مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان خبر داد

ممنوعیت برداشت و فروش گیاهان مرتعی و دارویی در آذربایجان غربی

ممنوعیت برداشت و فروش گیاهان مرتعی و دارویی  در آذربایجان غربی

گروه خبر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی خوراکی در استان خبر داد و گفت: در صورت مشاهده برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خودرو به قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف برخورد می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان،سید نبی قائمی ، با بیان اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ گونه گیاهی خوراکی شاخص در استان وجود دارد، گفت: کنگر، ریواس، شنگ، غازیاغی، انواع تره و پیاز کوهی، بولاغ اوتی، آویشن، از گونه‌های شاخص گیاهان خوراکی در استان هستند.
وی تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های حفاظت، احیا و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره‌برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع و ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را به دنبال دارد.
مدیر کل کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برخی از مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران به دلیل کم اطلاعی اقدام به برداشت بی‌رویه و غیر اصولی این گیاهان می‌کنند.
وی تاکید کرد: مردم از برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خودرو به قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف خودداری کنند و با افراد خاطی و متخلف به صورت قانونی برخورد خواهد شد.
وی افزود: برداشت گیاهان بهاره باید با توجه به نحوه رویش و تکثیر آن در طبیعت انجام شود مردم از روش‌های نوین برای برداشت بهره بگیرند و از برداشت بی‌رویه خودداری شود تا به رویشگاه‌ها و ریشه یا بذر گیاهان آسیب وارد نشود.
قائمی اضافه کرد: هرگونه بهره برداری و برداشت با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات مجاز است.
وی ادامه داد: در صورت مشاهده هر گونه برداشت، حمل، خرید و فروش و معامله بدون اخذ مجوزهای لازمه طبق قوانین و مقررات محموله به عنوان کالای قاچاق به نفع دولت توقیف و متخلفان توسط ماموران یگان حفاظت به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اظهار کرد: برداشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و خوراکی مجاز مشروط در حد عرف مصارف خانوار روستایی ساکن در محل بلامانع است.قائمی با بیان اینکه گشت زنی مرتب در عرصه‌های طبیعی استان با به‌کارگیری نیروهای یگان برای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی در دست اجراست، گفت: ۱۰۷ نفر نیروی حفاظتی در استان در امر حفاظت از منابع طبیعی و مراتع مشغول به کار هستند و اقداماتی که در سال گذشته داشتند در زمینه مدیریت چرا و دام و حفاظت از اراضی ملی چشمگیر بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


1 × = دو