ضرورت سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی خورشیدی آذربایجان غربی

ضرورت سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی خورشیدی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – تمرکز سیاست های دولت بر بهینه سازی مصرف انرژی، لزوم برنامه ریزی تولیدکنندگان واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی را در کاهش مصرف انرژی می رساند.
یکی از کریدورهای انرژی خورشیدی در ایران در استان آذربایجان غربی وجود دارد و از شمال استان از ماکو تا جنوب استان چندین هزار مگاوات ظرفیت به ویژه با واحدهای پنج و ۱۰ مگاواتی می‌توان ایجاد کرد.
باید از شرکت های هلدینگ خارجی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه دعوت شود و مقدمات احداث کارخانجات جنبی تولید انرژی خورشیدی را نیز فراهم کرد و در زمینه پنل های خورشیدی نیز باید در استان سرمایه‌گذاری کرد.
باید یاد بگیریم جذب سرمایه‌گذاری خارجی غیر از بازی‌های اداری است و این امر ضایع کننده کار است. سیستم‌های بروکراتیک براساس بودجه دولتی و سیستم اداری کار را می‌خواهد به سامان برساند اما امروز بر اساس ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری جذب سرمایه و کار بخش خصوصی اولویت خود را داشته و بخش اداری تنظیم گر و پیگیر خواهد بود.
این در حالی است که دسترسی به اطلاعات و فناوری، منابع مالی و کاهش ریسک، تنظیم ارتباط حقوقی در چارچوب بازار خدمات انرژی و ایجاد کسب و کار جدید و دانش‌بنیان از الزامات بهینه‌سازی انرژی است. بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست، یک ضرورت ملی است و بهینه‌سازی انرژی مستلزم سرمایه‌گذاری و نیازمند منابع مالی است.
بهینه‌سازی انرژی، جایگزینی انرژی‌های فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر و حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷ تریلیون دلار در ۳۰ سال از روش‌های مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی است. نقش دولت در عرصه‌ انرژی و تامین تعادل انرژی، اجرای بهینه‌سازی انرژی توسط دولت و نهادهای شبه دولتی و عدم وجود تقاضا برای بهینه‌سازی انرژی از جمله این نارسایی‌هاست.این در حالی است که خدمات انرژی، توسعه فناوری نوین و توسعه و کاربرد دانش فنی از جمله عوامل توسعه کسب و کار در حوزه کارایی انرژی است و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در رابطه با بهینه‌سازی مصرف انرژی است و آئین‌نامه‌ای برای ماده ۱۲ آن تدوین شده که اگر هر کسی یک واحد انرژی بتواند صرفه‌جویی کند، می‌تواند آنرا سرمایه‌گذای کرده و یا به فروش برساند. صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را در این زمینه تحت پوشش قرار دهد. با نگاه سنتی مساله بهینه‌سازی مصرف انرژی به نتیجه نمی‌رسد، بلکه باید با روش‌های جدید، کسب و کار را شناسایی کرد، که در این زمینه جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی نیاز است.توسعه پایگاه اطلاعات تصمیم‌گیری، ظرفیت‌سازی و توسعه توان تحلیلی منطقه‌ای و بالفعل نمودن پتانسیل‌های محلی و تعمیق تبادل اطلاعات و تجربه بین استان‌ها نیز مورد تاکید است. مسئولان ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست از اعلام آمادگی این ستاد برای حمایت از پروژه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری، توسعه ایده و فناوری در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان تخصصی، جذب منابع مالی برای طرح‌های خدمات انرژی و طرح پایلوت در راستای اولویت‌های ستاد خبر دادند.
این در شرایطی است که امروزه موضوعات مرتبط با انرژی و میزان مصرف آن در بخشهای مختلف، یکی از مهمترین مباحث در سیاستگذاریها و برنامه ریزیهای کشورها است. انرژی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تولید و همچنین به عنوان یکی از کالاها و خدمات مورد نیاز در مصرف نهایی از نظر اقتصادی دارای اثرات قابل توجهی است.از آنجایی که بخش انرژی زیر بنای اصلی توسعه به شمار می رود، مقدار مصرف حامل های انرژی نقش مهمی در فعالیت کارگاه های صنعتی ایفا می کند. در این میان نفت و مشتقات نفتی کماکان مهمترین تأمین کننده انرژی در جهان هستند.در کشور ما به خصوص پس از طرح هدفمندی یارانه ها، به چگونگی مصرف انرژی در بخشهای مختلف توجه ویژه ای شده است. از آنجا که بخش صنعت یکی از مهمترین مصرف کنندگان انرژی در کشور می باشد، بایستی برنامه ریزی دقیقی بر روی کنترل مصرف انرژی در واحدهای صنعتی اعمال شود.
نقش تولیدکنندگان در پیشبرد سیاست های دولت برای صرفه جویی در مصرف انرژی بارز و مشخص است و تولید کنندگان هم به جهت کاهش هزینه ها و هم داشتن فصول سرما باید با تمام توان خود در کاهش مصرف انرژی تلاش کنند.
این در حالی است که تمرکز سیاست های دولت بر بهینه سازی مصرف انرژی، لزوم برنامه ریزی تولیدکنندگان واحدهای صنعتی آذربایجان غربی را در کاهش مصرف انرژی می رساند.
باید مدیران صنعتی واحدها همزمان با ارتقاء بازدهی کاری برای کاهش مصرف انرژی تلاش و برنامه ریزی کنند و داشتن نگاه ملی به تولید و توازن آن با تجارت لازمه توسعه اقتصادی و تحقق حماسه سیاسی در کشور است.
از سوی دیگر، برنامه های دولت در تدوین و اجرای سیاست های اقتصادی و تغییر قوانین و مقررات بازدارنده است و دولت سعی دارد تا فضای کسب و کار و بازرگانی داخلی و خارجی را بهبود بخشد که در این زمینه مدیران صنعتی هم باید نقش ایفا کنند.
برای بهینه سازی مصرف انرژی ابتدا باید یک سری از استانداردهای مصرف در بخشهای مختلف را با توجه به آخرین سطح تکنولوژی و دیگر عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی تعیین کرد، و سپس آنها را در قالب راهکارهایی که قابلیت اجرایی داشته باشند به تولید کنندگان و مصرف کنندگان بخشهای مختلف ارائه نمود. از این طریق می توان الگوی مصرف انرژی را تا اندازهای به سطح استانداردهای تعیین شده نزدیک کرد. به نظر می رسد اجرای راهکارهای هزینه بر صرفه جویی انرژی به علت نیاز به سرمایه گذاری بالا از سوی صاحبان صنایع مورد توجه قرار نمی گیرد، بنابراین جهت تشویق صنایع برای اجرای این راهکارها، یارانه سود تسهیلات بانکی مورد نیاز برای سرمایه گذاری در طرحهای صرفه جویی انرژی توسط دولت باید پرداخت گردد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 11