گزارش//

قطار توسعه آذربایجان‌غربی چشم انتظار توجه مسوولان

قطار توسعه آذربایجان‌غربی چشم انتظار توجه مسوولان

گروه گزارش: ایستگاه راه‌آهن ارومیه_مراغه به دلیل موقعیت جغرافیای آذربایجان‌غربی یکی از ایستگاه‌های اولویت‌دار خط ریلی کشور به شمار می‌رود و پس از ۱۷ سال چشم انتظاری مردم خطه آذربایجان‌غربی، در آبان ماه سال ۹۷ اولین مسافران این خط ریلی راهی مشهد شدند و امید برای استفاده و بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم از قطار در دل‌ها روشن شد اما طرح توسعه این خط ریلی مهم و با ارزش همچنان در کما فرو رفته است و پیشرفت چندانی در این مسیر رخ نداده است.
ایستگاه راه‌آهن ارومیه_مراغه به دلیل موقعیت جغرافیای آذربایجان‌غربی یکی از ایستگاه‌های اولویت‌دار خط ریلی کشور به شمار می‌رود و پس از ۱۷ سال چشم انتظاری مردم خطه آذربایجان‌غربی، در آبان ماه سال ۶۷ اولین مسافران این خط ریلی راهی مشهد شدند و امید برای استفاده و بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم از قطار در دل‌ها روشن شد اما طرح توسعه این خط ریلی مهم و با ارزش همچنان در کما فرو رفته است و پیشرفت چندانی در این مسیر رخ نداده است.بیش‌ از ۱۷ سال است که از آغاز اجرای پروژه راه آهن مراغه – ارومیه می‌گذرد، طرحی که چندین شهر را در مسیر خود به شبکه ریلی متصل کرده و بهره‌برداری از آن یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه را محقق می‌کرد و طی دهه‌های گذشته یکی از باارزشترین و مهمترین طرح‌های افتتاحی برای خطه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رفت.این طرح آثار بسیار موثری در راستای توسعه مناطق وسیعی از مرکز، جنوب و شمال استان دارد که از جمله آثار اقتصادی آن می‌توان به کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا و توسعه روزافزون اقتصادی، ایجاد ارتباط ترانزیتی استان‌های مختلف کشور با ترکیه و عراق از طریق مرزهای تمرچین و سرو، ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال در حوزه حمل و نقل و تبدیل ارومیه به هاب لجستیک کالا ارتقای امنیت سفر و کاهش بار ترافیکی جاده‌ها اشاره کرد.بعد از گذشت چند سال از اجرایی شدن این طرح نبود اداره کل راه آهن مجزا، ناقص بودن ایستگاه‌های راه آهن موجب شده اجرایی شدن این طرح نیز نتواند استان را از بن بست ریلی خارج کند و با توجه هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، استان آذربایجان‌غربی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا تأثیری در محرومیت‌زدایی این منطقه در بخش ریلی نداشته باشد .
نواقصات زیادی در مسیر ریلی ارومیه_مراغه وجود دارد
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم توسعه خط ریلی ایستگاه‌های راه آهن ارومیه – مراغه اظهار داشت: این طرح بعد از نزدیک به ۲ دهه به ‌بهره‌برداری رسیده اما در حال حاضر نواقصات زیادی در این مسیر ریلی وجود دارد که نیازمند توسعه و بهره‌برداری کامل است.حجت الاسلام سید سلمان ذاکر با بیان اینکه استقبال کمتری برای استفاده از قطار در استان وجود دارد عنوان کرد: به دلیل دور بودن ایستگاه راه آهن ارومیه از مرکز شهر، عدم نوسازی واگن‌های قطار، عدم بهره‌برداری کامل ایستگاه‌های قطار شاهد استقبال اندک مردم از خطوط ریلی در استان و نیز سهم ناچیز این طرح در بخش اقتصادی استان هستیم.وی ادامه داد: در حال حاضرسکوی تخلیه‌بار و سوختگیری در این مسیر ایجاد نشده است و قطار مجبور است سوختگیری را در مراغه و تبریز انجام دهد.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به بیانات وزیر وقت مطالعات لازم برای اتصال قطار ارومیه به سرو انجام شده است اما به مرحله اجرا نرسیده است که بایستی در این خصوص به دلیل ارتباطات تجاری اهتمام جدی وجود داشته باشد.سلمان ذاکر یکی از دلایل عقب ماندگی و بهره‌وری مناسب از قطار ارومیه _مراغه را عدم فرهنگ‌سازی و تشویق مردم در جهت استفاده از قطار برشمرد و گفت: متاسفانه نگهداری و حفاظت از قطار در استان به طور مناسب انجام نمی‌شود و واگن‌های قطار فرسوده است.وی ادامه داد: این معضلات به دلیل مستقر نشدن اداره کل راه آهن در استان است و معاونتی در این زمینه وجود ندارد و این اقدامات زیر نظر تبریز انجام می‌شود و تذکرات و درخواست‌های لازم به وزیر در خصوص تاسیس اداره کل راه آهن داده شده است.این مقام مسوول یادآور شد: استان آذربایجان‌غربی به دلیل همجواری و ارتباط با چند کشور اروپایی یک منطقه ویژه اقتصادی شناخته شده است و بایستی بسترهای ویژه اقتصادی نیز فراهم شود و تجارت بین المللی مستلزم فراهم‌سازی بسترهای مناسب در شریان‌های اصلی جاده‌ای و ریلی است که در این راستا بتوانیم سرانه درآمد و صادرات را افزایش دهیم.ذاکر خاطرنشان کرد: از راه آهن ارومیه تبریز به علت پایین بودن سرعت قطار استقبال چندانی انجام نشده است و اگر بتوانیم سرعت و کیفیت قطار را بهبود و زمینه تخلیه بار و ایستگاه نزدیک به مرکز شهر ایجاد شود وضعیت استفاده و بهره‌وری از قطار افزایش خواهد یافت.وی اذعان کرد: ساعت حضور قطار در ارومیه کم است و این موضوع جای تامل دارد که با وجود تخصیص این همه هزینه کمترین استفاده از خط ریلی انجام می‌شود و بایستی تحولی دیگری در این عرصه انجام می‌شود.
