لزوم استفاده از هزینه‌ها برای شکوفایی استعدادهای بومی در کشور

لزوم استفاده از هزینه‌ها برای شکوفایی استعدادهای  بومی در کشور

نوشین احسانی
گروه گفتگو :پشت خط زن ارومیه‌ای تیم والیبال شهرداری زاهدان با بیان اینکه والیبال ارومیه نباید حامیان پرشور خود را از دست بدهد، گفت: می‌توان از هزینه‌ها برای شکوفایی استعدادهای بومی ورزشی کشور استفاده کرد.
به گزارش آرازآذربایجان؛ رسول دلپسند پشت خط زن ارومیه‌ای تیم والیبال شهرداری زاهدان، در ۲۴ مهرماه سال ۶۶ در ارومیه متولد شد و از ۱۰ سالگی والیبال را البته به صورت غیرحرفه‌ای آغاز کرد و به سمت والیبال کشیده شد.وی که در مقطع نوجوانان بازی‌های چندانی در کارنامه ندارد از تیم جوانان پگاه کار خود را آغاز کرد.دلپسند که در مقطعی به تیم ملی جوانان دعوت شده‌ است بارها از سوی مربیان ارومیه‌ای مورد بی‌مهری قرار گرفته و بیشتر والیبالش را خارج از ارومیه دنبال کرده است. وی با اینکه جزء بازیکنان بومی به شمار می‌‌آید اما به سبب نداشتن جایگاه در تیم‌های ارومیه کمتر کسی نام او را شنیده است. دلپسند امسال با تیم لیگ برتری شهرداری زاهدان در مسابقات حضور داشت و بازی‌های قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. در این خصوص گفت‌و‌گویی با دلپسند صورت گرفته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
* از ۱۴ سالگی علاقه‌ام به والیبال شدت گرفت
والیبال را از چه سنی و از کجا آغاز کردید؟از همان ابتدا به والیبال علاقه داشتم اما از ۱۴ سالگی این علاقه و شوق شدت بیشتری گرفت هر چند در نوجوانی مربی نداشتم و خودجوش والیبال بازی می‌کردم؛ در سال ۸۴ باشگاه پگاه ارومیه یک برنامه استعدادیابی داشت و از بین بیش از ۴۰۰ نفر ۱۲ نفر در قالب تیم جوانان انتخاب شدند و من نیز به عنوان یکی از استعدادها با باشگاه قرارداد چهارساله امضاء کردم.
* به دلیل مشکلات شخصی از حضور در تیم ملی انصراف دادم؟
با تیم جوانان پگاه در کدام مسابقات حضور داشتید؟در سال ۸۴ سوپر لیگ جوانان در دو گروه برگزار می‌شد و تیم پگاه در گروه خود با تیم پرقدرت صنام هم گروه بود. دور اول مسابقات در چالدران برگزار شد که ارومیه توانست قهرمان شود. در دور دوم ارومیه میزبان بود و تمام تیم‌ها با حداکثر توان حضور داشتند. ارومیه جزء معدود تیم‌هایی بود که صغر سنی نداشت چون اکثر تیم‌ها از بازیکنان بزرگسال در ترکیب خود سود می‌بردند اما با این شرایط تیم پگاه ارومیه با سرمربی‌گری نادر شهنازی رتبه چهارم را از آن خود کرد که نتیجه قابل قبولی به شمار می‌رفت.
*پس از این مسابقات در رده جوانان به تیم ملی دعوت شدید؟
در سال ۸۵ زمانی که مصطفی کارخانه سرمربی تیم ملی جوانان بود جز ۲۲ نفر به اردوی تیم ملی دعوت شدم اما به دلیل مشکلات شخصی از حضور در تیم ملی انصراف دادم.
* باز ماندن تیم زاهدان از لیگ به علت پرداخت نکردن قرارداد بازیکنان
شما چهار سال با تیم پگاه قرارداد بستید اما تیم پگاه ارومیه در سال ۸۷ منحل شد؛ پس از آن در کدام تیم والیبال را ادامه دادید؟
تا سال ۸۶ در تیم جوانان پگاه بازی کردم و سال ۸۷ به خدمت سربازی اعزام شدم و حدود دو سال دور از والیبال بودم. در سال ۸۹ دوباره به والیبال برگشتم و با تیم دسته یک گنبد قرارداد بستم و سال ۹۰ نیز به تیم زنجان پیوستم. پس از آن در سال ۹۱ به تیم شهرداری زاهدان ملحق شدم و توانستیم با این تیم که مجید آزمون سرمربی آن بود در لیگ دسته یک قهرمان شویم و به لیگ برتر صعود کنیم.
