نانوایان ،آرد را و مسئولین شاطران را عامل پخت نان بی‌کیفیت می‌دانند

نانوایان ،آرد را و مسئولین شاطران را عامل پخت نان بی‌کیفیت می‌دانند

گروه اقتصادی: نعمت‌ها گاهی آنقدر برای آدمی حیاتی می‌شود و به سبب همین ضرورت همیشه به وفور در اطراف وجود دارد که داشتن آن نه ضروری جلوه می‌کند و نه وجودش احساس می‌شود اما زمانی که این نعمت از دسترس خارج شده و یا در دستیابی به آن مشکلی و مانعی به وجود می‌آید پی به اهمیت آن نعمت و جایگاه آن در زندگی برده می‌شود.
نان یکی از مهم‌ترین کالاهای سبد مصرفی خانوار است، برکت هر خانه به شمار می‌آید و هیچ طعامی لذت نان را ندارد، به سبب همین اهمیت که نان را یک کالای استرات‍ژیک برای جوامع کرده، توجه به کیفیت و چگونگی پخت آن از مطالبات اصلی مردم است که گویا این روزها نان‌های سوخته و یا نپخته به ویژه از نوع سنگک مردم ارومیه و بسیاری دیگر از شهرهای استان را ناراضی کرده است.
نانوایان در برخی مواقع کیفیت پایین آردهای توزیعی از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی را عامل اصلی در افت کیفیت این محصول عنوان می‌کنند و در مقابل این شرکت شخص نانوایان را مقصر این مشکل می‌داند.
مدیرعامل منطقه ۸ شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی در این باره با بیان اینکه در زمینه کیفیت نان این شرکت در آخرین زنجیره قرار دارد، گفت: کار اصلی ما توزیع آرد به نانوایی‌ها است و بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها نظارت بر فعالیت نانوایان و بررسی چگونگی فعالیت آن‌ها از سوی ما کمتر شده است.
هوشمند جوادی با اشاره به مشکل کیفی در سنگک پزی‌ها عنوان کرد: در این واحدها نان به طول عمده با دست پخته می‌شود و همین امر می‌طلبد تا فعالان در سنگک پزی‌ها تخصص لازم را داشته باشند که نداشتن حرفه شاطران سنگک پزی‌ها و کوتاهی اتحادیه نانوایی‌ها در اجبار این شاطران و کارگران برای گذراندن دوره‌های آموزشی و تخصصی باعث این تنزل کیفیت شده است. جوادی با اظهار تاسف از کمبود تعداد واحدهای نانوایی سنگک پزی در سطح ارومیه و استان یادآور شد: نان سنگک دارای بیشترین و بهترین ارزش غذایی است تا مردم به دلایل مختلف از جمله کیفیت پایین، بیشتر به استفاده از نان روغنی روی آورند.
وی خواستار توجه جدی اتحادیه صنف نانوایان به برگزاری دوره‌های آموزشی و الزام شاطران سنگک پزی‌ها به شرکت در این دوره‌ها شد و اظهار کرد: پیش از هدفمندسازی یارانه‌ها آرد توزیعی با کمترین سطح کیفی در اختیار نانوایان قرار می‌گرفت اما همان آرد تبدیل به بهترین نان می‌شد پس نقش اصلی در کیفیت نان را آن‌ها دارند اما متأسفانه این عامل امروزه نادیده گرفته شده و به تخصص در این بخش بهایی داده نمی‌شود.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه نان به ویژه در روستاها کیفیت لازم برای قرار گرفتن در سفره‌ها را ندارد، اضافه کرد: در گذشته مردم یک عادت همیشگی داشتند و باید یک تکه نان لای سفره‌ها به نشان از برکت خانه بود اما امروزه نان ان قدر بی کیفیت شده است که قرارگیری آن در لای سفره تا وعده بعد این نان را غیر قابل مصرف می‌کند.
نادر قاضی پور ادامه داد: بیشترین دغدغه کنونی مردم نان است، همه به دنبال یک لقمه حلال از این نعمت هستند و نباید تلاش مردم را با بی مسئولیتی‌ها بر باد داد.
وی اضافه کرد: نباید از نقش نظارتی و کنترلی غافل شد متاسفانه آنچه تاکنون در زمینه آرد و نان مورد غفلت قرار گرفته است بی توجهی به تشکیل تیم‌های بازرسی برای بازرسی مستمر از واحدهای پخت نان است که هم بی کیفیت شدن این محصول را در پی دارد و هم دلالی را در بازار نان و آرد به طور گسترده‌ای رواج داده است.رئیس مجمع امور صنفی ارومیه نیز با اشاره به فعالیت نزدیک به ۸۰۰ واحد نانوایی در ارومیه گفت: بیشتر آن‌ها به صورت دو شیفته کار پخت نان و توزیع آن در بین مردم را انجام می‌دهند، به طوری که همه شاهد در دسترس بودن نان در تمام ساعات روز و شب در نانوایی‌ها و البته سوپرمارکتی‌ها به قیمت همان نانوایی‌ها هستیم.
عزیز عسگراوغلی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه برخی از مسئولان و حتی مردم از پایین بودن کیفیت نان تولید در نانوایی‌های ارومیه اظهار کرد: هرکسی در این زمینه اظهار نظری می‌کند به نظر من حرف نسنجیده‌ای زده است، هم اکنون ارومیه بهترین نان تولیدی را نه تنها در استان که در کل کشور دارد، شاید برخی مواقع آن هم به ندرت یک نانوایی در تخمیر خمیر خود مشکلی داشته باشد و نان نامناسب تحویل مشتری دهد اما این موضوع هیچ گاه مستمر نبوده است، مگر تاکنون اتفاقی نیفتاده است که آبگوشت یک کدبانوی به تمام معنا بسوزد؟
وی یادآور شد: باید منصفانه گفت که آردهای توزیعی از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی هم محصولی استاندارد است و به میزان مورد نیاز در اختیار نانوایی‌ها قرار دارد.
این مقام مسئول در خصوص غیرتخصصی بودن شاطران و کارگران نانوایی‌ها و بی توجهی اتحادیه در این باره به عنوان یکی از عوامل اصلی در افت کیفی نان اظهار کرد: بنده که به طول کامل کیفیت پایین نان را در ارومیه قبول ندارم اما در مورد تخصصی بودن فعالان این صنف، اتحادیه با برنامه ریزی شاطران و متصدیان نانوایی را برای کسب پروانه و فعالیت آموزش می‌دهد و آزمون از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود اما در مورد کارگران اتحادیه هیچ وظیفه‌ای را ندارد و باید از طریق اداره کار و خود شرکت غله در این زمینه اقدام شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 8 =