ما وعده هایتان را فراموش نکرده ایم شما چطور آقای رئیس جمهور

ما وعده هایتان را فراموش نکرده ایم شما چطور  آقای رئیس جمهور

گروه جامعه: هنوز فراموش نکرده ایم که »حسن روحانی« در جریان تبلیغات انتخاباتی اش در سال ۹۲ تأکید کرد که دولت او برای تدبیر امور و حاکمیت تعقل آمده است و تلاش خواهد کرد که وضعیت اقتصاد کشور را بهبود بخشد. او تأکید کرده بود که در دولت او دیگر تصمیمات یک شبه در امورات اقتصادی کشور گرفته نخواهد شد و عقلانیت به گونه ای حاکم خواهد شد که دیگر مردم برای خرید سکه، ارز و طلا شب ها تا صبح جلوی بانک ها نخوابند و در صف نایستند.
روحانی در چهار ساله نخست دولتش توانست، با سیاست های انقباضی اقتصادی به وعده اش عمل کند؛ موضوعی که تقریبا تمام دولت های پس از انقلاب در چهار ساله اول دولت داری شان به آن عمل کرده اند؛ اما هنوز یک سال از آغاز دولت دوم روحانی نگذشته که قیمت ها افسار گسیخته شد و تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید هم هیچ تدبیری برای آن ندارد. الان قیمت و ارزش دارایی های مردم و پول ملی به یک سوم کاهش پیدا کرده و شاهد صعود بی حد و حصر قیمت طلا، سکه ارز، خودرو، مسکن و اقلام خوراکی هستیم.
وعده خیالی رفع حصر و حامیانی که هنوز منتظرند
رئیس دولت تدبیر و امید را برخی این گونه توصیف می کنند که »او استاد بهره بردن و استفاده کردن از موقعیت هایی است که پیش روی او قرار می گیرد.« به همین دلیل می گویند که او پس از عدم تأیید صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و معذوریت هایی که اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدای توانمند داشتند، به گونه ای در عرصه انتخابات ظاهر شد که اصلاح طلبان و کسانی که میل به ریاست جمهوری رئیس فقید مجمع تشخیص داشتند، پشت او قرار بگیرند و در نهایت او را به مقام ریاست جمهوری برسانند.
البته روحانی برای متقاعد ساختن و همراه کردن این افراد تلاش وافری کرد و وعده هایی که برای آنها خوشایند باشد داد تا اقبال به خود را در آن برهه روزافزون کند. از جمله موضوعاتی که رئیس دولت تدبیر و امید به اصلاح طلبان و معترضان انتخابات سال ۸۸ داد تا آنها را برای رأی دادن به خود متقاعد کند، وعده »رفع حصر« بود که البته در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هم او بهره هایی از آن گرفت.
اما پس از پنج سال از ریاست جمهوری روحانی، هنوز او به وعده اش عمل نکرده است.
توافق هسته ای باطل السحر همه مشکلات کشور!
در جریان تبلیغات انتخاباتی و پس از آنکه «حسن روحانی» به ریاست جمهوری رسید، او کلید رفع همه مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی را رایزنی و گفت و گو با خارجی ها از جمله آمریکایی ها عنوان کرده بود و در جریان مذاکرات هسته و پس از توافق جمله تاریخی «توافق هسته ای باطل السحر همه مشکلات کشور است را به کار برد؛ اما پس از توافق هسته ای، هرچند گشایش هایی انجام شد، سرانجام با کارشکنی برخی طرف های توافق، از جمله آمریکایی ها، شاهد باطل السحر نبودم و در نهایت هم با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا این کشور یک جانبه از این توافق خارج شد.
فیش‌های نجومی حتی با دروغ هم قابل انکار نبود
اساس برنامه‌ اقتصادی من بر دو محور تولید ثروت ملی و »توزیع عادلانه ثروت« استوار است؛ این شعاری بود که روحانی در تلویزیون و چشم در چشم مردم سر داد؛ اما زمانی برای مردم کمرنگ شد که با افشای فیش‌های نجومی مدیران دولتی، روحانی اعلام کرد، مسأله حقوق‌های نجومی را به یک مسأله ملی تبدیل نکنید! رئیس‌جمهور در هفته قوه‌قضائیه به مردم قول داد با حقوق‌های نجومی و نجومی‌بگیران برخورد کند، ولی چند ماه بعد سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرد از سوی دولت تاکنون هیچ فردی معرفی نشده است.
