معاون امور اقتصادی استاندار:

مرزهای آذربایجان غربی پتانسیل رفع نیاز‌های ضروری کشور را دارد

مرزهای آذربایجان غربی پتانسیل رفع نیاز‌های ضروری کشور را دارد

گروه خبر:معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی گفت: مذاکرات خوبی برای توسعه زمینه‌های افزایش مبادلات تجاری با کشور ترکیه صورت گرفته تا در شرایط خاص بتوان نیاز‌های ضروری کشور را از طریق مرز‌های آذربایجان‌غربی تامین کرد.
به گزارش آراز آذربایجان،رضا حسینی پس بازگشت به همراه تیم اقتصادی آذربایجان‌غربی از ترکیه اظهار کرد: آذربایجان‌غربی با داشتن ۹ بازارچه و پایانه مرزی یک ششم پایانه‌های صادرات و واردات کشور را به خود اختصاص داده که این یک ظرفیت برای توسعه استان است.
وی افزود: ‌تجارت فرامرزی یک پدیده نو برای تجارت بوده و تیم اقتصادی آذربایجان‌غربی برای سال آینده بازار ترکیه، هند و پاکستان را جز بازارهای هدف صادراتی خود قرار داده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: به همراه جمعی از مدیران کل و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی چهار روز در کشور ترکیه بودیم و به دنبال این هستیم که محور مبادلات کالا را از شمال‌غرب ایران تقویت کرده و نیازهای ضروری کشور را از طریق مرزهای استان تامین کنیم.
وی از ورود دام در آینده نزدیک از مرز بازرگان هم خبر داد و تصریح کرد: در این خصوص برنامه‌ریزی شده بخشی از نهاده‌های دامی مورد نیاز شمال‌غرب کشور از طریق کشور ترکیه و بنادر ترکیه تامین شود.
حسینی با اشاره به مذاکرات با طرف‌ ترک افزود: در رابطه با تجهیز لوازم پزشکی و دارویی هم برنامه‌هایی داشتیم که در ترکیه با شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی در این حوزه دیدار و گفت‌وگو‌هایی انجام شد و برای استفاده از بنادر ترکیه از بندر ترابزون ترکیه به همراه هیات اقتصادی و مسؤولان ترک بازدید کرده و در استانبول هم با طرف‌های ترک مذاکرات خوبی برای توسعه زمینه‌های افزایش مبادلات تجاری صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: برای رونق تولید، اشتغال‌زایی‌ و صادرات غیرنفتی دراستان برنامه‌هایی در قالب اقتصاد مقاومتی، ‌توسعه تجارت خارجی، ارتقای شاخص‌های بهره‌وری،‌ ارتقای مهارت‌های مدیریتی و همکاری با بازارهای عراق، ترکیه، آذربایجان،‌ نخجوان،هند، پاکستان و چین جز اولویت‌ها قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه قابلیت و شرایط مرزی آذربایجان‌غربی بسیار ویژه است، اظهار کرد: باید از قابلیت‌های مرزی و جغرافیایی منطقه به خوبی استفاده شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی به همراه جمعی از مدیران کل و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی چهار روز در کشور ترکیه با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران وهیات‌های اقتصادی و مسؤولان ترک دیدار، گفت‌و‌گو و رایزنی کردند.
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در نشست خبری افزود: استفاده از ظرفیت های مرز یکی از مهمترین برنامه ها و ظرفیت استان به حساب می آید به طوری که صادرات استان نسبت به سال گذشته۱۵۷ درصد افزایش داشته در حالی که میانگین صادرات در استان های دیگر ۱۳ درصد بوده است.
حسینی خاطرنشان کرد: برنامه های خوبی در حوزه تجارت مرزی، فضای کسب و کار، حوزه جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و نوسازی و احیا مجدد واحدهای تولیدی شروع شده و همه این ها نشان از این دارد که استان با برنامه پیش می رود.
وی اضافه کرد: در حوزه اشتغال در شرایط فعلی آمار ما رو به بهبود و مثبت است و در واقع ۲.۸ درصد ارتقای اشتغال داشته ایم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در حوزه اقتصاد و امور زیربنایی نیز حرکت هایی شروع شده و اقداماتی صورت گرفته که اگر این اقدامات در سال های گذشته انجام می شد امروز یکی از استان های موفق در حوزه کسب و کار بودیم.
وی از اجرای پنجره واحد سرمایه گذاری در تمام دستگاه های اجرایی نیز خبر داد و گفت: نرم افزار پنجره واحد سرمایه گذاری در تمامی دستگاه های اجرایی نصب و تعریف شده است.
حسینی اضافه کرد: بنا داریم در پروژه های کلیدی و اصلی استان از سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم یعنی تصمیمی به اداره استان تنها از محل منابع دولتی نداریم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱:۰۵ ب.ظ

دیدگاه


4 − = یک