مهم ترین اهداف کاربران برای پیوستن به شبکه های اجتماعی

مهم ترین اهداف کاربران برای پیوستن به شبکه های اجتماعی

گروه اجتماعی:در دورانی که ارتباطات ممکن است نوعی کالا محسوب شود و روابط آنلاین ممکن است غیر قابل اعتماد بنظر برسند هوشیاری دیگر فقط بالا بردن آگاهی‌ تان نیست. باید بتوانید ارتباطی معنادار با اطرافیان و خودتان برقرار کنید. محققان هفت دلیل روانشناختی را برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند: تصدیق، توجه، تایید، تحسین، ادعا اطمینان و شمول. قبل از اینکه چیزی در این رسانه‌ها به اشتراک بگذارید از خودتان سوال کنید: آیا به دنبال این هستم که دیده شوم یا تاییدم کند؟ آیا برای برآوردن این نیاز کار سازنده‌تری نیست که بتوانم انجام دهم؟
از مهم ترین اهداف کاربران برای پیوستن به شبکه های اجتماعی مجازی پیگیری روابط دوستی و فامیلی و وابستگی های خانوادگی است که در این بخش انگیزه انسجام بخشی اجتماعی نامیده می شود.از آنجا که روابط گروهی در سنین نوجوانی و جوانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همسالان اوقاتی از شبانه روز را در فضای آموزشی,ورزشی,کاری و تفریحی با هم می_گذرانند در ایجاد الگوی رفتاری یک دیگر نقش مهمی ایفا می کنند،چنانچه اضهارات کاربران نیز حاکی از آن است که حضور جوانان در شبکه های اجتماعی مجازی,به دنبال فشار گروه دوستان و به نگیزه همکاری و همنوایی با آنان انجام شده است.بنابراین یکی از دلایل عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی،حس تعقل به یک گروه,بودن در میان آنان و عضو آنها تلقی شدن است.در سایه تعاملات شبکه ای به رغم فاصله فیزیکی،نزدیکی عاطفی اعضا نیز احساس می_شود.میتوان مطمئن بود که دوستان قدیمی محفوظ اند و شاید هم از همیشه نزدیکتر شده اند.علاوه بر این،انتخاب گری و گزینش گری کاربر فرصت تعامل اجتماعی خارج از تیر رس والدین و استقلال در رئابط اجتماعی را متفاوت از نجار های جامعه به ویژه برای کاربران کم سن و سال فراهم می کند.
از صحبت های کاربرای چنین استنباط می شود که روابط شبکه ای برای بسیاری از جوانان حکم تداوم،تحکیم و تکمیل فعالیت های واقعی را دارد.ضمن آنکه ظرفیت های نتنوع شبکه از جمله گفتوگو،بازی های متعدد,تبادل موسیقی,محتوا,عکس و …در بسط کمیت روابط و ارتقای کیفیت هانها نقش به سزایی دارد.از نگاه کاربران جوان مشارکت کننده در این پژوهش,شبکه های اجتماعی فرصت تفنن و شوخی با دوستان را فراهم آورده و از این راه فضایی مفرح و شاد برای گذراندن وقت و رفع خستگی تلقی می گردد.به زعم این کاربران با بهره_گیری از فضای شبکه,تجربه فراغتی مشترک و لذت بخشی که سازگار با گرایشات و تمنی_های دوران جوانی است با انگیزه شخصی,انتخاب و در کنار فعالیت های روزمر دنبال میشود.همچنین خود واقعی و دلخواه کاربر,در قالب رفتار ارتباطی و اعلام نظراتی که در جامعه واقعی برای حفظ ظاهر و همراهی با دیدگاه های مسلط,هنجارهای اجتماعی موجود کمتر و یا اصلا بروز داده نشده_اند فارغ از هرگونه فشار فرصت عرضه می_یابند.از این رو برای عده زیادیس از اعضا,فعالیت در شبکه,اطلاعات یابی نامحدود,کنجکاوی در زندگی دوستان و آشنایان,سرگرمی در دسترس,تفریحی کم هزینه و گاهی منشاء اثر که از یک سو به شادی,رضایت و تجدید روحیه کاربر از سوی دیگر به اعتماد به نفس و حس توانمندی به عاملیت فردی وی می_انجامد.همچنینی در برخی موارد تلاش جمعی را به منظور نیل به حقیقت رغم می زند ,به طور مثال,انتشار اخبار,ایده ها,قیاس و تطبیق شنیده ها و مستندات تصویری, در بین اعضا به واکنش سریع و صریح جمعی نسبت به برخی از مسائل شده به گونه ای از کنترل غیر رسمی از پایین به بالا را در جامعه جاری و ساری میکند.بنابراین تمام ساعاتی را که این جوانان در این شبکه ها سپری می کنند را نمی توان وقت گذرانی بیهوده محسوب کرد.
