دبير ستاد احياي درياچه اروميه:

عملیات احیای دریاچه ارومیه عملا متوقف شده است

عملیات احیای دریاچه ارومیه عملا متوقف شده است

رقیه قربانی
گروه خبر:دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:عملیات احیای دریاچه ارومیه به دلیل نبود بودجه عملا متوقف شده است. به گزارش آراز آذربایجان، عیسی کلانتری در همایش آگاه سازی عمومی از چالش های آب در حوضه دریاچه ارومیه،اظهار داشت:عملیات احیای دریاچه ارومیه به دلیل نبود بودجه عملا تعطیل شده است! وی افزود:دیگر نمی¬توانیم همانند چوپان دروغگو باشیم ومردم را با آمارهای بی نتیجه فریب دهیم. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد:اگر دریاچه ارومیه احیا نشود دریاچه فاجعه عظیمی در منطقه به وجود می آید. این مسول ادامه داد:اگر ما مردم را مجاب می¬کنیم که با ستاد احیای دریاچه ارومیه در جهت احیای دریاچه همکاری کنند دستگاه های اجرایی نیز وظیفه دارند کار خود را انجام دهند.
کلانتری افزود:هیچ کدام از دستگاه های ستادی دولت با با ستاد احیای دریاچه ارومیه همکاری نداشته است. وی خاطرنشان کرد:دیگر نمی توان با تعارف و نجابت کارپیش ببریم زیرا که کشتی ستاد احیا به گل نشسته است. وی همچنین از سازمان بودجه انتقاد کرد و گفت:در هشت ماه گذشته سازمان بودجه به وظایف خود عمل نکرده است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: آب‌دهی زولاچای سلماس در دو دهه اخیر ۶۶ درصد کاهش داشته است.
مسعود تجریشی دراین همایش،اظهار داشت: افزایش انعکاس تشعشعات خورشیدی منتشره از بستر دریاچه ارومیه زمینه ازدیاد تشعشعات سرطان‌زا را سبب می‌شود.
وی افزایش شوری آب و خاک مناطق مجاور را دلیلی بر افزایش سقط جنین دام‌ها و لطمات جبران ناپذیر بر تولیدات کشاورزی دانست و گفت: باید دریاچه ارومیه نجات یابد، در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری را خواهیم دید.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: بی توجهی در سال‌های گذشته به اعداد و ارقام مربوط به بیلان آب‌های زیرزمینی، میزان شوری آب و میزان مصرف ۸۲درصدی منابع آبخوان دریاچه ارومیه و … فجایع امروزی را ایجاد کرده است که نتیجه آن استفاده دو برابری دشت سلماس از منابع آبی شده است.
این مسؤول اذعان داشت: کاهش بارش و افزایش برداشت از چاه‌های آب یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌آبی و خشکی دریاچه ارومیه هست.
تجریشی با بیان اینکه آب‌دهی زولاچای سلماس در دو دهه اخیر ۶۶ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: در سال ۷۰ حدود ۵۰۰ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه شده بود که در حال حاضر یک درصد این مقدار وارد دریاچه می‌شود.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: نشست اراضی در منطقه لکستان سلماس از عوارض کمبود آب زیرزمینی است که این امر مشکلات زیادی را سبب می‌شود.تجریشی گفت: ایجاد کانون‌های تولید غبار در اطراف دریاچه ارومیه را شاهد هستیم که این وضعیت از طریق تصاویر ماهواره‌ای و بازدیدهای میدانی قابل مشاهده است.
فرماندار سلماس گفت: به منظور احیای دریاچه ارومیه، کاهش میزان مصرف آب بخش کشاورزی در سلماس ضروری است.
همچنین مسعود حاجی‌علیلو اظهار داشت: برای اینکه در زمینه احیای دریاچه ارومیه به توفیق برسیم نیازمند توجه جدی به موضوع آگاه سازی هستیم.
وی با بیان اینکه باید مصرف آب به حد بهینه برسد، تصریح کرد: در صورتی که با مصرف بی‌رویه آب خواهان احیای دریاچه ارومیه باشیم دریاچه احیا نخواهد شد و اگر با انتقال آب موجود، حوضه شهرستان سلماس احیا شود حیات مردم سلماس به خطر خواهد افتاد.
فرماندار سلماس با بیان اینکه در این خصوص باید میزان استفاده بخش کشاورزی در این شهرستان به حداقل میزان برسد، ادامه داد: کاهش میزان مصرف آب بخش کشاورزی در سلماس ضروری است.
این مسؤول با بیان اینکه جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز نیز اقدام موثر در این زمینه است، اعلام کرد: تمام چاه‌های غیرمجاز آب در این شهرستان مسلوب‌المنفعه خواهد شد.
حاجی‌علیلو با بیان اینکه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب موجود نیز در راستای تعیین میزان مصرف این چاه‌ها اجرایی می‌شود، بر تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری نوین در سلماس تاکید کرد و گفت: این امر زمینه کاهش میزان مصرف آب را فراهم می‌آورد.
وی ادامه داد: در این راستا دولت نیز از کشاورزانی که بخواهند اراضی خود را به آبیاری نوین تجهیز کنند، تسهیلات واگذار می‌شود.
فرماندار سلماس ادامه داد: تنها راه نجات دریاچه ارومیه در کنار حفظ حیات منطقه، استفاده صحیح از منابع آبی شهرستان سلماس است که در این راستا برنامه‌های قابل توجهی در دست اجرا داریم.این مسؤول بر برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه آگاه سازی آحاد مردم در این زمینه تاکید کرد و اظهار داشت: برگزاری دوره‌های آگاه سازی عشایر، کشاورزان، زنان خانه‌دار و سایر اقشار جامعه اجرایی شده و برگزاری این برنامه‌ها همچنان ادامه دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


دو − 1 =