گزارش//

فروکش کردن تب کرونا در آذربایجان غربی

فروکش کردن تب کرونا در آذربایجان غربی

فاطمه علمدار
گروه گزارش: سه سال قبل کسی فکرش را نمی‌کرد که ویروسی ظهور می‌کند و زندگی جهان را به تسخیر خود در می‌آورد، اما کرونا آمد و غوغایی به پا کرد.
با شیوع ویروس منحوس کرونا کشورهای مختلف یکی پس از دیگری درگیر آن شدند و اواخر سال ۱۳۹۸ بود که چرخش این بیماری به کشور ایران رسید و طولی نکشید که اغلب شهرها درگیر مبارزه با این بیماری شدند.
در آن زمان بود که محدودیت‌های کرونایی برای نخستین بار اعمال شد و استفاده از ماسک، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و دوری از تجمعات در بین مردم گسترش یافت.
مراکز آموزشی به ناچار و در راستای جلوگیری از این بیماری فعالیت های خود را از حضوری به غیرحضوری تغییر دادند و می‌توان گفت کووید۱۹ به طور ملموسی زندگی مردم را با چالش جدی مواجه کرد.
در همین راستا تکاپو برای کشف دارو و واکسن کرونا نیز با شتاب در حال انجام بود و تلاش دانشمندان ایرانی نیز ستودنی. اما در این میان افرادی زیادی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و خانواده‌هایشان را داغدار کردند.در ماه‌های پایانی سال ۹۸ که اولین پیک شیوع کروناویروس در ایران و جهان بود، شرکت‌های دارویی و دانشگاه‌های داخلی و خارجی پیش‌بینی‌ کردند که تا ۲ الی ۴ ماه آینده واکسن کرونا کشف می‌شود؛ اما ساختار پیچیده مولکولی و RNA (کدهای ژنتیکی در ویروس‌ها) ناشناخته ویروس کرونا، کار را سخت‌تر کرد. و بعد از گذشت حدود ۵ ماه از اولین پیک شیوع این بیماری مردم همچنان منتظر خبرهای خوش بودند. خبر ساخته شدن واکسن کرونا برای همه‌ی جوامع، خبری فرح‌بخش بود. جدا از مدت زمانی که تولید انبوه و رسیدن این واکسن به دست مردم صرف می‌شود، هر چه زودتر واکسن کشف می‌شد شاهد صدمات همه جانبه کمتری از سوی این ویروس بودیم. خبر خوش ساخت واکسن کرونا از این قضیه سر چشمه می‌گیرد که پژوهشگران با تکنولوژی جدید ساخت واکسن‌، توانستند با توسعه‌ی RNA (گروه پروتئینی حمل کننده کدهای ژنتیکی در ویروس) سیستم ایمنی ویروس را از کار بیندازند. این مرحله‌ای از ساخت واکسن کوید۱۹ است که تا به حال اتفاق نیفتاده بود. بعد از کشف واکسن و تولید انبوه آن در ایران و جهان تزریق رایگان واکسن کرونا به صورت گسترده آغاز و با استقبال مردم مواجه شد البته در این میان افرادی هم بودند که برای دریافت واکسن کرونا تردید داشتند.با خیز همگانی تزریق واکسن کرونا بعد از گذشت مدتی شاید کاهش آمار مبتلایان به این بیماری ملموس بود و در ۱۳ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ بالاخره پس از ۲ سال و ۱۰۰ روز، آمار فوتی‌های کرونا در کشور به صفر رسید.
مردم همچنان باید شیوه های بهداشتی را رعایت کنند
در آخرین جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان غربی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی به رعایت بیش از پیش دستورالعمل های بهداشتی جهت پیشگیری از جهش مجدد کرونا تاکید کرد و گفت: باید اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس منحوس کرونا همچنان تدوام داشته باشد تا شاهد اوج مجدد این بیماری نباشیم.ابراهیمی، با اشاره به فرا رسیدن فصل امتحانات و برگزاری حضوری امتحانات دانش آموزان و دانشجویان از متولیان امر خواست تا موارد پیشگیرانه را با جدیت پیگیری و اجرا کنند.وی همچنین به تکمیل چرخه واکسیناسیون و تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا تاکید کرد.
ضرورت تزریق ۳ واحد واکسن برای حجاج ابراهیمی
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی به اعزام حجاج به سفر معنوی حج هم اشاره و عنوان کرد: لازم و ضروری است خدمات و تمهیدات لازم در جهت پیشگیری از بیماری کرونا برای اعزام حجاج به سفر معنوی حج صورت بگیرد تا مشکلی برای حجاج به وجود نیاید. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی به مصوبه ورود و خروج در مرزها نیز اشاره و تصریح کرد: با توجه به آخرین مصوبه برای تردد در مرزها تزریق دو واحد واکسن و ارائه کارت واکسن طی دو هفته یا ارائه گواهی تست پی سی آر منفی کفایت می‌کند.
توقف کرونا در آذربایجان غربی
در ۲۰ خرداد ماه سال جاری هیچ موردی از ابتلا،بستری و یا جان باختن بیماران کرونایی در آذربایجان غربی ثبت نشد و مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در دراستان در رقم ۷۵۸۱ ثابت مانده است.از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۳۵۷ هزار و ۸۰۱ تن به این بیماری مبتلا شده اند و ۶ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۶۱۹ دز واکسن کرونا تزریق شده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،به گفته کارشناسان وزارت بهداشت در حال حاضر که تب کرونا فروکش کرده استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین مردم کاهش چشمگیری یافته است. اما کاهش آمارهای کرونا به معنای پایان کرونا نیست و در صورت عادی انگاری و رعایت نکردن بهداشت امکان تشدید مجدد این بیماری دور از انتظار نیست از این رو مردم همان قبل باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


4 − = هیچ