مجلس نهم یار شاطر یا بار خاطر دولت

مجلس نهم یار شاطر یا بار خاطر دولت

محمدعلی خالق نژاد
گروه سیاسی: ساز ناساز سهم خواهان دوباره کوک شد. برخی نمایندگان تندرو مجلس برای بار سوم به وزیر ورزش و جوانان رأی اعتماد ندادند تا دولت تدبیر وامید پس از گذشت سه ماه باز هم تکمیل نشده و به قول مثل معروف دست رئیس دولت همچنان »در حنا بماند« وبا این اقدام، جمع کثیری از نمایندگان نمونه ای بدیع از تعامل و همکاری!! با دولت برآمده از رأی مردم را به نمایش گذاشتند. امری که در سی سال گذشته اگر نگوییم بی سابقه بلکه کم سابقه بوده است. جمع مورد نظر با وجود شکست در انتخابت خرداد ۹۲ و دریافت جواب »نه« هنوز هم حاضر نیستند پیام مردم را بشنوند وبا خواست و اراده مردم حرکت کنند بلکه مواضع و افکار مخالفت خود را در قالب استفاده از حق قانونی به دولت تحمیل می‌نمایند. این رویکردی به غایت اشتباه است که نمایندگان مجلس به رأی و نظر مردمی که به آقای روحانی اعتماد نموده‌اند احترام نمی‌گذارند و آن را ذیل رأی و نظر جناحی و گروهی خویش قرارمی دهند. گفتمان مغلوب انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری که گفتمان حاکم در مجلس شورای اسلامی است علیرغم تلاش‌های گسترده در انتخابات اخیر نتوانست به بیش از ده درصد آرای مردم دست یابد و آنان با گذشت سه ماه از آغاز بکار دولتی که عقلانیت و تدبیر را سر لوحه کارش قرار داده هنوز به این جمع بندی نرسیده‌اند که در یک نظام مبتنی بر دموکراسی و مردم سالاری جناح مغلوب »اقلیت« باید تابع رأی »اکثریت« مردم بوده و از آن تمکین نماید.
با توجه به شرایط ویژه ای که در حالت کنونی دولت یازدهم در بعد سیاست خارجی با آن روبروست این اقدام غیر مصلحتی جمع مورد نظر در رأی عدم اعتماد سه باره به یک وزیر کابینه و کشاندن مداوم رئیس جمهور به مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادش جز لجاجت و سیاسی کاری، انتقام گیری و چوب لای چرخ دولت گذاشتن با هیچ منطق دیگری نمی‌تواند قابل توجیه باشد.
هیچ احدی نمی‌تواند و نباید منکر این واقعیت شود که برابر نص صریح قانون اساسی دادن رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای کابینه حق مسلم و غیر قابل انکار نمایندگان است. در مقابل برابر اصل تفکیک قوا نمایندگان مجلس به عنوان وکلای ملت این حق را باید به دولت که برآمده از رأی مردم می‌باشد قائل شوند تا وزرایی همسو و همگام با استراتژی و برنامه‌هایش انتخاب کند و در انتخاب همکارانش نیز در تنگنا و فشار قرار نگیرد. لیکن عملکرد طیفی از بهارستان نشینان در مدت کمی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد عکس این موضوع را اثبات نموده ونشان از خزان بهار تعامل دولت و مجلس در آغاز راه دارد.
