معاون اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي:

میزان تبخیر در دریاچه ارومیه بیشتر از میزان آب ورودی است

میزان تبخیر در دریاچه ارومیه بیشتر از میزان آب ورودی است

گروه خبر:معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بررسی ها نشان می دهد که میزان تبخیر در دریاچه ارومیه با توجه به آغاز فصل تابستان بیشتر از میزان آب ورودی به دریاچه است.
حجت جباری افزود: تراز آبی دریاچه در ابتدای خرداد ماه امسال ۱۲۷۱٫۱۴ متر از سطح آبهای آزاد بود که هم اکنون در آستانه فصل تابستان هفت سانتیمتر کاهش یافته و به ۱۲۷۱٫۷ متر از سطح آبهای آزاد رسیده است.
وی اضافه کرد: فصل تبخیر در سطح دریاچه ارومیه آغاز شده و میزان تبخیر به میزان دما، شرایط منطقه، میزان سطح و عمق دریاچه بستگی دارد.
جباری اضافه کرد: هم اکنون سطح دریاچه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۵۲ سانتیمتر افزایش دارد و تراز آب دریاچه نیز نسبت به شهریور ماه پارسال یک متر بالاتر است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: بارندگی در حوضه دریاچه نیز ۲۹۱ میلیمتر بوده که نسبت به پارسال سه سانتیمتر کمتر است.
پرویز آراسته مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این نشست خبری گفت: تغییر نگرش ها در بین مردم به عنوان مهمترین عامل در احیای دریاچه ارومیه در حال شکل گیری است.
وی بیان کرد: بدون مشارکت مردمی هیچ اقدامی پیشرفت نخواهد داشت و باید نسبت به توسعه فرهنگ استفاده بهینه از منابع آب و خاک در بخشهای مختلف در بین عامه مردم اقدام شود.
وی اظهار کرد: مردم در شرایط کنونی نسبت به مسایل زیست محیطی حساس شده اند و تشکیل تشکلهای مختلف زیست محیطی از اقشار مختلف مردم از هنرمندان و ورزشکاران گرفته تا خبرنگاران نشانگر اتحاد و همدلی تمام اقشار مردم برای کمک به حفاظت از محیط زیست است.
آراسته بیان کرد: با بارندگی های مطلوب سال زراعی جاری و نیز اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه گامهای مثبتی در راستای نجات بخشی این زیست بوم ارزشمند برداشته شده و وضعیت مطلوبی بر دریاچه و پارک ملی حاکم است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: توسعه بدون در نظر گرفتن محیط زیست امکان پذیر نخواهد بود چرا که هر فعالیت انسانی می تواند در بر دارنده برخی اثرات منفی باشد.
وی درباره احداث نیروگاه در سوله دوکل ارومیه نیز اظهار کرد: برای احداث این نیروگاه مجوز زیست محیطی صادر شده است و چون تولید انرژی پاک صورت می گیرد، آلودگی در آینده نمی تواند در پی داشته باشد.
آراسته بیان کرد: محیط زیست بر تمام مراحل انجام کار نظارت خواهد داشت و در صورت ایجاد مشکل با آن برخورد و عملیات متوقف خواهد شد.
دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان در ۲۰ سال گذشته دچار بحران کم آبی شده است.
هم اکنون با اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه وضعیت دریاچه به حالت تثبیت رسیده است.
میزان آب موجود در دریاچه سه میلیارد متر مکعب و سطح آن نیز سه هزار کیلومتر مربع برآورد می شود.
*هوای چهار شهر آذربایجان غربی در وضعیت خیلی ناسالم و بحرانی قرار گرفت
رئیس اداره امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هجوم دوباره ریزگردها به استان موجب شد تا برای چهارمین روز متوالی هوای چهار شهر استان در وضعیت خیلی ناسالم و از نظر گرد و غبار لحظه ای در وضعیت بحرانی قرار گیرد.
سعید موسوی افزود: میزان ذرات گرد و غبار آلاینده هوا در شهرهای ارومیه، بوکان، سردشت و پیرانشهر افزایش یافته و موجب آلودگی هوا شده است.
وی بیان کرد: گزارشهای رسیده از ایستگاه ارومیه بیانگر وجود ذرات ۱۰ میکرون به میزان ۲۷۱ میکروگرم بر متر مکعب و ذرات ۲٫۵ میکرون به میزان ۱۰۲ میکروگرم بر متر مکعب است.
موسوی اظهار کرد: گزارش های ایستگاه بوکان نیز بیانگر وجود ذرات ۱۰ میکرون به میزان ۵۶۷ میکروگرم بر متر مکعب و ذرات ۲٫۵ میکرون به میزان ۱۸۰ میکروگرم بر متر مکعب است.
وی با بیان اینکه میزان ذرات ۱۰ میکرون در هوای سردشت نیز به ۶۵۷ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است، افزود: میزان ذرات ۱۰ میکرون در هوای پیرانشهر نیز ۲۴۴ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده است.وی به شهروندان و به ویژه بیماران خاص، قلبی و عروقی و مادران باردار توصیه کرد تا بازگشت به شرایط عادی از تردد غیر ضروری در شهرها پرهیز کنند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، از آغاز هفته جاری تاکنون به علت هجوم ریزگردهای خارجی از کشور عراق و وزش باد شدید در استان، هوای شهرهای جنوبی و مرکز آذربایجان غربی در وضعیت ناسالم قرار دارد و امروز به وضعیت خیلی ناسالم رسیده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


سه × 6 =