مادر دوقلوها بودن صبر و حوصله خاص خود را می طلبد

مادر دوقلوها بودن صبر و حوصله خاص خود را می طلبد

رویا آریانفر
گروه خانواده وسلامت:دیدن دوقلوهایی که لباس یک رنگ پوشیده اند و به هیچ عنوان نمی_توان آن ها را از هم تشخیص داد، همه را سر ذوق می آورد.
برخی هم با خود فکر می کنند این خانواده با یک تیر ۲ نشان زده و ۲ تا بچه شیرین دارد که با هم بزرگ می شوند و هم بازی یکدیگر در دوران کودکی و کمک و یار هم در دوران بزرگسالی خواهند بود اما همین با هم بزرگ شدن نکته ای است که باید به آن توجه کرد. مادری که نوزادی را به دنیا آورده و بزرگ کرده کاملا درک می کند که بزرگ کردن دوقلوها چه کار سختی است. درست است که والدین دوقلوها با شنیدن صدای خنده های فرزندان شان خستگی شان در می رود ولی در نهایت باید زحمت مضاعف بکشند و تمام مشکلاتی را که ممکن است یک فرزند داشته باشد اعم از بیماری، حمام کردن، تغذیه، آرام کردن و… را ضربدر ۲ کنند. داشتن فرزندان دوقلو و سه قلو بهترین موهبت از جانب خداوند است، اما ممکن است ابتدا وقتی صاحب فرزند دوقلو شدید کمی دچار ترس شوید و تصور کنید که نگهداری و تامین نیازهای آنها دشوار است. البته این موضوع کاملا واضح است که نگهداری از یک نوازد کار دشواری است چه برسد به دو یا سه تا. اما با بکارگیری این نکات ساده می توانید از بزرگ کردن و نگهداری نوزادان خود لذت بیشتری ببرید.
مطمئن باشید کار گروهی و کمک گرفتن از همسرتان می تواند بار سنگینی از روی دوش شما بردارد. حتی اگر زمانی احتیاج به کمک بیشتری داشتید می توانید از دوستان یا دیگر اعضای خانواده تان هم کمک بخواهید. در روزهایی که احساس خستگی می کنید یا باید کارهای دیگری انجام دهید، می توانید از دوستان خود بخواهید به خانه شما بیایند و چند ساعتی مراقب نوزادان شما باشند.
برنامه ریزی صحیح برای نگهداری از نوزادان به قدری حائز اهمیت است که تاکید بسیاری بر آن می شود. دنبال کردن رفتارهای متفاوت نوزادان می تواند روز و شب شما را خسته کننده و عذاب آور کند، بنابراین با داشتن یک برنامه ریزی صحیح سعی کنید کاستی ها و نقص ها را تا حد امکان برطرف کنید. برای مثال اگر یکی از دوقلوها ازخواب بیدار شد، دیگری را هم بیدار کنید و به هردوی آن ها در یک زمان غذا بدهید. اجازه دهید تا بچه ها به برنامه ریزی شما عادت کنند.
گاهی اوقات یکی از دوقلوها ضعیف تر از دیگری است. باید توجه داشته باشید که اول به نوزادی که قوی تر است شیر بدهید، زیرا او با مکیدن بیشتر، راه جریان شیر را بازتر می کند و شیرخوردن برای نوزاد ضعیف تر، راحت تر می_شود.
گاهی اوقات پزشک دستور غذایی خاصی به هر یک از دوقلوها می دهد. بنابراین برای این که شیر هر کدام با دیگری اشتباه نشود، شیشه مخصوص و جداگانه ای به هر کدام اختصاص دهید و شیشه ها را از رنگ ها و مارک های متفاوت انتخاب کنید. در مورد پستانک هم این نکته را رعایت کنید. زیرا ویروس و بیماری براحتی از طریق آن قابل انتقال است.
اگر دوقلوهای شما، خواهر یا برادر بزرگ تری دارند، مراقب احساسات آن ها، بویژه وقتی که دوقلوها کوچک هستند، باشید. زیرا شیرینی دوقلوها گاهی موجب می شود که تمام توجه والدین و اطرافیان به آن ها باشد و کودکان دیگر فراموش شوند. این موضوع روی کودکان اثر ناخوشایندی برجا خواهد گذاشت، بنابراین همه تلاش خود را بکنید که به همه کودکان تان توجه و محبت یکسانی داشته باشید.
