مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي :

قطار درهفته دولت به ارومیه می‌رسد‌

قطار درهفته دولت به ارومیه می‌رسد‌

‌‌‌‌‌‌‌‌گروه خبر:مدیر‌‌‌کل راه و شهرسازی آذربایجان_غربی گفت: ۳۰ کیلومتر از ریل گذاری قطار مراغه به ارومیه به پایان رسیده و ۴۲ کیلومتر از آن باقی مانده که به صورت دستی در حال انجام است.
ابراهیم مبارک قدم با اشاره به ورود قطار به ‌ارومیه اظهار داشت: برنامه ما برای ورود قطار به شهرستان در هفته دولت نهایی می‌شود.
وی افزود: حدود ۲۰ کیلومتر ریل گذاری از سمت نقده به طرف ارومیه به صورت مکانیزه انجام شده ‌و حدود ۱۰ کیلومتر ریل گذاری به صورت دستی انجام می‌شود در واقع از نقده به ارومیه ۷۲ کیلومتر است که از حد فاصل مذکور ۴۲ کیلومتر باقی مانده بنابراین به سمت ایستگاه ریل گذاری دستی در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: پروژه قطار شهرستان ارومیه بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام این پروژه بزرگ مشکل مالی وجود ندارد و حدود ۱۵۰ میلیون تومان به صورت اوراق خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به پروژه تزریق شده است و ۴۰ میلیارد نقداً به پروژه تخصیص یافته است.
وی با اشاره به وضعیت جاده‌های استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با توجه به تخصیص اعتبارات صورت گرفته و همچنین پروژه‌های آماده آسفالت برنامه سال ۹۶ اداره کل راه و شهرسازی استان در حوزه راه‌های اصلی احداث و بهره برداری از ۸۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی است و در خصوص روکش آسفالت نیز می‌بایست از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان پیگیری‌های لازم صورت گیرد.
مبارک قدم تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت بافت‌های فرسوده، مسیرهای مواصلاتی جاده‌ای و پروژه‌های ریلی از دیگر اولویت‌های کاری ماست و راه‌های روستایی باید در اولویت قرار گیرد چرا که یک سوم جمعیت آذربایجان غربی در روستا‌ها زندگی می‌کنند بنابراین ساماندهی جاده‌های روستایی از اقدامات مورد نیاز استان است.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم وی یادآور شد: سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن کالا از مسیر راه‌های آذربایجان غربی حمل و نقل می‌شود ولی با این همه حال استان در رتبه دوازدهم قرار دارد که نیازمند بهبود شاخص‌های راه و شهرسازی در آذربایجان غربی است.
این در حالیست که مردم آذربایجان غربی نزدیک به دو دهه است که چشم به راه ریلی هستند که قطار ارومیه – مراغه را با خود بیاورد،اما هنوز این نگاه به سرانجام نرسیده و گفته می شود که با توجه به بودجه های درنظر گرفته شده احتمالا این پروژه چند ماه دیگر به بهره برداری برسد. آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی ایران است که به سبب دارا بودن مرز مشترک با کشور از اهمیت ویژه‌ای در توسعه کشور دارد ،اما خود از توسعه همه جانبه کیلومترها فاصله دارد.
قطار یکی از زیرساخت‌های توسعه هر منطقه به حساب می‌رود این زیرساخت توسعه در آذربایجان غربی ۱۶ است که به وعده‌ ها هنوز محقق نشده است،چراکه سال های سال است که مردم این استان منتظر حرکت قطار روی ریل هستند،ولی به نظر می‌رسد مردم تا زمانی که خود در صندلی کوپه‌های قطار ننشسته و شیرینی یک سفر را توسط آن نچشند وعده‌های مسئولان را باور نخواهند کرد.
*راه آهنی که ساخت هر ۱۲ کیلومتر آن یک سال طول کشید
طرح راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در حال اجرا است، ولی با گذشت ۱۶ سال فراز و فرود به سرانجام نرسیده است.
عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است، این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، با وعده‌های متعدد مسوولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است.بر اساس اعلام مسئولان کشوری و استانی؛با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر سال گذشته و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود، اما عدم تحقق افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.
*خط آهنی که می تواند شاهراه تجارت و اقتصاد غرب کشور باشد
حمل‌ونقل ارزان،ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است،ولی مردم آذربایجان_غربی سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.
آذربایجان_غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود؛اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان_غربی دسترسی آسان کشور به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد،اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.روزهای پایانی دولت یازدهم در پیش است، مردم این منطقه متأسفانه در طول سالهای روند اجرای طرح ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه شاهد وعده‌های متعددی مبنی بر اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه بودند، اما دولت دهم و یازدهم نتوانستند به وعده های خود عمل کرده و قطار را به ارومیه بیاورند؛ حال باید منتظر ماند و دید، مردم ارومیه بالاخره صدای سوت قطار را در آغاز دولت دوازدهم خواهند شنید.
*خط آهن ارومیه برای افتتاح نیازمند بودجه مناسب است
روح الله حضرت پور طلاتپه در خصوص مراحل بهره برداری خط راه آهن ارومیه و مشکلات این پروژه “، اظهار داشت:اقدامات بسیار خوبی طی سال های اخیر توسط دولت فعلی و قبلی برای به سرانجام رسیدن پروژه مهم و تاثیرگذار خط آهن ارومیه صورت گرفته که با توجه به جدیت و پیگیری های که طی این سالها صورت گرفت،بالاخره در حال نتیجه گرفتن است.وی با بیان اینکه کمک ها و منابع مالی خوبی در این مدت برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده شد تا شاهد به بهره برداری رساندن این خط آهن باشیم، اظهار کرد: انتظار مردم این است که هرچه سریعتر این پروژه قدیمی به نتیجه برسد، چرا که با راه اندازی و بهره برداری از این پروژه می توان شاهد شکوفایی و رشد حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی در استان آذربایجان غربی و غرب کشور باشیم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با قدردانی از رئیس جمهور، وزیر راه و استاندار آذربایجان_غربی به دلیل کمک ها و پیگیری های بسیار خوبی برای تحقق این پروژه بزرگ انجام داده اند، افزود: برای بهره برداری هرچه سریعتر و مطلوب تر این خط آهن باید بودجه نقدی و مناسبی برای پایان دادن و به نتیجه رسیدن این پروژه اختصاص داده شود تا تمامی ایستگاه ها به طور کامل افتتاح شود.
وی با اشاره به اینکه پروژه خط آهن ارومیه مراحل آخر اقدامات عمرانی و اجرایی خود را در حال گذر می باشد، گفت: باید با همکاری و هماهنگی دستگاه های مربوطه نسبت به برطرف شدن موانع تکمیل نهایی این پروژه اقدامات لازم صورت بگیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 27