مديرکل دامپزشکي آذربايجان غربي:

مراقبت از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان ادامه دارد

مراقبت از بیماری آنفلوانزای پرندگان در  استان ادامه دارد

گروه خبر:مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر مراقبت و پایش از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان ادامه دارد. کامیار داهیم با بیان اینکه در پی تلف شدن تعدادی از پرندگان در اطراف دریاچه ارومیه بازرسی و بازدید از تالاب های استان با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان آغاز شده است افزود: تاکنون کلیه نمونه های تحت آزمایش از سطح استان از نظر سویه های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان منفی اعلام شده اند.
وی در ادامه با اشاره به بازدید و بازرسی مشترک این اداره کل با محیط زیست مهاباد از سایت پرنده نگری کشور در مهاباد اظهارداشت: در بازدیدهای مشترک انجام گرفته در زیستگاههای آبی مهاباد هیچ گونه مورد مشکوک و تلفات پرندگان مشاهده نشده است.
داهیم با بیان اینکه در تالاب کانی برازان جمعیت کثیری از پرندگان وجود دارند اضافه کرد: با توجه به وجود هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در این منطقه هنوز شاهد تلفات یا مورد مشکوک در این تالاب نبوده ایم.وی همچنین در خصوص بازدید و بررسی آنفولانزای فوق حاد پرندگان در طول سالجاری گفت: این اداره کل با ایجاد پایگاههای دیدوری توسط اکیپهای بررسی و نمونه برداری در طول هفت ماه گذشته اقدام به بررسی مستمر و نمونه برداری در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان انجام داده و همچنان نیز این بازدید ها ادامه دارد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد: در این مدت ۲۴۲ بازدید و بررسی در طیور صنعتی روستاهای حاشیه تالابها و زیستگاه های حیات وحش، ۱۱هزار و ۴۵۱ مورد کسب اطلاعات از مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی، دو هزار و ۲۸۴ نمونه خون انجام گرفته است.
داهیم انجام چهار هزار و ۹۴ مودرد نمونه بافتی و سوآپ نای و کلوآک به همراه شش هزار و ۹۸ مورد آزمایشات بعمل آمده شامل الیزا، HI، PCR برای شناسایی سویه های بیماری زای آنفولانزا را از دیگر اقدامات این اداره کل در سالجاری اعلام کرد.
مرگ و میر پرندگان در ضلع غربی دریاچه ارومیه که از ۱۵ روز گذشته آغاز شده بود که با تلاش کارشناسان حفاظت محیط زیست استان کنترل شد، این پرندگان از پنج گونه شامل آنقوت خوتکا، خروس کو لی، فیلوش و بودند که هنوز علت دقیق مرگ آن‌ها مشخص نشده است.
نمونه لاشه‌های جمع آوری شده از این پرندگان و همچنین کیفیت آب وارده به این بخش از دریاچه در آزمایشگاه‌های اداره دامپزشکی شهرستان ارومیه، دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان و پژوهشکده دریاچه ارومیه در حال آزمایش است تا علت مرگ و میر این پرندگان مشخص شود.یکی از پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه از بین رفتن زیستگاه‌های پرندگان بوده است که این موضوع باعث می‌شود که پرندگان به هر جایی که دارای کوچک‌ترین منابع آبی هستند مهاجرت نموده ودر برخی مواقع این منابع محدود آبی از کیفیت مناسبی برخوردار نمی‌باشند و می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در جمعیت پرندگان گردند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


9 − = شش