لزوم کاهش عوامل مخاطره‌آمیز محیط کار در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: برای کاهش عوامل مخاطره آمیز محیط کار و مدیریت عوامل شیمیایی در محیط کار، تامین محیط ایمن، آموزش در مورد عوامل شیمیایی، جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی، بکارگیری برنامه های محافظتی و پیشگیرانه به شکل مطلوب ضروری است.
منظور از محیط کسب و کار، عوامل مؤثر بر عملکرد واحدهای اقتصادی مانند کیفیت دستگاه های حاکمیتی، ثبات قوانین و مقررات، کیفیت زیرساخت‌ها و… است که تغییر دادن آنها فراتر از اختیارات و قدرت مدیران بنگاه های اقتصادی است.
بخش قابل توجهی از مقتضیات رشد اقتصادی هر کشور در گرو فضای کسب و کار مناسب در آن کشور است. آنچه تحت عنوان فضای کسب و کار خاکستری در ادبیات اقتصادی و مدیریتی کشور ایران مطرح می شود، می تواند بر عملکرد مدیران بنگاه های تولیدی، نیروی کار، سرمایه گذاران اقتصادی، روند تولید و فرآیندهای اقتصادی نظیر فروش، رقابت در عرصه های داخلی و جهانی و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور تاثیر گذاشته و چهره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را مخدوش سازد.
فضای کسب و کار سرمایه گذاری را می توان از حوزه های استراتژیک توسعه صنعتی آذربایجان غربی تلقی کرد که عمدتا ناشی از کلیه عوامل بیرونی بوده و عواملی چون بهره وری و اشتغال نیروی کار، سرمایه گذاری، آزادی های اقتصادی تولیدکنندگان و ظرفیت های تولیدی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش همه ی قوا کشور رسالت خطیری بر عهده دارند، به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه موانع و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نموده و راهکار های اجرایی و عملیاتی ارایه نمایند. این در حالی است که سطح بهره وری در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی بسیار پایین است. برای اینکه در جامعه کار مضاعف صورت گیرد باید نیروی کار در سطوح مختلف مورد احترام قرار گیرد.
برای رفع نیاز بازار کار باید در کنار آموزش های فنی و مهارتی در عین حال بر جنبه کیفی آن نیز تاکید داشت و مهارت شاغلین را با تکنولوژی روز همگام کرد. ضروری است زمینه های لازم برای تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان مستعد و علاقمند به حرفه آموزی، بازآموزی، ارتقاء مهارت شغلی در سطوح مختلف مهارتی، تربیت مدیران و سرپرستان، تربیت مربیان متخصص و ورزیده از طریق ایجاد مراکز فنی و حرفه ای ویژه برادران و خواهران، مراکز کارآموزی تکمیل مهارت و تخصص های ویژه، مرکز تربیت مربی مراکز جوار کارخانجات فراهم شود.
به موازات برنامه های آموزشی و تخصصی و در جهت اجرای هر چه بهتر آموزشها، فعالیتهای پژوهشی، عمرانی و تجهیز و توسعه منابع انسانی صورت پذیرد که تدوین جزوات و استانداردهای آموزشی براساس کدهای بین المللی، تجدیدنظر در استانداردهای مهارت، تهیه استاندارد مشاغل تحقیق و پژوهش در برنامه های آموزشی و وسایل کمک آموزشی از مهمترین آنهاست.
استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن ظرفیت ها و پتانسیل ها می تواند در اشتغالزایی کشور نقش موثری داشته باشد. کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به ظرفیت های بالای آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی جوانان متخصص دانشگاهی؛ کاهش مقررات زاید و دست و پاگیر در دستگاههای اجرایی و واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط معدنی یکی از اصول جدی برای تولید و رشد کسب و کار است و باید در این راستا به سمت حذف بوروکراسی دست و پا گیر اداری به منظور جذب سرمایه گذاری و بهره مندی از مقررات صحیح اقتصادی و حذف قوانین غیرضروری و غیراقتصادی حرکت کرد.
این در حالی است که سلامتی از نعمت هایی است که خداوند بما عطاء کرده است و سلامتی کارگران که بخش عمده نیروی کار را تشکیل می دهند، از عوامل توسعه به شمار می رود.
هر فعالیتی با خطر و عوامل زیان آور مواجه است و عوامل زیان آور محیط کار شامل عوامل شیمیایی، بیولوژیکی، فیزیکی و … هستند و در این بین مواد شیمیایی بسیار حائز اهمیت هستند.
ناتوانی در کارکردن، سرطان و حتی مرگ از پیامدهای مواد شیمیایی بوده و یکی از راههای کاهش خطرات، رعایت استانداردهای مواد شیمیایی در محیط کار و تمرکز بر تک تک مواد شیمیایی است.
کارشناسان حوزه اشتغال بر این باورند که مهمترین خطرات شیمیایی آسیبهای فیزیکی است و برای مدیریت عوامل شیمیایی در محیط کار، تامین محیط ایمن، آموزش در مورد عوامل شیمیایی، جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی، بکارگیری برنامه های محافظتی و پیشگیرانه به شکل مطلوب باید برنامه ریزی شود.
این در شرایطی است که دولت یازدهم توجه و ورود ویژه ای به بحث سلامت دارد و این توجه را می توان از بحث انصراف از دریافت یارانه و هزینه کردن آن برای مسائل بهداشتی دریافت کرد.باید همه دستگاههای مسئول اثرات و مشکلات ناشی از کار را کاهش دهند و در کارگاههایی که مانع از حضور کارشناسان بهداشت می شود باید برخورد قضایی و قانونی صورت گیرد و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای افزایش ایمنی نیروی کار تلاش شود.
کارشناسان نیز باید به روز و در پی کسب اطلاعات جدید باشند و با توجه به توسعه فناوری برای فرهنگسازی و صاحبان کارگراهها نباید از تبیین جایگاه بهداشت حرفه ترسی داشته باشند بلکه باید فواید بهره گیری از بهداشت حرفه ای برایشان تشریح شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


3 × = پانزده