۱۵۰ میلیون یورو برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت

۱۵۰ میلیون یورو برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت

آرازآذربایجان- معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال با دستور مقام معظم رهبری ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور اختصاص یافت.
خسرو شهبازی شامگاه سه شنبه در چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در ارومیه افزود: با این میزان اعتبار در ۳۷۷ شهرستان و حدود یک هزار و ۳۴ حوزه آبخیز کشور طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.
وی اظهار داشت: در سال گذشته عملیات آبخیزداری در ۳۴۰ شهرستان و ۶۴۹ حوزه آبخیز با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری انجام شد.
شهبازی ادامه داد: انجام اقدامات آبخیزداری اثرات مثبت فراوانی دارد و با اجرای این اقدامات سه تا ۹ تن در هکتار میزان فرسایش خاک کاهش یافته است.
به گفته معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تولید علوفه در هر هکتار نیز به ۱۲۰ کیلوگرم رسیده است.
وی اضافه کرد: همچنین با اجرای این طرح‌ها ۷۰ درصد حجم سیلاب‌ها در کشور و ۳۲ درصد میزان تبخیر آب‌های سطحی کشور کاهش یافته است.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از دهه ۷۰ تاکنون اقدامات موثری در بخش آبخیزداری و تغذیه سفره‌های زیرزمینی کشور انجام شده است.
شهبازی افزود: ۶۱ درصد مساحت کشور برابر با ۱۰۰ میلیون هکتار با خطر خشکسالی و فرسایش مواجه است و سالانه متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن می باشد.
وی ادامه داد: این میزان فرسایش خاک یکی از بالاترین میزان فرسایش‌های خاک در کل جهان است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور است.
وی اظهار داشت: قانون جامع خاک در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و در حال حاضر هشت طرح مهم و عملیاتی برای مقابله با بحران‌های طبیعی تهیه و به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده که ۶ مورد از آنها برای مهار سیلاب‌ها بوده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: توجه به موضوعات زیست محیطی و منابع طبیعی از مهمترین ویژگی های برنامه ششم توسعه است و تصویب قانون حفاظت از خاک و تالابها از مهمترین اقدامات در حوزه قانونگذاری است و خروجی چنین همایش های علمی به رفع مشکلات و تصویب مقررات جدید منجر شود.
سیدهادی بهادری افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه کشور ۲۰ درصد از تالاب‌های کشور احیا می شود.
وی اظهار داشت: نبود مدیریت صحیح و عوامل انسانی عامل بسیاری از مشکلات محیط زستی کشور است و باید برنامه های عملیاتی قدرتمندی را برای احیای تالاب ها و دریاچه های کشور تدوین کنیم.
رییس انجمن آبخیزداری ایران نیز در این همایش بیان کرد: شناساندن و تبیین ضرورت حفاظت از آب و خاک و آبخیزداری از اهداف اصلی انجمن آبخیزداری ایران است.
حمیدرضا صادقی گفت: مشکل اصلی محیط زیست کشور گرد وغبار و کم آبی است که باید به صورت علمی دنبال رفع این مشکلات بود.
وی ادامه داد: مقالات ارائه شده به این همایش در خصوص آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش خاک بسیار ارزشمند است که امیدواریم دستگاه‌های اجرایی در موضوعات زیست محیطی از این مقالات استفاده کنند.
دبیر علمی چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران نیز در این همایش گفت: مدیریت آب و خاک با تمرکز بر مسائل احیای دریاچه ارومیه محوریت اصلی این همایش ۲ روزه است.
هیراد عبقری افزود: از مجموع ۴۳۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ۸۰ مقاله به صورت شفاهی و ۲۷۸ مقاله به صورت پوستر در این ۲ روز ارائه می شود.
وی اضافه کرد: برای خارج شدن از بحران های طبیعی کشور باید ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شود چون برای رسیدن به دانشگاه جامعه محور و جامعه دانشگاه محور راهی جز توسعه آبخیزداری و مدیریت منابع نیست.
چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران به میزبانی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر در ارومیه در حال برگزاری است.
آبخیزداری و مدیریت بحران حوضه دریاچه ارومیه، رفتارهای هیدرولوژیک، بوم سازگان آب‌های داخلی، فناوری ها و ابزارهای پیش بینی روند تغییرات حوضه آبخیز، درهم کنش عوامل طبیعی و انسانی در بحران‌های آب و خاک، پایش و ارزیابی عملکرد اقدامات آبخیزداری در کاهش بحران‌های محیطی و سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌های بالادستی و حکمرانی در مدیریت حوزه‌های آبخیز از مهمترین محورهای این همایش با تاکید بر آبخیزداری و مدیریت جامع منابع آب و خاک است.
این همایش با حضور استادان، پژوهشگران، کارشناسان، مدیران آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دانشجویان کشور در حال برگزاری است.
در سال های گذشته موضوع آبخیزداری به شدت مورد توجه مسوولان کشور قرار گرفته و با توجه به وضعیت و شرایط اقلیمی کشور انجام اقدامات آبخیزداری به کانون توجهات تبدیل شده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 15