فعالیت مجازی دائم و یا حاشیه ای برای جوانان مجردی که با انواع استرس ها,و اضطراب_های دورا ن تحصیل,سربازی,بازار کار و … درگیر هستند و یا جوانانی که در دوران گذار از وضعیت تجرد به تاهل هستند و به تازگی با به عهده دار شدن وظایف شفلی و مسئولیت های خانوادگی در شرایط اقتصادی امروز،برای تامین هزینه های زندگی,فعالیت های تفریحی آنان محدود شده است جایگاه ویژه ای می_یابد.بنابراین انتخاب آزادانه،میزان مشارکت با میل و رغبت در جمع دوستان,خود بودن و یا گمنام بودن اعضادر میان جستوجوی صفحات گفتوگوها و اظهار نظر ها,تبادل بی پرده احساسات و نظر ها,تعدیل و تشویق ها و دلهره ها بدون مشکلات اجتماعی که گاه در ابراز نظر رودر رو دید ه میشود کنشگری و رضایت مندی جوانان را تحت الشعاع قرار داده و از مهم ترین محرک ها برای تداوم فعالیت کاربران محسوب می شود.بنابر این دید ه می شود در فضای شبکه برخی از کاربران جوان به انگیزه زندگی به سبک مورد علاقه خود, که در فضای واقعی قدرت اعمال آنرا ندارند و با دنبال کردن شکل متفاوتی از روابط گسترده تر,در فضای و سیع تر,با افراد بیشتر, به عضویت و مشارکت در شبکه های اجتماعی مجازی روی می آورند. همراه بودن با مهارت های روز دنیا نیز از جمله محرک هایی است که جوانان بسیاری را به فعالیت در این شبکه ها رهنمون می کنند. از این رو عاملیتدر عرصه فعالیت های شخصی تعاملات اجتماعی محیط تحصیلی و حرفه ای,کسب توانمندی_ها,استاندارها و مهارت های قرن بیست و یکم و در نهایت تجربه زیست یک زندگی مدرن تحقق یافته و به منظور ایجاد لذت و رضایت بیشتر,تداوم می یابد. اما در این میان مراقبت و نظارت والدین, بر شبکه روابط دوستی امور تحصیلی,ازدواج و اشتغال جوانان و پیوندهای اجتماعی و خویشاوندی و محله_ای,هنجارهای اجتاماعی,مذهبی و حتی طبقه ای موجود،از نظر جوانان محدودیتی تلقی میشود که با گسنرش دامنه تعاملات و ارتباطات شبکه ای با افراد غیر هم جنس,غیر هم کیش, هم وطن و هم مسلک به اصطلاح دور زده می شوند تا بر گزینش گری,اکان کنش گری نامحدود,حس تجربه گرایی, گریز از کنترل و نو خواهی نسل جوان در عصر جدید مهر تاییدی باشند.
