ایم مسئولان این سازمان قول داده‌اند که این وضعیت را پیگیری کنند ولی نیاز است که رسانه‌ها بیش از پیش به این مسئله بپردازند و تامین بودجه ستاد را هم از طریق مسئولان سازمان برنامه و بودجه و هم مسئولان ستاد احیای دریاچه پیگیری کنند تا ستاد بتواند برنامه‌های خود را عملیاتی کند.تجریشی با تاکید بر اینکه برخی اقدامات احتیاج به تامین اعتبار فوری دارد، گفت: برای مثال طی سه سال گذشته تعدادی از گیاهان در منطقه کاشته شده‌اند که ستاد احیای دریاچه ارومیه برای آبیاری این گیاهان احتیاج به پول دارد که بتواند قراردادهای خود را تمدید کند. امسال تنها سالی است که نتوانسته‌ایم تاکنون به دستگاه‌ها منابع مالی بدهیم تا کارهای جاری خود را انجام بدهند. در حال حاضر موضوع گشت و بازرسی بسیار مهم است و نباید بخاطر نبود اعتبارات با وقفه مواجه شود. ممکن است تعویق در تامین اعتبار، وقفه‌ای در اجرای برخی برنامه‌ها و امور جاری احیای دریاچه اومیه ایجاد کند که درصورت تداوم این شرایط، به احیای دریاچه ارومیه لطمه خواهد زد.
این مقام مسئول در ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان تاکید کرد: برخی برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه پیوسته هستند برای مثال برنامه گشت و پایش چیزی نیست که یک ماه انجام شود و یک ماه تعطیل شود یا نمی‌توانیم گیاهانی را که کاشته می‌شود یک سال بکاریم و سال دیگر به خاطر نبود اعتبارات متوقف کنیم بنابراین پیوستگی اقدامات در احیای دریاچه ارومیه بسیار اهمیت دارد.
*فازبندی دریاچه ارومیه موثرترین راه برای به نتیجه رسیدن احیای آن
معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه بر لزوم بهره‌گیری از تجربه متخصصان بومی در احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد.ناصر آق اظهار کرد: به جای اینکه از تجربه متخصصان بومی استفاده و انجام طرح‌های تحقیقاتی را به دانشگاه‌های بومی واگذار کنند متاسفانه مجری طرح تحقیقاتی احیای دریاچه ارومیه دانشگاه تهران است.وی خاطرنشان کرد: اگر تغییراتی که در درون دریاچه ارومیه روی می‌دهد را به درستی نشناسیم و برنامه‌های احیا را براساس تغییرات آن تدوین نکنیم برای احیای دریاچه ارومیه با مشکل مواجه خواهیم شد.معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه تعریفی ندارد، گفت: در سال ۹۴- ۹۵ با بارندگی‌های خوبی که صورت گرفت تراز دریاچه نسبت به سال قبل یک متر و ۵ سانت افزایش یافت اما از سوی دیگر، تبخیر از دریاچه را نیز داشتیم.وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده سالانه یک متر تبخیر از سطح دریاچه ارومیه را داریم و با روش‌های در حال انجام، احیا دریاچه ارومیه به طول خواهد کشید و با افزایش بارندگی در مقطعی تنها دریاچه فصلی خواهیم داشت.آق اظهار کرد: در مقایسه با شهریور سال گذشته اگر بخواهیم به تراز اکولوژیک برسیم باید ۴ متر تراز را افزایش دهیم برای این کار هر سال باید ۴۰ سانت افزایش تراز داشته باشیم. بدین معنا که در پایان بارندگی و ورودی از رودخانه‌ها، سطح دریاچه ارومیه یک متر و ۴۰ سانت باشد و اگر یک متر آن تبخیر شد ۴۰ سانت سطح تراز افزایش یابد اما این امر کار ساده‌ای نیست.
