فرصت های شغلی که رونق بخش معدن در پی دارد

فرصت های شغلی که رونق بخش معدن در پی دارد

گروه اقتصادی: یک پژوهشگر بخش معدن ایران با اشاره به پتانسیل های عظیم ایران در بخش معدن که توانایی جایگزین نفت شدن در اقتصاد را دارد، گفت: رونق بخش معدن ضمن افزایش درآمدهای دولت سبب توسعه فرصت‌های شغلی در کشور نیز خواهد شد.
مجید پورمقدم در همین خصوص ، با اشاره به درآمدزایی مطلوبی که بخش معدن و صنایع معدنی می تواند برای دولت داشته باشد، بر ضرورت افزایش اکتشافات در این بخش تاکید کرد و گفت: اکنون ظرفیت ذخایر زیرزمینی کشور به مراتب بیش از آن چیزی می باشد که تاکنون مورد توجه و بهره برداری قرار گرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد ارزش افزوده در بخش اکتشافات معدنی، افزود: هنگامی که مواد معدنی فرآوری و سپس صادر شوند میزان ارزآوری این بخش برای کشور چندین برابر خواهد شد به طوری که دولت از این طریق درآمدهای مطمئنی بدست خواهد آورد.
پورمقدم با بیان اینکه طبق آمار سازمان جهانی کار به ازای ایجاد هر شغل مستقیم در بخش معدن، ۱۷ شغل وابسته نیز در این بخش بوجود خواهد آمد، تصریح کرد: توجه به بخش معدن هم درآمدزایی برای دولت دارد و هم به رفع معضل بیکاری و افزایش فرصت های شغلی در کشور کمک خواهد کرد.
این پژوهشگر بخش معدن با بیان آنکه معادن ایران در رتبه بندی جهانی جزو ۱۰ کشور برتر از نظر ذخایر مواد معدنی محسوب می شوند افزود: این کشور با داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی جزو ۱۵ کشور برتر جهان در این بخش است.
وی با ذکر عوامل موثر در مانع رونق بخش معدن در کشور، گفت: اگر این موانع برطرف شوند، بخش معدن می تواند جایگزین نفت شده و به توسعه بیشتر کشور کمک کند.
پورمقدم، نبود تکنولوژی های پیشرفته را یکی از مهمترین موانع توسعه بخش معدن دانست و افزود: بخش زیادی از این ۶۸ نوع ماده معدنی که در ایران وجود دارد به دلیل نبود فناوری مناسب و لازم به صورت خام استخراج و صادر می شوند که برای تحقق شکوفایی بخش معدن و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این بخش، مسئولان مربوطه باید بیش از پیش صنایع معدنی را مورد توجه قرار دهند.
به گفته این کارشناس بخش معدن، از آنجا که تبدیل مواد خام معدنی به سایر فرآورده های معدنی باعث رونق سایر بخش های اقتصادی جامعه خواهد شد لذا باید جلوی خام فروشی به هر نحوی که شده گرفته شود.وی گفت: برای توسعه تکنولوژی ها نوین در بخش معدن باید از سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد و ورود سرمایه گذاران به این بخش را تسهیل کرد.
پورمقدم با تاکید بر اینکه در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی باید به ایجاد زیرساخت‌های لازم نیز توجه کرد، اظهار داشت: باید بخش خصوصی را به حضور در سرمایه گذاری در احداث زیرساخت های این بخش ترغیب کرد.
این کارشناس معدنی خواستار محوریت قرار گرفتن اصل ۴۴ قانون اساسی در فعالیت های معدنی شد و تاکید کرد:توسعه فعالیت های بخش خصوصی در معادن باید جدی گرفته شود و توسعه معادن در مناطق کمتر توسعه یافته بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان آنکه توسعه معادن و صنایع معدنی با هدف تکمیل زنجیره ارزش افزوده از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: اجرایی کردن ماده ۹۰ قانون معادن که بیان می دارد معادنی که در جوار خود خط تولید ایجاد کنند دیگر نیازی به اخذ مجوز ندارند و همان پروانه بهره برداری برای آنها کفایت خواهد کرد در رونق این بخش بسیار حائز اهمیت است.پورمقدم تصریح کرد: مجلس می تواند با افزایش بودجه مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌های معدن که مورد تاکید قانون برنامه پنجم توسعه هم هست به رونق این بخش کمک موثری نماید.این کارشناس بخش معدن با بیان آنکه توسعه بخش معدن نقش موثری در پیشگیری از تشدید پدیده مهاجرت دارد، گفت: قرار گرفتن معادن در بخش های کمتر توسعه یافته و نزدیک روستاها این مزیت را به همراه دارد که با فعال شدن آنها از مهاجرت به روستاها جلوگیری شود.
