تثبیت روند کاهشی شیوع کرونا، دغدغه به‌حق مسوولان در آذربایجان‌غربی

تثبیت روند کاهشی شیوع کرونا، دغدغه به‌حق مسوولان در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش:شیوع بیماری کرونا مهمترین خبر در سراسر دنیا به شمار می‌رود و همه کشورها و مدیران بخش های مختلف برای ایجاد روند کاهشی و کنترلی تلاش می کنند که این امر طی هفته های اخیر در آذربایجان غربی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. هرچند دغدغه اصلی مسوولان در آذربایجان غربی ایجاد روند تثبیت شده در این حالت است که به طور کامل به همراهی مردم بستگی دارد.
بیماری کرونا که تاکنون بیش از ۲۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و موجب مرگ بیش از ۷۰۰ هزار نفر در دنیا شده، همچنان با گذشت حدود هشت ماه از پیدایش آن در کشورهای مختلف با روندهای مختلف به تاخت و تاز ادامه می‌دهد.
هرچند این بیماری در دهها کشور کنترل شده ولی در بسیاری از آنها، رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از بازگشت روند افزایشی همچنان ادامه دارد.
در برخی کشورها نیز همچنان روند ثابت افزایشی وجود دارد که ایران نیز از جمله یکی از آن کشورهاست؛ در ایران تاکنون حدود ۳۲۹ هزار نفر مبتلا شده و متاسفانه بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.اما در آذربایجان غربی، روند شیوع بیماری برعکس کشور بوده و روز به روز شاهد کاهش تعداد مبتلایان، بیماران بستری، بیماران حاضر در آی سی یو و وصل شده به ونتیلاتور هستیم؛ هرچند که مسوولان در این خصوص بسیار نگران هستند و از مردم می خواهند که همچنان به رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک ادامه دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: در حال حاضر ما در وضعیت هشدار قرار داریم که این وضعیت بسیار شکننده است.
دکتر جواد آقازاده افزود: این امر به آن معناست که با کوچکترین سهل انگاری وارد فاز قرمز خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه نباید اجازه بدهیم که این اتفاق در آذربایجان غربی رخ دهد، اضافه کرد: اگر ویروس هجومی رفتار کند و مردم نیز رعایت نکنند، وضعیت بسیار بدتر خواهد بود و میزان فوتی ها و بستری های افزایش قابل توجه خواهد یافت.وی با تاکید بر لزوم رعایت استفاده از ماسک بیان کرد: در حال حاضر شاهد کاهش استفاده از ماسک از ۷۵درصد به ۳۵ درصد در استان هستیم که این امر نگران‌کننده است.کاهش استفاده از ماسک، از ۷۵به ۳۵درصد در آذربایجان غربی نگران‌کننده است.رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: خودمراقبتی، فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در هر مراسم و مکانی که جمعیت زیادی در آن حضور دارند، بسیار مهم است.
رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص با اشاره به بستری بودن ۳۹۲ نفر با علائم سندرم حاد تنفسی در کل بیمارستان های استان گفت: از این تعداد ۱۹۴ مورد بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا هستند.
علی‌احمد آقاپور از کاهش بیماران با شرایط حاد در آذربایجان غربی نسبت به هفته های گذشته خبر داد و افزود: در حال حاضر از ۱۱۴ مورد بستری در آی سی یو، ۲۹ نفر وصل به ونتیلاتور هستند.
وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ مورد بستری جدید ناشی از شیوع بیماری کرونا در استان داشتیم و پنج نفر نیز جان خود را از دست داده اند.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این خصوص با اشاره به سه خیز مختلف در سه موعد گوناگون در آذربایجان غربی در خصوص شیوع بیماری کرونا گفت: این استان شاهد خیز متوسط در اسفند، خیز جدی‌تر در فروردین و خیز شدید در اواخر خرداد و اوایل تیر امسال بود.
آذربایجان غربی شاهد سه خیز متوسط در اسفند، خیز جدی تر در فروردین و خیز شدید در اواخر خرداد و اوایل تیر بود.سیماسادات لاری افزود: از اواخر فروردین روند موارد ابتلا و بستری در آذربایجان غربی رو به کاهش گذاشته و در اردیبهشت نیز پایداری نسبی در این خصوص حاصل و این امر با کاهش رعایت موارد بهداشتی به خیز سوم منجر شد.
وی اضافه کرد: با بی‌توجهی مردم در رعایت موارد بهداشتی، در روزهای پایانی خرداد و اوایل تیر، تعداد موارد ابتلا و بستری در آذربایجان غربی به بیشترین میزان رسید که نگرانی های زیادی را به همراه داشت.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا وی اظهار کرد: از یک ماه گذشته با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی، تلاش کادر بهداشت و درمان و برنامه ریزی مسوولان، شاهد روند کاهشی در آذربایجان‌غربی بودیم که امیدواریم این روند تداوم یابد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


9 + سه =