لغو همه تحریم ها از اولین روز اجرای توافق!
روحانی پس از تصویب توافق هسته ای و امضای آن بین ایران و ۱+۵ در یک سخنرانی اعلام کرد، در اولین روز اجرای توافق هسته ای همه تحریم ها بالمره برداشته خواهد شد و دیوار تحریم فرو خواهد ریخت؛ اما بهتر بود، او تفکیکی بین تحریم های هسته ای و تحریم هایی که جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب و به دلایل مختلف متحمل شده بود، قائل می شد و اشاره می کرد که آن دسته از تحریم های مربوط به موضوع هسته ای برداشته خواهد شد.
حرفی که اگر روحانی آن را بر زبان جاری می کرد باز هم محقق نمی شد، چون پس از این مسأله بود که طرف های عربی انجام گشایش های اقتصادی و رفع تحریم های بانکی و مسائلی از این دست را منوط به عضویت ایران در برخی پیمان های بین المللی نظیر اف ای تی اف و از این قبیل پیمان ها عنوان کردند که البته طول عمر برجامی که آمریکایی ها در آن عضو بودند، خیلی دوام نیافت و گشایشی هم در این زمینه ها نشد.
رکودی که داشتیم، اما انکار می شد
»حسن روحانی« و چهره های اقتصادی دولتش، یکی از مهمترین دغدغه های خود را در زمان رقابت های انتخاباتی سال ۹۲ و در روزهای ابتدایی دولت یازدهم، موضوع رکود تورمی شکل گرفته در اقتصاد کشور عنوان می کردند؛ اما از طرفی هم چاره ای نداشتند برای مهار تورم و جلوگیری از افزایش قیمت ها تن به سیاست های انقباضی بدهند که هرچند جلوی رشد قیمت ها و افزایش تورم را می گرفت، باعث افزایش دامنه رکود می شد.
مدتی پس از فعالیت دولت یازدهم، رئیس جمهور و اعضای دولتش شرایط را بهبود یافته اعلام می کردند و از رفع بخشی از رکود در کشور سخن می گفتند که: »از رکود عبور کردیم«. اما واقعیت امر این نبود. در هیمن اثنا چهار وزیر اقتصادی دولت روحانی به او نامه نشوتند و ضمن انتقاد از رکود حاکم در کشور تأکید کردند که در مرز بحران اقتصادی در کشور قرار گرفته ایم. اگرچه در آن زمان تلاش زیادی برای جمع کردن این مساله صورت گرفت، اما سرانجام واقعیت های اقتصادی این مسأله را نمایان کرد و در سال پنجم دولت روحانی، شاهد انفجار قیمت ها و از هم گسیخته شدن شرایط اقتصادی کشور هستیم.
چنان رونقی ایجاد شد که ….
رئیس جمهور هم در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ تأکید کرده بود که «اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار و توزیع عادلانه ثروت است.» روحانی از توزیع عادلانه ثروت سخن گفته بود، اما متأسفانه در همین یک سال ابتدایی دولت دوازدهم، شاهد بوده ایم که ثروت ثروتمندان به دلیل نوسانات قیمتی سکه و دلار افزایش یافته و فقرا، فقیرتر شده اند. این شرایط همچنین باعث ناتوان شدن بخشی از قشر متوسط جامعه و پیوستن آنها به قشرهای فقیر کشور شده است؛ می توان نمونه هایی از دریافت کنندگان ارز دولتی را که قدرت و ثروت داشته و توانسته اند از طریق رانت بر ثروت و دارایی خود بیفزایند، در همین عرصه بررسی کرد؛ هرچند بخش قابل توجهی از این افراد با اعمال نفوذ خود تلاش دارند جلوی انتشار لیست کامل دریافت کنندگان ارز را بگیرند و البته تاکنون هم موفق بوده اند.
آقای روحانی واقعا دیگر به ۴۵ هزار تومان نیازی نداریم!