*پس از آن به ارومیه برگشتید؟
در سال ۹۲ به تیم دسته یک شهرداری ارومیه پیوستم. در واقع آن سال یکی از معدود سال‌هایی بود که به عنوان یک بومی در تیم شهر خودم بازی می‌کردم؛ در اول فصل نادر شهنازی مربی‌گری این تیم را بر عهده داشت ولی از اواسط فصل جاوید محسنی‌نیا سکان هدایت تیم ارومیه را برعهده گرفت؛ تیم ارومیه به جمع هشت تیم راه یافت اما در مرحله پلی‌آف حذف شد و از راه‌یابی به جمع ۴ تیم باز ماند.
*سال ۹۳ در لیگ برتر والیبال حاضر بودید، با کدام تیم در مسابقات حضور داشتید؟
در سال ۹۳ به تیم شهرداری زاهدان پیوستم. زاهدان دو سال بود که در لیگ برتر حضور داشت و تیم خوبی را روانه مسابقات کرده بود؛ جبار قوچان‌نژاد که مربی بسیار با دانش و کاربلدی است، سرمربی‌گری تیم زاهدان را برعهده داشت. در واقع تیم زاهدان به خاطر بدشانسی و البته کم‌انگیزگی به علت پرداخت نکردن قرارداد بازیکنان از راه‌یابی به جمع هشت تیم باز ماند.
* ای کاش هزینه‌ها صرف استعدادهای بومی شود؟
شرایط شما در تیم زاهدان چگونه بود؟در ابتدای فصل دچار یک مصدومیت شدم که باعث شد کمتر بازی کنم. اما رفته رفته پس از بهبود یافتن کتفم در بازی‌ها حضور داشتم. آرزو می‌کردم تا در بازی مقابل گنبد برنده از زمین خارج شویم تا به مرحله پلی‌اف راه پیدا کنیم. معمولاً بازیکنان ارومیه‌ای دوست دارند تا فرصتی مهیا شود که در شهر خودشان والیبال را ادامه دهند که البته این امر به صلاح‌دید مربیان ارومیه برمی‌گردد اما من سعی کرده‌ام در هرجایی که والیبال بازی می‌کنم بهترین بازی خود را به نمایش بگذارم.
*امسال تیم ارومیه را چطور دیدید؟
تیم شهرداری ارومیه بازی‌های بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و توانست به بازی فینال راه پیدا کند. ارومیه در بازی فینال نیز شانس بالایی برای قهرمانی داشت اما تیم پیکان با تجربه بالای خود توانست مقام اول را نصیب خود کند. ارومیه امسال هزینه بسیاری کرده بود که ای کاش این هزینه‌ها صرف استعدادهای بومی آذربایجان‌غربی شود و با سازماندهی بیشتر نتیجه بهتری عاید والیبال ارومیه شود.
*شما و مهدی کریمی دو بازیکنی بودید که امسال در زاهدان حضور داشتید در حالی که ارومیه یک تیم در لیگ برتر و یک تیم در لیگ دسته یک روانه مسابقات کرده بود. آیا پیشنهادی از سوی ارومیه برای جذب شما مطرح نشده بود؟
هر بازیکنی دوست دارد در ارومیه والیبال بازی کند و این در صورتی شدت می‌گیرد که اهل ارومیه نیز باشد. امسال و سال‌هایی که دور از ارومیه بودیم هیچ پیشنهاد و دعوتی صورت نگرفت. البته این امر به صلاحدید مربیان بستگی دارد اما تنها سوال من این است که چرا در اول فصل که بازیکنان بسیاری برای تمرینات تیم شهرداری دعوت شدند هیچ اسمی از ما به میان نیامد.
کاپیتان تیم دسته یک شهرداری ارومیه در سال ۹۲ بودم اما حتی برای تمرینات نیز دعوت نشدم. کاش والیبال ارومیه از سلیقه‌گرایی خارج شده و با شایسته سالاری به بازیکنان بومی فرصت ابراز توانایی داده شود.
*و اما حرف آخر …
از شهردار ورزشی و خصوصاً والیبالی ارومیه که در این چند سال برای ورزش ارومیه بسیار زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم. همچنین از یدالله کارگرپیشه که والیبال ارومیه را به نام وی می‌شناسند و خانواده‌ام که مشوق من بوده‌اند سپاسگزارم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 5