لزوم رعایت نکات ایمنی برای استفاده بهتر از نزولات جوی در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: کشاورزان آذربایجان غربی جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی محصولات کشاورزی، اطلاعیه های صادره از سوی هواشناسی را به صورت مرتب تعقیب و نسبت به تغییرات احتمالی دما و شدت و ضعف آن شرایط مناسب برای محصولات باغی و زراعی را فراهم نمایند.
بارندگی برف بی سابقه از چند روز گذشته در استان آذربایجان غربی موجب خوشحالی کشاورزان و همچنین لغزندگی معابر و کندی عبور مرور در همه شهرهای آذربایجان غربی از جمله ارومیه شد.
بارش چند روز گذشته برف در استان باعث شد تا مردم به خصوص کشاورزان نسبت به سال زراعی آینده امیدوار باشند. این در حالی است که طی سال‌های گذشته به دلیل استفاده کشاورزان از آبیاری سنتی و حفر چاه های عمیق متعدد و بدون مجوز توسط کشاورزان و همچنین احداث سدهای بدون کارشناسی شده در مسیر رودخانه های بزرگ، سفره های زیر زمینی آب در حال کاهش شدید است و آبیاری قطره ای به دلیل صرفه جویی در مصرف آب و امکان آبیاری در اراضی شیب‌دار بدون نیاز داشتن به تسطیح و جلوگیری از جریان سطحی آب و فرسایش خاک و محافظت از گیاه در مقابل یخبندان ناشی از سرمای زودرس می‌تواند به عنوان یک راهبرد اصولی در حوزه کشاورزی استفاده شود.
بخش کشاورزی از شاخص‌های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه کشاورزی نشود نمی‌توان در این حوزه به پایداری رسید.
سیاست‌های اعمالی دولت برای تولید و کشت محصولات کشاورزی یکی از محورهای توسعه آذربایجان غربی می‌تواند باشد و باید از این امکان و ظرفیت برای نیل به رشد و توسعه استان بهره برد. آذربایجان غربی یکی از استان‌های سرسبز با منابع زیر زمینی فراوان و خاک حاصلخیز در شمالغرب کشور در موقعیتی بسیار استراتژیک به لحاظ کشاورزی و اقتصادی واقع است. یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، تولیدات شیلاتی، عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. این در حالی است که بیمه محصولات کشاورزی به دلیل حوادث و بلایای طبیعی در شرایط کنونی الزامی است. توسعه فرهنگ بیمه در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین راهبردهای اقتصادی است. نوع نگرش و درک جامعه از استفاده از بیمه تاثیر بسزایی در توسعه فرهنگی آن دارد. در بررسی‌های جامعه شناسی، مشخص گردیده است که اکثریت اقشار جامعه با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی در مقابله با ریسک‌های موجود، بسیار افراد ریسک گریزی هستند. این در حالیست که سهم سرانه مردم از حق بیمه صادره که همانا نشان دهنده ضریب نفوذ بیمه می‌باشد، بسیار پایین است. این وضعیت در شرایطی است که در آذربایجان غربی به دلایل مختلف از جمله مرزی بودن استان و پایین بودن سرانه و سهم اشتغال و نبود کارخانه های بزرگ و مولد که بتواند فضای کسب و کار را رونق دهد، باعث شده تا میزان ریسک گریزی مردم استان تا حد زیادی پایین رود.
با توجه به استمرار بارش برف در سرتاسر استان، ضروری و لازم خواهد بود بهره برداران برای استفاده بهتر از نزولات جوی، نکات ایمنی را بکار بندند تا شاهد سالی پر محصول باشیم.
به نظر می‌رسد جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی محصولات کشاورزی، بهره برداران اطلاعیه های صادره از سوی هواشناسی را به صورت مرتب تعقیب و نسبت به تغییرات احتمالی دما و شدت و ضعف آن شرایط مناسب برای محصولات باغی و زراعی را فراهم نمایند.
کارشناسان کشاورزان معتقدند که محافظت از تجهیزات آبیاری تحت فشار با استفاده از روش‌های مرسوم در مناطق مرتفع و سردسیر، به صورت موکد به کشاورزان و بهره برداران پیشنهاد می‌شود و برای حفاظت از محصولات کشاورزی از خسارت سرمای زمستانی لازم است بهره برداران دمای انبارهای نگهداری از محصولات کشاورزی را کنترل نموده و همچنین توجه به اطلاعیه های کارشناسان حفظ نباتات مدیریت‌های جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، در کنتل حالات زمستان گذران آفات گیاهی، می‌تواند جمعیت آن‌ها را در سال بعد به میزان چشمگیری کاهش دهند.
کشاورزان و بهره برداران لازم است با کنترل منظم سیستم گرمایشی، تهویه و مقاوم سازی گلخانه های سنتی، مرغداری‌ها و سالن‌های پرورشی، در مقابل بارش برف‌های سنگین در طول فصل سرما و یخبندان، تاسیسات خود را از خسارت سرما و یخبندان زمستانی حفاظت نموده و در این رابطه به اطلاعیه های هواشناسی توجه نمایند.
موضوع تمدید بیمه محصولات زراعی پاییزه تا آخر آذر ماه در شرایط کنونی باید مورد توجه و عنایت جدی کشاورزان عزیز استان باشد و بهره برداران و کشاورزان باید با بیمه نمودن محصولات زراعی پاییزه و باغات موجب شوند تا در صورت بروز خسارت از حمایت‌های مالی صندوق بیمه کشاورزی بهره‌مند گردند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


+ دو = 4