معاون سازمان صنعت و معدن آذربايجان‌غربي :

می‌توان از املاح واقتصاد دریاچه ارومیه برای احیای آن استفاده کرد

می‌توان از املاح واقتصاد دریاچه ارومیه برای احیای آن استفاده کرد

گروه خبر:معاون امور معادن و صنایع معدنی صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت :با توجه به اینکه دولت همواره نمی‌تواند از منابع ملی برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کند، پس می‌توان از اقتصاد دریاچه برای احیای آن استفاده کرده و به یقین این کار نیز امکان‌پذیر است.
معدن و تجارت استان آذربایجان غربی عبدالحمید سرتیپی با اشاره به املاح تبخیری و اقتصادی دریاچه ارومیه اظهار داشت: بررسی‌ها و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که هم‌اینک چهار میلیارد تن نمک در دریاچه ارومیه وجود داشته و اگر تمامی دریاچه‌های مشابه آن در تمامی دنیا بررسی شود مشاهد می‌شود که در این زمینه فعالیت‌های اقتصادی بسیاری با مهار مسائل زیست‌محیطی انجام شده است.
وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان در این زمینه درآمدزایی داشته و بنابراین نباید اشخاص مختلف نمک دریاچه را به صورت خام برداشت کرده و به فروش برسانند چون براساس مطالعات و اطلاعاتی سازمان‌زمین شناسی، اگر در این زمینه فعالیت کرده و چند شرکت‌های هولدینگ وارد کار شوند و علاوه بر آن، سازمان محیط زیست نیز در این زمینه همکاری کند به یقین سبب شکوفایی اقتصاد استان و احیای دریاچه ارومیه می‌شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه دولت همواره نمی‌تواند از منابع ملی برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کند، پس می‌توان از اقتصاد دریاچه برای احیای آن استفاده کرده و به یقین این کار نیز امکان‌پذیر است.سرتیپی با تاکید بر ظرفیت عظیم آهن در سطح استان بیان کرد: هم اکنون ذخایر آهن استان ۱۶ میلیون تن است که اگر بتوان مطالعات ژئوفیزیک هوایی را در رابطه با آن انجام داد به یقین می‌توان شاهد گسترش صنایع فولاد در آذربایجان‌غربی بود.وی با ابراز تاسف از اینکه بر روی منابع فلزی استان مطالعات ناچیزی انجام شده است گفت: این خود یکی از بزرگترین مشکلات آذربایجان‌غربی است و در این باره حدود ۴۴۰ معدن استان در حال بهره‌برداری بوده که ?? درصد آن مصالح سنگی است.
سرتیپی با اشاره به اینکه تاکنون تنها هفت درصد ذخایر فلزی استان مطالعه و شناسایی شده است اظهار داشت: بنابراین سیاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، هدایت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سمت صنایع فلزی است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی افزود: بی‌شک اگر اکتشافات سیستماتیکی مناسبی در این رابطه انجام یابد بی‌شک پوسته آذربایجان‌غربی از جمله استان‌هایی است که می‌تواند حرف‌های بسیاری برای توسعه صنایع مختلف داشته باشد.
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۴۹۲ هزار و ۳۰۰ تن میزان استخراج از معادن سلماس بوده اما استخراج واقعی آن در سال گذشته ۱۱۴ هزار و ۸۴۴ تن بود. جعفرصادق اسکندری با اشاره به سند توسعه صنعتی، معدنی، تجاری و سرمایه‌گذاری شهرستان سلماس اظهار داشت: سازمان صنعت و معدن برای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های توسعه‌ای دولت، با هدف تهیه نقشه راه صنعت و معدن استان به منظور دستیابی به توسعه پایدار براساس مزیت‌های آذربایجان‌غربی، اقدام به تدوین سند توسعه شهرستان‌ها کرده است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه چشم‌انداز صنعت و معدن استان دستیابی به جایگاه ۱۰ استان برتر کشور در شاخص‌های اقتصادی در افق ۱۴۰۴ است، گفت: در این رابطه از موضوعات راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهبود مستمر سهولت انجام کسب و کار و پشتیبانی از تولید و عرضه کالا و خدمات مبتنی بر فناوری با ارزش افزوده بالا است.وی با اشاره به وضعیت موجود واحدهای صنعتی شهرستان سلماس تصریح کرد: تا پایان سال گذشته ۱۴۴ واحد صنعتی با سرمایه یک هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال و اشتغال دو هزار و ۶۷۷ نفر به فعالیت مشغول بوده‌اند و سهم این شهرستان در تعداد ۴٫۸، در سرمایه‌گذاری ۲٫۲ و در اشتغال چهار درصد بوده است.
