لزوم افزایش اقلام خرید تضمینی محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

لزوم افزایش اقلام خرید تضمینی محصولات کشاورزی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : باید در چنین شرایط ناگوار بودجه ای کشور و برای ترغیب کشاورزان به تولید بیشتر ، اقلام خرید توافقی محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی افزایش یابد.
تولید و عرضه محصولات کشاورزی به علت برخی خصوصیات از قبیل وابستگی به شرایط آب و هوایی، فصلی و منطقه‌ای بودن تولید و شرایط ویژه نگهداری و حمل و نقل در مقایسه با سایر بخش‌ها دارای نوسانات زیادی است.
با توجه به نقش محصولات کشاورزی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز مردم، تغییر در میزان عرضه و قیمت این محصولات تأثیرات نامطلوبی در امنیت غذایی و دسترسی افراد جامعه به غذای کافی و مطلوب ایجاد می‌کند.
برای برقراری تعادل در بازار محصولات کشاورزی و حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، سیاست‌های گوناگونی از سوی دولت‌ها برای تنظیم بازار از جمله خرید توافقی محصولات کشاورزی اتخاذ می‌شود.
در این راستا، علاوه بر دخالت در تولید و توزیع محصولات کشاورزی، اقدام‌هایی برای قیمت‌گذاری و کنترل تجارت محصولات مزبور صورت می‌گیرد. در ایران نیز به دلیل عدم توسعه بازار محصولات کشاورزی، همواره شاهد بحرا‌ن‌هایی در زمینه کمبود یا عرضه بیش از نیاز برخی محصولات در سال‌های گذشته بوده‌ایم که این امر خساراتی را به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصولات وارد کرده است.
اوایل امسال مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تخصیص و تامین اعتبار ۱۱۰هزار میلیارد ریال برای خرید تضمینی گندم در سال جاری زراعی خبر داد درحالی که در هفته اول مهرماه امسال دولت قیمت کمتری را برای این امر مصوب کرد.
حسین صفایی، نرخ تضمینی هرکیلوگرم گندم از نوع معمولی را ۱۰هزار و ۵۰۰ریال و گندم “دورم” را ۱۰هزار و ۸۰۰ریال عنوان کرد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت که تلاش ما بر این است که گندم خریداری شده از کشاورزان در انبارهای روباز که احتمال بارندگی و خسارت وجود دارد نگهداری نشود و سریعا” به استان هایی که ظرفیت ذخیره سازی وجود دارد، انتقال یابد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید پس از سالها قیمت برخی از محصولات کشاورزی از جمله محصول استراتژیک گندم پیش از شروع کشت یعنی در شهریور ماه رسما” اعلام شد تا انگیزه کشاورز برای تولید محصولات اساسی کشور بیشتر شود ابراز امیدواری کرد با توجه به اعلام بموقع و قانونی خرید تضمینی گندم شاهد افزایش تولید محصولات مهم و اساسی کشور و خودکفایی در این اقلام باشیم.
صفایی قیمت تضمینی گندم در کشور را بالاتر از قیمت جهانی آن بیان کرد و گفت: یکی از مشکلات و چالش های گذشته قیمت پایین خرید تضمینی گندم و عدم تناسب هزینه های کشاورزان با درآمد آنان بود که خوشبختانه با افزایش حدود ۵۰درصدی نرخ خرید تضمینی گندم این دغدغه ها و نگرانی ها برطرف شده و انگیزه کار و تولید محصولات اساسی کشور افزایش یافته که این نقطه شروعی برای جهش در افزایش تولیدات کشاورزی و رهایی از بند اتکا به واردات محصولات کشاورزی خواهد بود.این در شرایطی است که مشکلات بیمه تامین اجتماعی کشاورزان و کارگران کشاورزی استان آذربایجان غربی و سایر معضلات گریبانگیر کشاورزان به خاطر دلال بازی در بازارهای عرضه محصولات کشاورزی ؛ موضوع افزایش اقلام خرید توافقی و تضمینی برخی محصولات کشاورزی را جدی تر کرده و همگان خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس به رفع مشکل بیمه‌ای کشاورزان هستند.
کارشناسان اقتصادی همچنین خواستار حمایت مجلس از طرح توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی و اختصاص بودجه‌ای برای حمایت، هدایت و آموزش و تجهیز نظام‌های صنفی کشاورزی هستند.
خشکسالی های سال های اخیر، سرمازدگی و از بین رفتن برخی محصولات کشاورزی استان و نادیده گرفتن حقابه آنها از جمله موضوعاتی است که باعث می شود هر از چند گاهی مشکلات کشاورزان آذربایجان غربی به سرتیتر خبرهای سایت ها و مطبوعات محلی و بعضا هم رسانه های ملی تبدیل شود.
کارشناسان معتقدند که صرفه جویی جدی مصرف آب در حوزه‌های شرب و صنعت از دیگر اقداماتی است که باید به منظور تامین مطالبات کشاورزان جزء اولویت های سازمان های مختلف قرار گیرد.
این در حالی است که در نظرگرفتن وام و تسهیلات با کارمزد پایین و بازپرداخت بلند مدت برای کشاورزان می تواند بخشی از مشکلات کشاورزان را مرتفع کند و باید در آینده‌ای نزدیک شرایط استمهال این وام ها عملیاتی ‌شود.
تغییر کاربری قسمتی از زمین‌های مزروعی که شرایط آن در حال حاضر تسهیل شده، می‌تواند کمکی جدی به معیشت کشاورزان برای صنایع تبدیلی و صنایع مرتبط با حوزه کشاورزی باشد و همچنین استفاده از چاه‌های جدید نیز در دستور کار آب منطقه‌ای قرار گرفته که در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد.
از سوی دیگر طی شش ماهه نخست سال جاری تاکنون ۸۴ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی و دامی به ارزش بیش از ده میلیارد ریال از کشاورزان آذربایجان غربی به صورت توافقی خریداری شده است.
در طول شش ماهه نخست امسال سازمان تعاون روستایی استان در جهت اجرای سیاست‌های ابلاغی از طرف سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور و وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خرید توافقی و تضمینی محصولات کشاورزی کشاورزان استان نموده است.
هدف از ابلاغ این سیاست بهره‌گیری از تمامی امکانات موجود و تشکیل کمیسیون‌های خرید با ایجاد مراکز عمده خرید در سطح استان است و این سازمان نسبت به خرید تضمینی محصولاتی نظیر، گندم، کلزا، نخود و ذرت دانه‌ای و خرید توافقی سایر محصولات کشاورزی و دامی اقدام کرده است و باید در چنین شرایط ناگوار بودجه ای کشور و برای ترغیب کشاورزان ، اقلام خرید توافقی محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی افزایش یابد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


4 × نُه =