همه ما شخصیت‌هایی داریم که دوست داریم آن را حفظ کرده یا پیشرفتش دهیم. برای نشان دادن خود واقعی‌تان باید از ته قلبتان حرف بزنید. در رسانه‌های اجتماعی درمورد چیزهایی صحبت کنید که واقعاً برایتان مهم هستند. اگر نیاز به حمایت دارید، تقاضا کنید. وقتی با خودتان صادق باشید، راحت‌تر می‌توانید از زمان حال استفاده کنید.گاهی اوقات در رسانه‌های اجتماعی فکرهایی را بدون اینکه توجه کنیم چه تاثیری ممکن است بر مخاطبینمان داشته باشد، به اشتراک می‌گذاریم. به سادگی ممکن است فراموش کنید که چه تعداد دوست مجازی دارید که مطالبتان را می‌خوانند. دویست نفر را اگر یکجا جمع کنید، جمعیت قابل‌توجهی می‌شود اما در حالت مجازی و آنلاین این عدد به نظرتان بی‌اهمیت می‌رسد. قبل از اینکه مطلبی را در اینترنت به اشتراک بگذارید، از خودتان بپرسید آیا ممکن است کسی از این مطلب آسیب ببیند؟هرازگاهی در صفحه توییترم از دیگران سوال می‌کنم که »امروز برای کمک کردن به شما کاری از دستم برمی‌آید؟« این یک راه ساده برای نشان دادن محبت در رسانه‌های اجتماعی است البته بدون اینکه چیزی در مقابل انتظار داشته باشید. با کمک کردن به یک غریبه، امکان ارتباط نزدیک با دوستان مجازی را پیدا خواهید کرد.گرفتن یک عکس با تلفن‌همراهتان و آپلود کردن در اینستاگرام یا فرستادن آن برای دوستانتان کار ساده‌ای است. ولی این توجه شما را به آن تجربه در آن زمان محدود می‌کند. همچنین صمیمیت شما را هم کمتر می‌کند زیرا مخاطبین زیادی را در تجربه‌تان شریک می‌کنید. همانطور که دوست دارید گفتگوهای درونی‌تان را کمتر کنید تا بتوانید از زمان حال بیشتر لذت ببرید همین کار را هم باید با گفتگوها و به اشتراک‌گذاری‌های اینترنتی‌تان کنید.
ممکن است بخاطر همه بروزرسانی‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی‌تان صورت می‌گیرد، ایمیل دریافت کنید یا گوشی همراهتان تمام اینها را به شما گزارش دهد. این مجبورتان می‌کند زمان زیادی در روز را به این فکر کنید که به فلان پست یا نظر جواب بدهید یا نه. رویکرد دیگری که می‌توانید داشته باشید این است که خودتان انتخاب کنید که کی وارد بحثی شوید و از زمانی که آفلاین هستید برای تقویت جنبه‌های دیگر زندگی‌تان استفاده کنید.خیلی‌ها بدون اینکه مطلبی را خودشان بخوانند آن را به اشتراک می‌گذارند یا بعد از یک نگاه گذرا به یک مطلب درمورد آن نظر می‌گذارند. اگر بزرگترین هدیه‌ای که می‌توانیم به کسی بدهیم توجه‌مان است رسانه‌های اجتماعی به ما این امکان را می‌دهند تا سخاوتی نامحدود در این زمینه داشته باشیم. البته شاید نتوانیم پاسخ همه را بدهیم اما با فکرشده جواب دادن تغییر شگرفی ایجاد خواهیم کرد.اگر تصمیم دارید که دسترسی خود به تلفن همراه را محدود کنید، شاید از خیلی خبرهای مجازی بی‌خبر بمانید ولی از اتفاقاتی که جلو چشمتان می‌افتد دیگر غافل نخواهید شد.
شاید نادیده گرفتن بعضی بروزرسانی‌ها نامهربانانه باشد، اما بعضی وقت‌ها لازم است برای مهربان بودن با خودمان وقت بگذاریم. به خودتان فرصت دهید که جریانات دیروز را فراموش کنید. با این روش، دیگر لازم نخواهد بود که خودتان را وقف همه بروزرسانی‌هایی کنید که از روی آن گذشته است.اینها فقط پیشنهاداتی هستند که کمکتان می‌کنند در زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی هدفمند عمل کنید و به هیچ عنوان اصول قطعی نیستند. غریزه خود را دنبال کنید و از این رسانه‌ها لذت ببرید. اگر وقتی تکنولوژی در دسترستان نیست بتوانید هوشمندانه عمل کنید، وقتی در دسترستان باشد هم همینطور رفتار خواهید کرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲ ب.ظ

دیدگاه


نُه − = 3