مشکلات بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشورواقع دراستان

مشکلات بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشورواقع دراستان

گروه تحلیل : مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از فراهم شدن جابجایی مسافر در فرودگاه ماکو تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: با توجه به ایجاد دو شهرک صنعتی در این منطقه، پنج شرکت خارجی‌ برای احداث کارخانه درخواست داده‌اند که درخواست‌شان پذیرفته شده است. حسین فروزان اظهار کرد: بودجه مصوب امسال این سازمان ۱۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که درآمد منطقه در سال گذشته به ۷۰ میلیارد تومان ارتقاء داده شده بود.
وی با اشاره به اقدامات سازمان منطقه آزاد ماکو برای افزایش سطح درآمد منطقه گفت: درآمد منطقه آزاد ماکو در شش ماهه اول سال ۱۳۹۲ حدود پنج میلیارد تومان بود که اقدامات و برنامه‌های مهمی را برای این منطقه در نظر داریم و برای درآمدزایی، پروژه‌های مهمی در حال انجام است. فروزان ادامه داد: در این منطقه با کمبود هتل یا اقامتگاه ارزان برای مسافران و رانندگان مواجه هستیم که بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه وارد شود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو درباره آخرین وضعیت فرودگاه ماکو، با اعلام این خبر که امکان جابجایی مسافر در فرودگاه این منطقه در شهریور ماه فراهم می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد تومانی برای این پروژه پیش‌بینی شده است که تاکنون حدود ۶۰ درصد آن هزینه شده که همه از منابع سازمان بوده است.
*نبود مدیریت واحد در گمرکات
وی با بیان اینکه ماکو بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشور و دومین گمرک از نظر حجم مبادلات است، ادامه داد: من یکی از مشکلاتی که در داخل گمرکات کشور با آن مواجه هستیم، نبود مدیریت واحد است؛ به طور کلی حدود ۱۳ سازمان در گمرکات مرزهای کشور حضور دارند که هر کدام ضوابط خاص خود را دارند و علی‌رغم این‌که بارها جلساتی برای مدیریت واحد در این مناطق برگزار شده هنوز به نتیجه نرسیده‌ است. به گفته فروزان بسیاری از مشکلات در گمرکات ناشی از مشکل مدیریتی است، چون زمانی که یک راننده وارد گمرک می‌شود باید حداقل به هفت سازمان بصورت مجزا هزینه پرداخت کند. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: سالانه حدود ۱۷ میلیارد دلار مبادلات تجاری در این منطقه صورت می گیرد که امکانی برای کسب درآمد برای مردم منطقه است.
*ذخایر معدنی بدون سرمایه‌گذاری
فروزان همچنین با اشاره به ذخایر معدنی منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: این منطقه به لحاظ سنگ‌های معدنی بسیار غنی است اما هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت نگرفته است. در حال حاضر سنگ خام به اصفهان و یزد ارسال و از آنجا به چین صادر می‌شود که این ظلمی به اقتصاد کشور و منطقه است. این در حالی است که در صورت فرآوری این سنگ‌ها، ارزش افزوده بالایی در منطقه ایجاد می‌شود که عایدات آن مستقیما متوجه مردم منطقه خواهد شد. *ایجاد شهرک صنایع سنگ در منطقه آزاد ماکو
وی افزود: قرار است در منطقه آزاد ماکو شهرک صنایع سنگ تشکیل شود که طراحی ۱۰۰ هکتار آن تمام شده و به معدنکاران یکسال فرصت داده‌ایم با توجه به حجم معادن خود، نسبت به فرآوری مواد معدنی در این شهرک اقدام و صنایع فرآوری معدنی خود را راه‌اندازی کنند. رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به پتانسیل‌های کشاورزی این منطقه گفت: در محدوده منطقه آزاد ماکو استعداد‌های بالقوه‌ای برای توسعه بخش کشاورزی وجود دارد که هنوز به بالفعل نشده است. با وجود ۹ رودخانه دائمی و بهره‌برداری از شش سد واقع در منطقه که بزرگ‌ترین آن روی رود ارس است، هنوز نتوانسته‌ایم از آب تخصیص یافته به منطقه آزاد ماکو آن‌طور که باید و شاید استفاده کنیم و نیمی از ظرفیت آن بدون استفاده مانده است. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به برخی از نهادها و شرکت‌ها، زمین‌هایی واگذار شده که هنوز نتوانستند فعالیت‌های لازم را در آنجا انجام دهند که به دنبال حل این مشکلات هستیم. فروزان همچنین اظهار کرد: در منطقه آزاد ماکو هم اکنون سه سد مطالعه شده به نام های ” بدولی”، “قزلداغ” و “فشل” با اهداف کشاورزی و صنعتی داریم که بخش خصوصی می‌تواند در آنها سرمایه‌گذاری کند. رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو در عین حال بیان کرد: برای بخش کشاورزی با سه شرکت خصوصی در حال مذاکره هستیم. با یکی از شرکت‌ها برای هزار هکتار و با بخش کشاورزی بنیاد مستضعفان برای ۷۰۰۰ هکتار در حال مذاکره‌ایم و با بانک زمین نیز برای ۲۳۰۰ هکتار در حال مطالعه هستیم که اگر بتوانیم آنها را جذب کنیم، موفق خواهیم شد. وی همچنین درباره ظرفیت‌های صنعتی این منطقه نیز گفت: در این زمینه مزیت‌های نسبی و رقابتی فراوانی داریم که مناطق همجوار و کشورهای همسایه ندارند؛ یکی از آنها مزیت انرژی ارزان و دیگری موقعیت ژئواستراتژیک منطقه است که قابل قیاس با کشورهای اروپایی و ترکیه نیست.
