آرازآذربایجان گزارش می دهد

مشارکت هزارمیلیارد ریالی دولت در احداث کارخانه‌های سنگ استان

مشارکت هزارمیلیارد ریالی دولت در احداث  کارخانه‌های سنگ استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : خروج سنگ‌های تزئینی از آذربایجان‌غربی به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری یک معضل برای استان است و باید مجوز تأسیس واحدهای بزرگ فرآوری سنگ های تزئینی صادر شود.
جلوگیری از خروج مواد معدنی خام از کشور، مهمترین برنامه اولویت دار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه و بهره گیری از ارزش افزوده در بخش معدن است. دولت برای احداث کارخانه‌های سنگ بری که صنایع سنگی نیز در جزو آن است تا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان مشارکت می‌کند.
با اینکه استان آذربایجان غربی و به‌ویژه شهرهای خوی و تکاب دارای معادن سنگ مرغوب و قابل توجه هستند اما به علت خام فروشی و عدم بهره وری سنگ از ارزش افزوده این معادن بهره نمی‌برند.
دولت مصمم است که فرآوری محصولات معدنی به‌خصوص سنگ در منطقه‌ای که معادن قرار دارند صورت بگیرد و ارزش افزوده سنگ معدن به صورت خام ۱ درصد است در صورتی که با بهره‌وری مناسب ارزش افزوده آن به رقم بیش از ۷ ونیم می‌رسد. برای احداث کارخانه‌های سنگ‌ بری که صنایع سنگی نیز در کنار خواهد بود، دولت مبلغ صد میلیارد تومان مشارکت می‌کند.
دولت همچنین برای احداث زیرساخت‌های معادن مشارکت می کند و متاسفانه صاحبان معادن توان احداث راه مناسب دسترسی به معادن را ندارند و اغلب به خاطر عدم وجود راه مناسب ضرر و زیان قابل توجهی متحمل می‌شوند. امسال برای احداث راه‌های دسترسی به معادن در آذربایجان غربی دولت مبلغ ۲۰ میلیارد تومان کمک می‌کند.
این در حالی است که از مجموع ۴۵۲ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان آذربایجان غربی ۲۱۲ معدن مربوط به سنگهای تزئینی است و ذخایر سنگهای تزئینی ۵۰ میلیون تن می باشد. در حال حاضر ۲۴۰ فقره پروانه اکتشاف در استان برای انجام فعالیت های معدنی معتبر صادر شده که از این تعداد ۱۱۰ مورد مربوط به سنگ های تزیینی است.
آذربایجان غربی با داشتن ۸۰ نوع سنگ تزئینی یکی از مناطق کم نظیر و وسیع کشور است و سینیت های سبز پیرانشهر و مهاباد، گابروهای مشکی قره باغ و گرانیت ها، تراورتن ها و مرمرهای استان که در رنگ های مختلف وجود دارد از جمله سنگ های تزئینی آذربایجان غربی به شمار می روند.
برای تحقق و توسعه اقتصاد ملی و رونق تولید باید از ظرفیت های مختلف در داخل کشور بهره برد. اکنون که موضوع اقتصاد مقاومتی در صدر برنامه های اقتصادی دولت و نظام قرار گرفته باید با در نظرگرفتن توانایی‌های انسانی، قابلیت‌های طبیعی و با در نظرگرفتن مقتضیات زمان برای محقق‌کردن این مهم تلاش کرد.توسعه صادرات غیرنفتی در برنامه های اقتصادی در سال های گذشته جزء اولویت های کشور قرار گرفته است و این موضوع اهمیت پرداختن به ظرفیت های بخش صنعت و معدن در استان های مختلف از جمله در آذربایجان غربی که ذخایر عظیمی در این حوزه دارد را بیش از پیش نمایان می کند. نگاهی گذرا به ظرفیت‌های کم‌نظیر و مزیت‌های بی‌بدیل آذربایجان غربی در استخراج سنگ های گرانیت و معادن دیگر نشان می دهد که بسترهای محقق شدن خط مشی صادرات غیر نفتی در استان آذربایجان غربی بیش از سایر استان ها فراهم است.استان آذربایجان‌غربی در بخش صنعت و معدن ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد و در صنایع مختلف از مزیت‌های بی‌بدیلی برخوردار است که باید به برندسازی آنها و ثبت محصولات به نام استان تلاش شود چرا که در این صورت به ارزش اقتصادی این محصولات به مراتب افزوده می‌شود.