از شاه بیت های جملات روحانی، می توان به اظهارنظرهای او پیرامون یارانه اشاره کرد. او در جایی گفته بود که »دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کند که اصلاً به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیازی نداشته باشند.
البته رئیس جمهور به وعده خود عمل کرده است و چنان درآمد را سرشار کرده! که دیگر با ۴۵ هزار تومان نمی توان به فکر خرید یا هزینه بخشی از امور زندگی بود.
اکنون ارزش یارانه ماهانه هر ایرانی با افزایش قیمت بی حد و حصر ارزش ارز به تقریبا ۴ دلار در ماه رسیده است و سهمی که می توان برای هر ایرانی از درآمد نفتی متصور شد به همین میزان است. بله آقای رئیس جمهور، امروز به لطف عملکرد شما و دولتتان چنان درآمدهای مردم سرشار شده است که دیگر ۴ دلار را نمی دانند کجای دلشان بگذارند!
همه تحریم های کشور را برمی دارم
یکی دیگر از وعده های انتخاباتی »حسن روحانی« که در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مطرح شد، این بود که او اشاره کرد، همه تحریم هایی که علیه کشور اعمال شده است را برمی دارد؛ موضوعی که خود روحانی هم می دانست، امکان پذیر نیست و البته در حیطه اختیارات او هم نیست.
روحانی در حالی وعده برداشته شدن همه تحریم ها را داده بود که برای برداشته شدن برخی تحریم ها باید از یکسری اصول اساسی انقلاب اسلامی بگذرد و البته تصمیم گیری در خصوص برخی موضوعات که منجر به تحریم هم شده است، در حیطه اختیارات روحانی نیست و جزو مواردی است که رهبری برای آن تصمیم می گیرند. به هر حال او وعده ای بزرگ داد؛ اما هنوز یک سال از بیان آن حرف نگذشته که نه تنها هیچ تحریمی برداشته نشد، بلکه تحریم های هسته ای هم با خروج آمریکا از برجام دوباره سراغ کشورمان آمدند!
دروغ بزرگ درباره اشتغال
کسی نیست که امروز بیکاری را اصلی‌ترین مسأله کشور نداند. روحانی گفته بود، نخستین گام دولت تدبیر و امید، کاهش نرخ بیکاری است. هرچند در اصل رشد بیکاری طی ۴ سال گذشته هیچ‌کس شک ندارد و همه می‌دانند دولت روحانی رکورد بیکاری در کشور را جابه‌جا کرده، آمارهای ضد و نقیض و دروغ‌ها در این باره از سوی دولت زیاد است، تا آنجا که آمار اشتغال در مرکز آمار نیز دستکاری‌شده منتشر شد. مسکن‌مهر یا مسکن اجتماعی؛ رویایی که عملی نشد
روحانی اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن‌مهر، ایده خوبی بود اما اعتقاد داشت باید اقدامات بیشتری هم در این زمینه صورت بگیرد که مسکنی برای مردم ساخته شود که دارای امکانات و دسترسی و … باشد.
او و وزیر راه و شهرسازی اش در ابتدا طرح مسکن اجتماعی را مطرح کردند؛ اما عملا در چهار ساله دولت روحانی، هیچ اقدامی در خصوص مسکن اجتماعی صورت نگرفت و البته جزئیاتی هم از آن بیان نشد تا فقط در حد حرف و رویا بماند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تابناک ، خبرهایی نظیر ساخت خودروهای روز جهان در ایران، کاهش قیمت خودرو، بهبود وضعیت آبی برخی حوزه های آبریز و رفع موضوع ریزگردها، جلوگیری از فامیل بازی در دولت و اینکه روحانی گفته بود که با اتوبوس نیامده ام دولت را در دست بگیرم، وعده به کار گیری جوانان در حالی که امروز چندین هزار بازنشسته در مشاغل مهم و حیاتی کشور قرار گرفته اند که البته با طرح اخیر مجلس باید بالاخره دل از میز و تشکیلات بکنند و مسائلی از این دست اگر نگوییم دروغ، وعده های محقق نشده ای است که رئیس جمهور به مردم داده و خلاف آن عمل کرده یا عمل شده است!

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۸:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = چهل هشت