آق تصریح کرد: آب دریاچه از نمک اشباع و گاهی به مرز فوق اشباع و غلظت نمک ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم در لیتر می‌رسد در چنین وضعیتی بلورهای نمک در سطح آب تشکیل و بهم چسبیده و ورقه های گردی مثل چیپس نمکی را بوجود می آورد و این ورقه‌ها زمانی که سنگین می‌شوند به بستر دریاچه ارومیه وارد می‌شوند.وی ادامه داد: این وضعیت چندین سال است که اتفاق می‌افتد و قسمت‌های عمیق دریاچه را پر و وضعیت احیا را سخت‌تر می کند.
معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود در بستر دریاچه ارومیه ۵ میلیارد تن نمک وجود دارد، اضافه کرد: این نمک‌ها عمدتا در مناطق عمیق دریاچه رسوب و قسمت‌های عمیق را پر کرده و به همین دلیل بستر دریاچه صاف و صاف‌تر شده است و این اتفاق ناگواری است لذاباید مطالعات دقیقی در این خصوص انجام شود.وی ادامه داد: باید درخصوص چگونگی لایه‌بندی و رسوبات دریاچه ارومیه مطالعات دقیقی صورت گیرد. چنانچه رسوبات رودخانه‌ای بر روی لایه‌های نمک دریاچه ارومیه قرار گیرد کار احیا را با مشکل مواجه می‌کند چرا که لایه‌های نمکی در رسوبات حل نشده و عمق برنمی‌گردد و ظرفیت و گنجایش دریاچه کمتر می شود.آق افزود: در حال حاضر گنجایش دریاچه ارومیه کمتر شده چرا که با افزایش تراز یک متری در سال جاری وسعت دریاچه ۵ برابر افزایش یافته چنانکه تراز ۲ متر افزایش یابد چه اتفاقی روی خواهد داد بنابراین توجه به این موضوع بسیار جدی است.آق فازبندی دریاچه ارومیه را موثرترین راه برای به نتیجه رسیدن آن عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اگر عرض محیط کاهش یابد احیای آن قسمت نیز موفقیت‌آمیز می‌شود باید در فاز نخست، قسمتی از دریاچه را که نمک در آن ته نشین شده است احیا کرد.
*دستگیری متخلفان برداشت شن و ماسه از سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه
رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه از دستگیری متخلفان برداشت شن و ماسه از سواحل دریاچه ارومیه خبر داد.بهزاد شیر پنجه گفت : در گشت و کنترل پارک ملی دریاچه ارومیه مامورین یگان حفاظت این اداره با متخلفان برداشت غیر مجاز شن و ماسه در حریم پارک ملی دریاچه ارومیه برخورد و متخلفان را تحویل مراجع قضایی دادند.وی افزود: ماموران یگان حفاظت اداره پارک ملی دریاچه ارومیه که در حال گشت زنی از سواحل دریاچه ارومیه مشرف به کوه زنبیل بودند با مشاهده برداشت غیر قانونی شن و ماسه توسط افراد محلی آنها را شناسایی کردند.شیرپنجه افزود: این افراد به وسیله تراکتور بیل دار و همچنین وانت نیسان اقدام به تخریب بستر پارک ملی دریاچه ارومیه می کردند.
وی اعلام کرد: در این راستا ماموران بلافاصله از ادامه فعالیت این افراد جلوگیری به عمل آورده و متخلفان را از منطقه خارج می کنند و پس از تحقیقات اولیه با تشکیل پرونده قضایی متخلفان را تحویل مراجع قضایی کردند.رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: یگان حفاظت پارک ملی دریاچه ارومیه به منظور کنترل هرچه بیشتر منطقه در جلوگیری از بروز تخلفات زیست محیطی شامل شکار و صید و برداشت مصالح در ابتدای سال جدید، گشت و کنترل خود را افزایش داده است.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، بر اساس قوانین زیست محیطی کشور هرگونه اقدام به تخریب بستر و یا برداشت مصالح از حریم پارک های ملی غیر قانونی بوده و پیگرد قضایی به همراه دارد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 5 =