این استان مقام اول استخراج سنگ گرانیت در کشور را داراست و سنگهای گرانیت آذربایجان غربی با تنوع رنگ مشکی، سبز، گل بهی، گل پنبه ای، طوسی و شکلاتی موجود است. هم اکنون ۵۶ معدن سنگ گرانیت در حال بهره برداری در استان وجود دارد که سالانه ۲۹۱ هزار تن سنگ گرانیت از این معادن استخراج می شود و بیش از ۸۰ نوع سنگ تزئینی در این خطه وجود دارد.
آذربایجان غربی با داشتن ۸۰ نوع و رنگ سنگ تزئینی از قطب های مهم سنگ های تزئینی کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۴ میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج می شود و اگر از این فرصت‌های بی‌بدیل طبیعی و خدادادی بهره‌برداری اصولی شود، آذربایجان‌غربی می تواند در مسیر توسعه شتاب بیشتری بگیرد.
آمارها نشان می دهد از مجموع ۲۷۵ فقره پروانه اکتشاف صادر شده برای فعالیتهای معدنی در آذربایجان غربی ۱۲۷ مورد مربوط به سنگهای تزئینی است و این استان معدن سنگ های تزئینی از جمله گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت است.این استان در شاخص برخورداری از معدن یکی از رتبه‌های ممتاز کشور را از آن خود کرده است طبق آمار رسمی هم اکنون ۴۰۱ معدن با ظرفیت تولید ۱۴ میلیون تن مواد معدنی و ایجاد اشتغال برای پنج هزار نفر در استان فعالیت می کنند.
نیم نگاهی به آمار رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که از ۲۷۵ پروانه اکتشاف صادر شده تاکنون،۱۲۷ فقره مربوط به سنگ های تزئینی از جمله گرانیت، مرمر، تراورتن، دولومیت و بازالت است. همچنین ۲۶۰ معدن فعال در آذربایجانغربی وجود دارد که در این واحدها ۵هزار و ۸۰۰نفر مشغول به کار هستند.
بیشترین تعداد معادن سنگ تزئینی گرانیت در شهرستان پیرانشهر وجود دارد و هم اکنون ۱۵ معدن سنگ تزئینی گرانیت در شهرستان پیرانشهر قرار دارد. شهرستانهای مهاباد، تکاب، شاهین دژ و ارومیه بیشترین معادن سنگ گرانیت استان را دارا هستند.این در حالی است که ضرورت جلوگیری از خروج سنگ های تزئینی از آذربایجان غربی یک اولویت مهم است و خروج سنگهای تزئینی از آذربایجان غربی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان ارشد استان و فعالان بخش معدن باید باشد. چرا که آذربایجان غربی کلکسیون سنگ های تزئینی کشور به شمار می رود ولی متاسفانه این سنگ ها با خروج از استان توسط سایر استانها فرآوری می شود.
صدور مجوز تاسیس واحدهای بزرگ فرآوری سنگهای تزئینی در استان یک اولویت مهم است و با هدف تامین زیرساختهای معدنی در بخش فرآوری معدنی، مجوز تاسیس واحدهای بزرگ فرآوری سنگهای تزئینی با ظرفیت بالای میلیون متر مربع برای هر واحد باید صادر شود.تاسیس این واحدها می تواند بخشی از مشکلات حوزه معدن رفع و ارزش افزوده سنگهای تزئینی نصیب خود استان شود.این در شرایطی است که نبود واحدهای فرآوری سنگهای تزئینی باعث شده این سنگها با قیمت بسیار ناچیز برای فرآوری به استانهای دیگر منتقل شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 3