عوامل موثر در تضعیف حریم خانواده

عوامل موثر در تضعیف حریم خانواده

لیلا پاشایی گلمرز
گروه خانواده وسلامت :چه خوب است نشستن پای صحبت مادربزرگها، وقتی به درد دلهایش گوش می سپاری، تازه می فهمی پشت سکوت بلند و نگاههای سنگینش خروار خروار درد نهفته است، چشمهای گود رفته اش همچون چاهی ست که مشتی آب به رنگ آسمان در ته آن سوسو می کند.رد پای زمان بصورت چینهای پی‌در پی بر روی پیشانی بلندش نقش بسته، گویی زمان به سختی بر او گذشته است.
وقتی از فرزندش می گوید، نگاهش می‌لرزد.بیش از سی سال است که عکس کوچک مرتضی را در گوشه چارقد سفیدش گره زده است.آسمان دلش همیشه ابریست، نمی دانم از چه دلش گرفته، شاید دلتنگ لبخندهای شیرین مرتضی ست و شایدم….آری شاید هم از ما دلگیر است ، از اینکه چه بر سر آرمان شهدا آورده ایم.از اینکه در شهر دیگر خبر از یکرنگی نیست، غیرت و مردانگی در میان مردم مرده ست، چادر بر سر زنها عیب بزرگیست، موهایشان پریشان تر از دل مادریست که سالهاست بوی فرزند را از خروارها خاک می گیرد، و لبهایشان سرختر از خون مرتضی ست.
ایکاش فراموش نمی کردیم وصیت نامه شهید زقاقی را که برای مادرش اینگونه نوشت،” مادرم زمانی که خبر شهادتم را شنیدی گریه نکن…زمان تشییع و تدفینم گریه نکن…زمان خواندن وصیت نامه ام گریه نکن….فقط زمانی گریه کن که مردان ما غیرت را فراموش کنند و زنان ما عفت را…”
چه چیز می تواند فرهنگ غنی و ارزشمند یک ملت را زیر و رو کند؟ بطوریکه ارزشهای فرهنگی آن جامعه به مرور در میان مردم ضد ارزشی بیش تلقی نشود؟
اگر بخواهیم دلیل بدحجابی بانوان جامعه را به تفسیر کنیم باید اقرار کنیم که اولین و اصلی ترین عامل این ناهنجاری به ضعف ایمان و تقوا بر می‌گردد، کسی که در جامعه با پوششی غیر اسلامی و اخلاقی ظاهر می گردد و علاوه بر اینکه احساس گناه و شرمساری ندارد بلکه به برهنگی و خودآرایی خویش مفتخر نیز هست، قطعا این فرد بخش اعظمی از ایمان خویش را باخته است.از دلایل ضعف ایمان مهمترین عاملی که می توان اشاره کرد ورود شبکه های ماهواره ای در منازل ماست، سرمایه گذاری کلان غرب در این شبکه ها برای از هم پاشیدن بنیان خانواده‌هاست و به ابتذال کشاندن زنان جامعه اسلامی و در نتیجه عدم تربیت دینی کودکان و به تبع آن تشکیل جامعه ای بزهکار و ضداسلامی در آینده است.برنامه های ماهواره ای اهدافی ضد اسلامی را دنبال می کنند، در این شبکه ها روابط نامشروع زن و مرد امری بسیار عادی نشان داده می‌شود، تبلیغات گسترده مد و لباس که هیچ سنخیتی ما فرهنگ اسلامی ما ندارند از دیگر فعالیت‌های ضد دینی این شبکه هاست.
علاوه بر تاثیر ماهواره در تضعیف روحیه دینی مردم میتوان به عوامل دیگری از جمله تعلقات بیش از حد به امور دنیوی، گریزان بودن جوانان از فضاهای معنوی، کاهش مطالعه دینی، و… اشاره کرد.تقویت دینی مردم با برگزاری برنامه های مدهبی سازگار با ذائقه نسل جوان و شفاف سازی اهداف شبکه های ماهواره ای توسط رسانه ملی، می تواند کمک بزرگی برای کاهش ناهنجاری بدحجابی در جامعه بکند.
از دیگر دلایل بدحجابی در جامعه می توان به فعالیت نادرست صدا و سیما در این زمینه اشاره کرد، که خود سهم بزرگی در دامن زدن به این ناهنجاری داشته است، در اغلب برنامه ها و فیلمها و سریالهای ما ، چادر پوششی برای افرادی که از فقر فرهنگی و علمی و مالی رنج می برند نشان داده میشود و برعکس افرادی که از سطح مالی و اجتماعی بالایی یرخوردار هستند با ظاهری آرایش کرده و پوششی نامناسب جلوه داده می شوند که این خود تاثیر شگرفی در اذهان عمومی داشته و خواهد داشت.یکی دیگر از دلایل بدحجابی اینست که در بازار فعلی جامعه ما خرید یک مانتو کوتاه و بدن نما با وضع اقتصادی مردم سازگارتر است تا خرید یک چادر، که مسئولین ذیربط می باست توجه زیادی به این نکته داشته باشند.
دلایل مشکل بدحجابی در استان ما علاوه بر مطالب که ذکر شد، می تواند دلیل دیگری مبنی بر هم مرز بودن ما با کشورهایی چون ترکیه و آذربایجان اشاره کرد که این خود تاثیر شگرفی در میزان تبادل فرهنگی استان ما با کشورهای همسایه دارد که باید این تبادل فرهنگی بسیار آگاهانه صورت بگیرد نه اینکه رذایل اخلاقی موجود در فرهنگ بیگانه را جایگزین ارزشهای اسلامی فرهنگ غنی خویش کنیم.
بدحجابی در جامعه تجاوزی آشکار به حقوق دیگران محسوب می شود زندگی در محیطی سالم حق همه مردم است و کسی حق ندارد به بهانه های مختلف به حقوق دیگران تجاوز کند و زمینه های فساد در جامعه را فراهم سازد.
مردم نیز می توانند با رهنمود های آگانه خود کمک شایانی به کاهش این معضل اجتماعی بکنند، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه هر مسلما نی ست، که البته باید مراتب آن رعایت شود نهی از منکر بهتر است ابتدا بصورت رفتاری انجام شود، عدم اقبال عمومی و دریافت پاسخهایی منفی از سمت جامعه می تواند از ترویج این فرهنگ وارداتی جلوگیری نماید.
از آثار بدحجابی در جامعه می توان به پایین آمدن بهره وری علمی در دانشگاهها، افت چرخه فعالیت ادارات و بانکها، تضعیف روحیه دینی مردم، ایجاد ناامنی و سلب آرامش، ترویج رذایل اخلاقی، کمرنگ شدن حضور مثبت زنان در جامعه،افزایش اختلالات روحی و روانی، تزلزل بنیان خانواده ها،و…. اشاره کرد.به امید روزی که زنان جامعه ما ارزش گوهرهای وجودی خویش را بیشتر بدانند و به یاد قلبهایی که برای حفظ امنیت آنها شکافته شدند پاکدامن و عفیف بمانند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


8 + = هفده