موقعیت تاریخی و جغرافیایی شهرستان ارومیه

موقعیت تاریخی و جغرافیایی شهرستان ارومیه

قسمت دوم امام زاده محمد و ابراهیم
گروه جامعه:بنای تاریخی امامزاده بکشلو، مقبره امامزادگان محمد و ابراهیم از مهمترین امامزاده های استان می باشد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده وقدمت آن به دوره زندیه- قاجاریه می رسد.بنای تاریخی امامزاده بکشلو، مقبره امامزادگان محمد و ابراهیم از مهمترین امامزاده های استان می باشد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده وقدمت آن به دوره زندیه- قاجاریه می رسد. این بنا دارای پلانی به فرم مستطیل با یک گنبد مرکزی است و دارای جهار جرز قوسدار می باشد که گنبد مرکزی بر روی این جرزها قرار گرفته است . مصالح بکار رفته در این بنا نیز مانند اکثر مساجد و امامزاده ها تا ارتفاع یک متری سنگ و بقیه آجری می باشد.
موقعیت :در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شرق شهرستان ارومیه به فاصله حدود کیلومتر ۵ جاده ارومیه – مهاباد یک جاده آسفالته فرعی منشعب می گردد که به قریه امامزاده بکشلو ختم می گردد. مقبره امامزادگان محمد و ابراهیم در ضلع جنوبی روستای فوق واقع شده و مهمترین امامزاده استان می باشد که قدمت این بنا به دوره زندیه – قاجاریه می رسد که در تاریخ ۱۹/۰۹/۱۳۷۵ به شماره ۱۷۹۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
تاریخچه :کالبد فعلی این مقبره بنایی است مربوط به دوره زندیه یا اوایل قاجاریه که به احتمال فراوان به جای مقبره قدیمی تری بنا شده است. در کاوشهای بعمل آمده مشخص گردیده است که پلان ساختمان اولیه این بقعه به فرم چهار ضلعی و به ابعاد ۶/۴*۶/۵ متر مربوط به دوره ایلخانی بوده و در دوره صفویه بنایی با پلان به ابعاد ۹*۹ متر بر روی آن احداث گردیده است. ولی همان گونه که ذکر شد قدمت کالبد فعلی بنا به اواخر زندیه یا اوایل قاجاریه می رسد.مشخصات بنا :بنای امامزاده بکشلو دارای پلانی به فرم مستطیل با یک گنبد مرکزی است که مانند چهار طاقی های دوره ساسانی دارای چهار جرز قوسدار می باشد و به وسیله گوشواره هائی طاق مربع را به هشت ضلعی تبدیل نموده اند. جرزهای چهار گانه که گنبد مرکزی بر روی آنها قرار گرفته د محل تقسیم مربع به هشت ضلعی دارای رسمی بندیهای زیبای آجری می باشد. مصالح بکار رفته در بنا تا ارتفاع حدود یک متری سنگ بستر رودخانه تقریباً منظم و بقیه آجر می باشد.ویژگیهای معماری :بنای امامزاده بکشلو پلانی مستطیل شکل به ابعاد ۶۵/۲۲×۵۷/۱۸ متر دارد که شامل فضای اصلی مرکزی با پلان نزدیک به مربع به ابعاد ۱۶/۸×۶۸/۷ متر به فرم چهار طاقی و شبستان دور تا دور آن می باشد که شامل ۱۶ گنبد پوششی به فرمهای چهار بخشی یا پشت ماهی می باشند. ایوان ورودی با دو مناره در دو طرف آن در ضلع شمالی بنا و دو اطاق در طرفین آن تعبیه شده است. پلان قسمت مرکزی بنا در محل تصمیم مربع به هشت ضلعی دارای رسمی بندیهای زیبای آجری است.
ایوان ورودی بنا در سده اخیر تخریب شده بود که در دوره پهلوی دوم ایوانی با سازه فلزی به جای آن احداث گشته بود.گنبد پوششی بنا نیز تخریب و به جای آن گنبدی با پوشش شیروانی احداث شده بود تا اینکه در اوایل دهه ۷۰ با حذف سازی فلزی الحاقی ایوان و گنبد فوق الذکر تخریب و ایوان و گنبد فعلی به فرم کنونی بازسازی شده است.
ولی تصویری که در حال حاضر از ایوان ورودی بنا و گنبد مرکزی مربوط به اواخر قاجاریه یا اوایل پهلوی در دست می باشد به فرمی نیست که در حال حاضر بازسازی شده است. رسیدن به نتیجه دقیق که تصویر فوق الذکر فرم اصلی بنا می باشد یا خیر نیازمند پژوهش دقیقتر در این خصوص می باشد.
تزئینات کالبد فعلی بنا پس از مرمت و بازسازی های اخیر شامل کاشیکاری گنبد پوششی و ایوان ورودی و نمای ضلع جنوبی و کاشیکاری و آجرکاری هایی در قسمتهایی از نماهای جنوبی، شرقی، غربی بنا می باشد. مصالح بکار رفته در بنا در قسمت پی سنگ و در بقیه قسمتها آجر می باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 15