اسکندری بیان کرد: علاوه بر آن رتبه شهرستان سلماس در بین شهرستان‌های استان به ترتیب شش برای تعداد، هشت برای سرمایه‌گذاری و شش برای اشتغال صنعتی بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به وضعیت موجود طرح‌های صنعتی شهرستان سلماس افزود: تا پایان سال گذشته ۱۱۴ طرح با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال و یک هزار و ۷۷۳ نفر پیش‌بینی فرصت شغلی در سلماس وجود داشته و سهم شهرستان در تعداد ۶٫۲، در سرمایه‌گذاری ۲٫۱ و در اشتغال ۴٫۳ درصد بوده است.
اسکندری با تشریح ساختار معدنی شهرستان سلماس اظهار داشت: تا پایان سال گذشته از کل ۲۲ معدن شهرستان، تعداد ۹ معدن فعال بوده که سرمایه‌گذاری انجام شده در آنها ۱۳۰ هزار و ۹۱۵ میلیون ریال و تعداد اشتغال مربوطه نیز ۱۹۹ نفر بوده است.
وی افزود: علاوه بر آن، ۴۹۲ هزار و ۳۰۰ تن سالانه میزان استخراج از معادن سلماس بوده اما استخراج واقعی آن در سال گذشته ۱۱۴ هزار و ۸۴۴ تن بود.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: از تعداد ۴۳۷ معدن موجود استان نیز ۱۸۲ مورد فعال بوده و چهار هزار و ۷۶۵ نفر در آن مشغول کار هستند و استخراج سالانه آنها ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۴۰۰ تن و استخراج واقعی آنها هفت میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۴ تن است.
وی گفت: هم‌اکنون از ۳۴ نوع ماده معدنی استان، موادی همچون تالک و کرومیت،تراورتن خاک رس، سنگ آهک، سنگ آهن، سنگ گچ سنگ لاشه، سنگ نمک، سیلیس، کرومیت گرانیت، مرمریت و میکا استخراج می‌شود.اسکندری با اشاره به ساختار تجاری شهرستان سلماس اظهار داشت: این شهرستان دارای یک هزار و ۲۶۱ واحد صنفی توزیعی ۵۸۴ واحد صنفی تولیدی، ۵۷۲ واحد صنفی خدماتی و نیز ۲۶۷ واحد صنفی خدمات فنی است.وی گفت: علاوه بر آن این شهرستان دارای دو هزار و ۳۶ واحد صنفی فاقد پروانه کسب شناسایی شده است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی افزود: از سوی دیگر واحدهای صنفی بهره‌مند از صندوق مکانیزه ۷۷٫۱ درصد کل واحدها و واحدهای صنفی بهره‌مند از دستگاه کارت‌خوان بانکی ۸۷٫۶ درصد بوده است.
رئیس اداره طرح‌ها و برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی نیز از ایجاد مجتمع‌های پایین دست پتروشیمی در استان خبر داد و گفت: در این رابطه ۵۰ مجتمع در استان آذربایجان‌غربی احداث می‌شود. سیفعلی ضربی با اشاره به فراوانی فارغ‌التحصیلان بیکار در استان اظهار داشت: باید فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان آذربایجان‌غربی به سمت صنایع پایین‌دست پتروشیمی هدایت شده و در این باره باید ارتباط مناسبی بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته و رابطه آنها تقویت شود.