وی خواستار کمک دانشگاه ها به توسعه فنآوری های معدنی مورد نیاز شد و افزود: موقعیت های ارزنده ای در کشور وجود دارد لذا باید صنایع معدنی صادرات محور مورد توجه قرار گیرد و دانشگاه ها می توانند در تحقق این امر نقش موثری ایفا نمایند.
پورمقدم، بر ارائه تسهیلات و پوشش های بیمه ای به بخش معدن و صنایع معدنی تاکید کرد و گفت: هرچه به این بخش توجه بیشتر شود منافع بیشتری عاید کشور خواهد شد.
این کارشناس فرسودگی ناوگان بخش معدن را یکی از موانع رونق این بخش ذکر و تصریح کرد: نوسازی این ناوگان ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه اکنون جهان در بسیاری از مواد معدنی به ذخایر ایران وابسته است که باید از این پتانسیل نهایت استفاده را برد، گفت: هرچند در برخی از صنایع ما به جهان وابسته هستیم اما در بخش معدن جهانیان به ذخایر معدنی ایران نیاز دارند لذا می توانیم با همکاری با آنها ضمن ایجا ارزش افزوده بیشتر بر منابع استخراج شده بخشی از نیاز خود را نیز از آنها تامین کنیم.پورمقدم با اشاره به اینکه ایران دومین تولیدکننده گچ جهان است، افزود: دنیا به کرومیت ایران وابسته است و نهمین تولیدکننده کرومیت جهان هستیم و اکنون کشور چین وابستگی شدیدی به این ماده معدنی ایران دارد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه از نظر پلیت که یک نوع ماده معدنی است و مانند اسفنج عمل کرده و آب را به خود جذب و به کندی دفع می کند که اکنون در سد سازی از آن استفاده می‌شود، افزود: این ماده معدنی ایران کاربردهای مختلف دارد و بسیار از کشورها به آن نیاز دارند.
وی با بیان اینکه جهان به ماده معدنی زئولیت که منحصر ایران می باشد، وابسته است، تصریح کرد: این ماده معدنی برای پرورش ماهی استفاده می شود ضمن آنکه در نیروگاه های اتمی نیز کاربرد دارد.
پورمقدم با اشاره به گفته های منابع خارجی که می گویند ایران بهترین زئولیت های جهان را دارد، تاکید کرد: باید با استفاده از تکنولوژی های نوین این مواد را فرآوری کرده و سود کلانی نصیب کشور کنیم.
این کارشناس بخش معدن با بیان اینکه در سنگ آهن، سیمان، فولاد، آلومینیوم و اکسید جهان به شدت به ایران وابسته است، تصریح کرد: اگر در نفت تحریم شویم نمی توانند در زمینه مواد معدنی تحریم کنند لذا باید بخش معدن رونق گیرد.
در سالهای اخیر معادن و صنایع معدنی بخشی مغفول مانده در حوزه اقتصاد بوده در حالی که به جرات می توان گفت که اهمیت این بخش برای اقتصاد کشور کمتر از نفت نیست.
برهمین اساس در دیدار اخیر دولتمردان دولت یازدهم با رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای بخش معدن را از ظرفیت های مهم کشور دانستند و فرمودند: بازار نفت که با یک اشاره قدرت ها و به دنبال اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد به چهل دلار می رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده و باید به فکر جایگزین مناسب برای آن بود و بهترین جایگزین، بخش معدن است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۹:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 30