نمایندگان مجلس که خود از مردم رأی اعتماد گرفته و بر اثر همین اعتماد مردم به صندلی‌های سبز رنگ بهارستان جلوس نموده‌اند و به فرموده امام راحل (ره) »عصاره فضایل ملت هستند« باید از تصمیمات احساسی و تند روانه پرهیز نموده وسعی نمایند صفت عصاره فضایل ملت بودن را همواره حفظ نموده و به عهد و پیمانی که با مردم بسته‌اند وفادار بمانند و در ایفای وظایف نمایندگی حقیقت را فدای مصلحت ننمایند و منافع و مصالح ملی را به مسلخ منافع جناحی نبرند. اخیراٌ یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای اعلام داشته که »مجلس جناحی عمل نمی‌کند و براساس آرمان‌های انقلاب اسلامی تصمیم می‌گیرد« که اصل و اساس امر هم باید این‌گونه باشد. اما سریال کشدار رأی عدم اعتماد سه باره به وزیر ورزش و جوانان و بلاتکلیف ماندن وزارتخانه ای حساس که مربوط به قشر عظیمی از آینده سازان میهن اسلامی ایران می‌باشد و سخنان ایراد شده از جانب برخی از نمایندگان به هنگام بررسی صلاحیت دکتر سجادی در صحن پارلمان مغایر با سخنان این نماینده محترم بوده و بیانگر واقعی جناحی برخورد کردن مجلس با دولت است.
در روز بررسی صلاحیت سومین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و تنها وزیر باقیمانده از کابینه یازدهم گویا اسم رمز مخالفان که عمدتا طیف خاصی از بهارستان نشینان بودند از »فتنه« به موضوع هم‌سویی با جریان تحصن نمایندگان مجلس ششم تغییر یافته به طوری که یکی از نمایندگان تهران در نطق مخالف خود وزیر پیشنهادی را که از بدنه ورزش بوده و به قولی از استخوان خردکرده های این وزارتخانه به شمار می‌رود به حمایت از متحصنین و نداشتن سابقه جبهه متهم نموده است. نمایندگان مجلس نباید از این نکته غافل شوند که امروزه رمز انسجام ملی و حرکت در مسیر توسعه فراگیر، مدیریت سلایق و در یک کلام وحدت در عین کثرت است نباید با برخی حرکات و سخنان غیر اصولی و ساختار شکنانه این وحدت را خدشه دار نمود.
با توجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد ساختار فعلی مجلس ساختاری ناهمگون با رئیس جمهور است که به چالشی بزرگ برای دولت تبدیل شده است. به نظر می‌رسد امروزه مهم‌ترین چالش دولت تدبیر وامید و اعتدال گرای دکتر روحانی اقلیت شکست خورده ولی تمامیت خواه انتخابات است که به غیر از کارشکنی این افراد، مشکل خاصی در مسیر حرکت قطار دولت یازدهم دیده نمی‌شود. ضروری است به نمایندگان وابسته به طیف خاص مجلس که در سنگ اندازی در مسیر پر پیچ‌وخم حرکت دولتی که در ابتدای راه است از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند یاد آور شد عزیزان اگر واقعاٌ دغدغه نظام و ملت را دارید که دارید! چرا در مقابل اقدامات تابوشکنانه دولتمردان نهم و دهم که از نظر خط و مشی سیاسی همسو با آن بودید هیچ‌گاه دم برنیاورده و نه تنها چشم بر حقایق می‌بستید بلکه انتقادات دلسوزانه بعضی از نمایندگان را نیز برنتافته و آن‌ها را با انواع اتهامات ریز و درشت مورد نوازش قرارمی دادید؟ اینک چه شده است؟ به این نمایندگان مردم باید گفت بزرگواران به خاطر مسایل خطی و جناحی، منافع و مصالح ملی و حقیقت را به مسلخ نکشید.
حال انتظار جامعه از وکلایشان در خانه ملت این است که این جریان خاص سیاسی داخل مجلس اگر از مردم برای ناتوانی دولت ۸ ساله مورد حمایتشان به خاطر اداره کرد نامناسب کشور عذر خواهی نمی‌کنند حداقل اجازه دهند دولت منتخب مردم با تدبیر و عقلانیت به مرور، مشکلات گذشته را حل و فصل کند چرا که خیر و صلاح ملک و ملت در آن است و عقلانیت نیز حکم می‌کند تا این‌گونه باشد. بنا به ضرب‌المثل معروف : »اگر یار شاطر نیستید لااقل بار خاطر هم نباشید.« ?

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 5