نماينده مردم مهاباد در مجلس:

دولت نگرانی و دغدغه ای برای بحران کم آبی احساس نمی کند

دولت نگرانی و دغدغه ای برای بحران کم آبی احساس نمی کند

گروه خبر: نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در مورد بحران کم¬آبی احساس نگرانی و دغدغه نمی¬کند.
به گزارش آرازآذربایجان ، جلال محمودزاده ، با اشاره به اقدام دولت ترکیه در احداث سد بر روی رودخانه های بین المللی و مهار آب های مرزی با کشورمان، اظهار داشت: سدسازی های دولت ترکیه با هدف کنترل آب رودخانه های مرزی کاملا غیرقانونی و مخالف عرف بین المللی است و بنده بارها اعتراض خود را در خصوص این اقدام غیردیپلماتیک دولت اردوغان به رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کرده ام.
وی ادامه داد: بر اساس قوانین بین المللی، کشورها تنها تا سال ۲۰۱۶ میلادی حق داشتند تا آب های مرزی و مشترک با همسایگان خود را مهار کنند و پس از این سال هرگونه مهار آب های سطحی مرزی غیرقانونی است و با پیام دوستی همسایگی کشورها نیز کاملا در تضاد است.
محمودزاده افزود: متاسفانه دولت ترکیه در مسیر چندین رودخانه مرزی از جمله حوزه آب ریز رودخانه دجله که متعلق به دو کشور ایران و عراق نیز بوده، اقدام به احداث چندین سد بزرگ کرده است که با این اقدام دولت اردوغان باید منتظر تبعات زیست محیطی جبران ناپذیر و غیرقابل کنترل زیست محیطی دو کشور ایران و عراق باشیم.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کشور ما در حال حاضر با مشکلات جدی بخش آب در حوزه های کشاورزی، صنعتی و مصرف خانگی مواجه بوده و حتی کار به جایی رسیده است که به دلیل کمبود آب، مجوز ایجاد کارگاه های بزرگ و کارخانجات تولیدی در آذربایجان صادر نمی شود زیرا که توان تامین آب این صنایع امکان پذیر نیست.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: این بحران در روستاهای بخش فلات مرکزی کشور به عینه دیده می شود به طوری که آب شرب روستاهای زیادی با تانکر آب تامین شده و این مشکل در شهرهای جنوبی کشور نیز کاملا مشهود است و زندگی مردم این مناطق گرمسیر را به طور جد با مشکل مواجه کرده است.
وی بیان کرد: این موارد و بسیاری دیگر، از جمله دغدغه های کشور است و اگر بدون برنامه ریزی به پیش برویم، در آینده با بحران سراسری و بسیار خطرناک روبرو خواهیم شد.
محمودزاده همچنین گفت: کاهش بارندگی کمبود آب را در اقلیم خشک ایران بیش از پیش کرده است و اقدام ترکیه به بحران آب کشورمان دامن خواهد زد که در این خصوص بارها به آقای ظریف که به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان موظف به دفاع از کیان جمهوری اسلامی در مسائل بین المللی است، تذکرات لازم داده شده اما متاسفانه هیچ گونه اقدامی صورت نداده است و در ادامه به رئیس جمهور نیز این تذکر داده شد که متاسفانه ایشان نیز این درخواست بنده را بی پاسخ گذاشتند.
وی افزود: در ادامه و به منظور پاسداری از حقوق ملت شریف ایران و پیشگیری از هرگونه بحران فزاینده در حوزه آب و آبادانی کشور، با طرح سوال در کمیسیون امنیت ملی مجلس، از آقای ظریف دعوت خواهیم کرد تا جوابگوی علت بی توجهی به این اقدام دولت ترکیه باشد و توضیح دهد که آیا چشم پوشی از این اقدام غیر دیپلماتیک در ادامه همان سیاست های اشتباه بین المللی دولت آقای روحانی است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


4 + = شش