رئیس اداره طرح‌ها و برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: خوشبختانه هم‌اکنون دانشگاه‌ها وارد مسائل صنعتی شده و به لزوم آن پی‌برده‌اند و در این زمینه دنیا نیز هم‌اکنون به آن سمت در حرکت است.
وی با اشاره به تشکیل کمیته راهبردی توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی در استان تصریح کرد: پس از تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل این کمیته، اقداماتی برای استفاده از ظرفیت پتروشیمی آذربایجان‌غربی انجام شده است.ضربی بیان کرد: هم اکنون پتروشیمی مهاباد و ارومیه در حال فعالیت بوده و میاندوآب نیز در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و علاوه بر آن فراخوان ایجاد پتروشیمی بوکان نیز داده شده است.
وی اظهار داشت: بنابراین با توجه به این ظرفیت‌ها باید صنایع جدیدی به ویژه صنایع پایین دست پتروشیمی برای ایجاد ارزش افزوده فراوان در استان مرزی آذربایجان‌غربی شکل گیرد.رئیس اداره طرح‌ها و برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه باید به سمت صنایع دانش بنیان حرکت کرد افزود: با توجه به اینکه صنایع پتروشیمی در استان آذربایجان‌غربی نوپا است باید از صنایع دانش‌بنیان برای ایجاد محصولاتی جدید و خلاقانه بهره برد.ضربی از ایجاد مجتمع‌های پایین دست پتروشیمی در استان خبر داد و گفت: در این رابطه ۵۰ مجتمع در استان آذربایجان‌غربی احداث می‌شود.رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: از این پس هر واحد صنعتی که با دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضاء کند از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود. علی حضرتی با ابراز تاسف از اینکه هم‌اکنون آذربایجان‌غربی در صنایع دانش‌بنیان از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست اظهار داشت: باید صنعت و دانشگاه با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی داشته و صنعت از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها بهره ببرد.وی با اشاره به اینکه در استان فاصله دانشگاه و صنعت بسیار است گفت: متاسفانه دانشگاه اعتقادی به صنعت نداشته و یا فعالان صنعتی اعتقادی به دانشگاه ندارند.حضرتی افزود: هم‌اینک برنامه‌ای با دانشگاه ارومیه و صنعتی آغاز شده و دانشجویان با تشکیل گروه‌های تخصصی از ۲۰ واحد تولیدی بازدید و از نزدیک با مشکلات آنها آشنا می‌شوند.
رئیس اداره آموزش و پژوهس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از این پس هر واحد صنعتی که با دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضاء کند از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود.
وی با اشاره به تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون بیان کرد: شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر با ارزش افزوده فراوان به ویژه تولید نرم‌افزارهای مربوطه تشکیل می‌شوند.
حضرتی با اشاره به ویژگی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: سپری شدن حداکثر پنج سال از زمان ثبت شرکت، دارای حداقل دو نفر نیروی انسانی، الزام به ایجاد دانش فنی کالا، فروش بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال مالی گذشته، داشتن واحد تحقیق و توسعه فعال و عملکرد تحقیق و توسعه از جمله این ویژگی‌ها است.
رئیس اداره آموزش و پژوهس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به معافیت‌ها و حمایت‌های اشاره شده در قانون دانش‌بنیان اظهار داشت: در این رابطه معافیت از پرداخت مالیات، عوارض حقوقی گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت ۱۵ سال، اعطای تسهیلات کم بهره یا بدون بهره بلندمدت یا کوتاه مدت از جمله آنها است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سازمان صنعت، به گفته وی علاوه بر آن اولویت استقرار در محدوده شهرها، اولویت واگذاری تمام یا بخشی از سهام مراکز و موسسات پژوهشی دولتی، پوشش بیمه‌ای مناسب و ارائه خدمات ضمانت‌نامه اعتباری، اعتبار ویژه شرکت در مناقصه و ضمانت و تضمین بازار محصولات دانش‌بنیان از معافیت‌ها و حمایت‌های قانون دانش بنیان محسوب می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


4 + = یازده