*ایجاد ۲ شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو
فروزان با بیان اینکه دو شهرک صنعتی در ماکو ایجاد خواهیم کرد، گفت: احداث شهرک صنایع نیمه سنگین را در برنامه داریم که طراحی ۱۰۰ هکتار آن به پایان رسیده و عملیات اجرایی ۳۰ هکتار آن نیز آغاز خواهد شد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین از ایجاد شهرک صنعتی صنایع سبک نیز خبر داد و اظهار کرد: شهرک صنعتی صنایع سبک ۵۵۰ هکتار است که طراحی ۱۷۰ هکتار آن به اتمام رسیده و ۴۰ هکتار نیز آماده تحویل است و از نیمه دوم تیرماه تحویل داده می‌شود.
*درخواست خارجی‌ها برای احداث کارخانه صنعتی در ماکو
او بیان کرد: حدود ۵۰ شرکت برای احداث کارخانه در این شهرک درخواست دادند که بعد از انجام بررسی های لازم، درخواست ۱۵ شرکت پذیرفته شده است که از این تعداد، پنج درخواست مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی است. وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به شروع عملیات اجرایی احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی با حضور بخش خصوصی و با مشارکت سرمایه گذار خارجی اظهار کرد: ۸۰ مگاوات این نیروگاه قرار است در ۱۷ ماه آینده تحویل داده شود که در کنار آن یک شرکت هندی نیز برای احداث کارخانه تولید فر و آلیاژ اقداماتی انجام داده است. در فاز اول، این کارخانه به ۲۰ مگا وات برق نیاز دارد و باید تمام مجموعه‌ها دست به دست هم دهند تا بتوانیم از پتانسیل‌های موجود در منطقه استفاده کنیم.
*فرهنگ شهر ماکو تجارت است
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه بازارچه‌ای در فروردین پارسال با بخش خصوصی احداث کردیم که نقطه اتکا و امیدی برای مردم شده است، گفت: هر شهری فرهنگی دارد و فرهنگ شهر ماکو تجارت است؛ لذا باید به پتانسیل‌های مرزی نیز در این زمینه توجه شود اما تاکنون در حق منطقه آزاد ماکو اجحاف شده و از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زیادی که در این منطقه وجود دارد، استفاده لازم صورت نگرفته است. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بحث قاچاق در مناطق آزاد تاکید کرد: باید جلوی قاچاق برنامه‌ریزی شده گرفته شود. فروزان همچنین با بیان اینکه در منطقه آزاد ماکو ۱۰۳ نمایندگی شرکت بیمه و ۵۸ شعبه بانکی داریم، گفت: اولین شرکت کارگزاری بورس در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرده است. نکته قابل توجه این است که بانک‌های منطقه آزاد از قوانین بانک‌های داخلی تبعیت می‌کنند و این یکی از مشکلات بانک‌های این مناطق است. *جاذبه‌های گردشگری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های ماکو است
او درباره‌ جاذبه‌های گردشگری منطقه ماکو توضیح داد: جاذبه‌های گردشگری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این منطقه است؛ ایوان فرهاد،‌ عمارت کلاه فرنگی، کاخ موزه باغچه جوق، گرمابه تاریخی ماکو،‌ بافت قدیم ماکو (قلعه قبان)، پل پنج چشمه، سد پناه‌کندی، کلیسای زور زور، رودخانه زنگمار، رودخانه مرزی ارس، چشمه ثریا و منشورهای بازالتی فقط گوشه‌ای از جاذبه‌ها و زیبایی‌های گردشگری در منطقة آزاد ماکو هستند.
به اعتقاد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این زمینه نیز در حق منطقه آزاد ماکو اجحاف شده و از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زیادی که در این منطقه وجود دارد، استفاده لازم صورت نگرفته است. این در حالی است که در صورت توجه جدی به این مقوله، تقویت جامعه محلی و زمینه‌سازی برای مشارکت بخش خصوصی، می‌توانیم زمینه‌های مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری، ‌به عنوان یکی از پرسودترین صنایع روز دنیا را فراهم کنیم. وی با تأکید بر اینکه با مشارکت بیشتر بخش خصوصی و هم‌پیوند کردن گردشگری در اقتصاد محلی، می‌توانیم برای گردشگری قابلیت بیشتری در دستیابی به مفاهیم گسترده‌تر توسعه مانند توانمندسازی و خوداتکایی در منطقه به دست آوریم، ادامه داد: صنعت گردشگری امروزه به عنوان یک صنعت مولد اشتغال و درآمد، با سرعت چشمگیری در حال گسترش است که تنها با برنامه ریزی منطقی و مشارکت جامعه محلی و بخش خصوصی است که می توانیم به موفقیت در این امر نائل شویم.
فروزان افزود: طی یک سال گذشته اقدامات اساسی برای باز زنده‌سازی میراث کهن منطقه و شکوفایی صنعت گردشگری و جلب سرمایه‌های بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفته است که می‌توان به مرمت و بهسازی کاخ موزه باغچه جوق ماکو، مطالعات احیاء و کسب و کار اماکن تاریخی و فرهنگ سازی برای ایجاد کاشانه مهمان در روستاهای گردشگری اشاره کرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 10