برقراری یک ارتباط خوب و دوستانه خواهر و برادر بزرگ تر با دوقلوها موجب می شود آنها ارتباط بهتری با هم برقرار کنند. اگر کودک بزرگ تر شما اتاق خاصی برای بازی دارد فضای کوچکی از آن اتاق را به بازی دوقلوها اختصاص دهید. برای هر کدام در هر هفته برنامه خاصی تعیین کنید، برای مثال یکی از دوقلوها را در خانه کنار خود قرار دهید و دیگری را با خواهر یا برادر بزرگ تر برای بازی یا بیرون رفتن همراه کنید. بنابراین وقتی کودکان بزرگ تر می شوند، یاد می_گیرند که همیشه یک نفر باید در خانه کنار مادر و پدر باقی بماند و دیگری بیرون برود و می_توانند جای خود را عوض کنند.
هر کدام از دوقلوها را به نام خود صدا کنید و هرگز آن ها را به نام «دوقلوها» صدا نزنید. در هنگام رشد به هر کدام اسباب بازی و لباس های جداگانه بدهید به طوری که متوجه شوند هر کدام شخصیت جداگانه و مختص خود دارند. در مناسبت های مختلف از آن ها عکس های جداگانه بگیرید و برای اینکه بعدها دچار مشکل نشوید، پشت هر عکس نام آنها را بنویسید.درصورتی که بدن شما شیر کافی را تامین نکند، می توانید با افزایش دفعات شیر دادن، این مشکل را برطرف کنید. شیر دادن به نوزادان به صورت همزمان، بهترین بهره وری را از وقت گران قیمت شما به همراه خواهد داشت.از آنجا که وقتی نوزادان دوقلو به دنیا می آیند کم وزن هستند، ممکن است در معرض افت قند خون قرار بگیرند بنابراین اگر شیر مادر کافی نباشد استفاده از شیر خشک اجتناب ناپذیر است اما توصیه می شود شیر خشک با سرشیشه به کودک داده نشود و از سرنگ های تزریق برای تغذیه کودک استفاده شود.
مسئله مهمی که بعد از شیر دادن به دوقلوها اهمیت دارد، خواباندن دوقلو هاست. معمولا برنامه زمانی خواب دوقلوها از یکدیگر تبعیت نمی کند و برای تنظیم برنامه خواب شان باید به چند نکته مهم توجه کرد. می توان قبل از خواب آن ها برنامه ای مثل دوش آب گرم، بغل کردن، مالیدن پشت آن ها و آرام صحبت کردن فراهم کرد و اگر این برنامه به طور مرتب تکرار شود آن ها به تدریج یاد می گیرند که چه زمانی موقع خواب است. می توان آن ها را خواب آلوده قبل از آن که کاملا خواب شان ببرد به رختخواب منتقل کرد و اجازه داد تا خودشان به خواب بروند. حتی الامکان باید از بیدار کردن دوقلوها طی شب اجتناب شود، همچنین می توان هنگام شیر دادن نور اتاق را کم کرد و پس از شیر دادن آن ها را به رختخواب بازگرداند.
گاهی اوقات یکی از دوقلو ها شروع به بی_قراری و گریه می کند برای این کار باید ابتدا به سمت بچه آرام تر رفت، در این صورت حس حسادت فرزند بی قرار تحریک می شود و سعی می کند خود را در آغوش مادرش جای دهد. بچه هایی که یکی، ۲سال اختلاف دارند حس حسادت را دارند اما این در دوقلوها به گونه دیگری است. هم حس حسادت وجود دارد و هم حس همدلی بسیار زیاد.مادر باید حتما برنامه ای برای تنظیم خواب فرزندان داشته باشد و با مدل سازی و ایجاد یک عادت برای بچه ها آن ها را به خوابیدن در یک زمان معین عادت دهد، مثلا در یک ساعات معین با خواندن لالایی، پخش یک موسیقی ملایم، ماساژ ملایم پشت آنان، ایجاد ساعت خواب را برای آنان تداعی کند. در این صورت بعد از یک زمان معین آنان می آموزند که زمان خواب چه موقعی است و برای شان به صورت یک عادت می شود. همچنین مادران باید زمان تعویض بچه ها و تغذیه آن ها را همزمان کنند که در صورت رعایت این موارد مادر زمان آزاد بیشتری برای رفع خستگی به دست می آورد و می تواند کارهای شخصی خود را انجام دهد. رشد مهارت های زبانی در کودکان ضعیف تر است زیرا تک قلو ها تکلم را از پدر و مادرشان یاد می گیرند اما دوقلو ها حرف زدن را از یکدیگر یاد می گیرند و گا ها تلفظ به شکل غلط را از یکدیگر تقلید می_کنند. چیزی که پر واضح است این است که مادر دوقلوها بودن صبر و حوصله خاص خود را می طلبد و با دوری کردن از استرس ها و ترس ها می توان به این وظیفه الهی نائل شد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 5 =