افزایش مبادلات تجاری با اتصال خط راه آهن ارومیه به سرو و سلماس
مدیرکل راه آهن آذربایجان در خصوص دلایل عدم توسعه راه آهن ارومیه – مراغه و نیز خطوط ریلی در آذربایجان غربی اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و افزایش مراودات بین ایران و ترکیه خط ریلی راه آهن از اهمیت بسزایی برخورددار بوده اما دور بودن ایستگاه راه آهن ارومیه از مرکز شهر عملاً این ایستگاه را در بن بست قرار داده است.محمدرضا قربانی گفت: ظرفیت‌ها و پتانسیل زیادی برای افزایش صادرات و مراودت‌های اقتصادی بیشتر در این مسیر خط ریلی وجود دارد، با توسعه خط راه آهن ارومیه به سرو و سلماس می‌توان زمینه افزایش مبادلات تجاری در منطقه را افزایش داد.قربانی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی به علت دارا بودن موقعیت جغرافیای و هم مرز بودن با سه کشور از لحاظ اقتصادی دارای بهترین موقعیت برای توسعه اقتصادی و صادرات و واردات محصولات است، اتصال ریل راه آهن به خط ریل بندر مرسین در رشد و پیشرفت این استان بسیار تأثیرگذار بوده چرا که فاصله ۴٫۵ ساعته را می‌توان با تأمین زیرساخت‌ها به پلی برای ایجاد توسعه تبدیل کرد.مدیرکل راه آهن آذربایجان با اشاره به ضرورت توجه ویژه مسئولان به توسعه خطوط ریلی در استان به خصوص در دولت جدید گفت: با توسعه محور ریلی ارومیه به مراغه سالانه حدود ۵۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و حدود ۳۰۰ میلیارد ریال نیز خسارت حوادث غیرمترقبه را کاهش می‌دهد و برای ۱۸۲ نفر به طور مستقیم ایجاد شغل کرده است، این در حالی‌است که ظرفیت جابه‌جایی ۵٫۱ تن بار و حداقل یک میلیون نفر مسافر در سال را دارد.
وی با بیان اینکه طبق آمار رسمی سال ۹۹ حدود ۴۵۰ هزار تن کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان به کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، هلند، اتریش، ارمنستان، گرجستان و فدراسیون روسیه صادر شده است، افزود: ایجاد یک شبکه ریلی مطمئن می‌تواند به افزایش این آمار در آینده منجر شود از طرف دیگر جابجایی ۲۵ درصد از بار ترانزیتی کشور توسط پایانه‌های مرزی این استان ایجاب می‌کند تا با اتصال آذربایجان غربی به شبکه سراسری ریلی، ظرفیت ترانزیت کالا در این منطقه افزایش یابد.قربانی خاطرنشان کرد: خط آهن مراغه – ارومیه به عنوان خط واصل ارومیه به تهران دارای چهار ایستگاه اصلی در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است و ایستگاه ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع وسعت از بزرگترین ایستگاه‌های راه آهن در سطح کشور محسوب می‌شود، اما برای نقش آفرینی بهتر خطوط ریلی در استان باید سرمایه‌گذاری مضاعفی در این بخش انجام شود.مدیر کل راه و شهرسازی در خصوص تاسیس اداره کل راه و شهرسازی اظهارداشت: پیگیری‌های لازم از طرف مجموعه راه وشهرسازی آذربایجان‌غربی جهت شکل‌گیری اداره کل راه‌آهن آذربایجان‌غربی به منظور استفاده از ظرفیت‌های زیرساخت ریلی منطقه در صادرات و تبادلات مرزی انجام شده است.سید محسن حمزه‌لو ادامه داد: تسریع در فرآیندهای شکل‌گیری اداره کل راه‌آهن استان از مهم‌ترین محورها و الویت‌های مجموعه است و تلاش می‌کند تا اداره کل، دفتر راه‌آهن آذربایجان در شهر ارومیه با تمام اختیارات قانونی استقرار یابد.وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری مطلوب از شبکه ریلی، افزایش ایمنی و حفظ کیفیت زیرساخت و ناوگان، رعایت استانداردها و ارتقای مستمر کیفیت و کمیت خدمات باری و مسافری از جمله وظایف و اختیارات ادارات کل راه آهن است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس، این مقام مسوول یادآور شد: اگر آذربایجان‌غربی صاحب اداره کل مستقل شود، دیگر نیازی نیست که برای رفع مشکلات متعدد راه آهن چشم انتظار پیگیری دیگر سازمان‌ها باشیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۹:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = هفت