عادل کسی است که بر مدار امام حرکت کند

عادل کسی است که بر مدار امام حرکت کند

گروه فرهنگی: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: عدل در عرض امام نیست که امام بیاید آن را برقرار کند بلکه عدل، خود امام است. عادل کسی است که بر مدار امام حرکت می کند و تولی تام به امام دارد.
آیت الله میرباقری گفت: امام عصر(عج) احیا کننده احکام الهی خواهند بود و این نکته در روایات و دعاهای مختلف آمده است. احکام در عرض توحید نیستند، بلکه از شئون التزام به توحیدند. »إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ«. در روایت می فرماید: خداوند از ظاهر فحشا و باطن فحشا نهی کرده است. محرمات، ظاهر قرآن اند و باطن او ائمه جورند. حلال ها نیز در ظاهر قرآن وجود دارند که باطن آن ها امام حق است.
الوهیت حضرت حق از طریق ائمه در عالم ظهور کرده است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: باطن ولایت حقه، جریان الوهیت حضرت حق و ولایت الله است. الوهیت حضرت حق از طریق ائمه در عالم ظهور کرده است. خداوند به ما اختیار تخلف از الوهیت حضرت حق داده است که در آیه الکرسی این نکته را می بینیم. اگر ولایت خدا را پذیرفتیم به مسیر محکمی چنگ زده ایم و اگر هم کفر ورزیدیم نتیجه آن را خواهیم دید.
وی سپس عنوان کرد: احکام و سنن در عرض ولایت امام و الوهیت حضرت حق نیستند و در قرآن از آن ها به عنوان حدود الله تعبیر می شود، یعنی مرزهای الوهیت حضرت حق و کسانی که با این احکام مبارزه می کنند و در کنار این حدود حد دیگری می گذارند »یحادون الله و رسوله« هستند و این در واقع ادعای الوهیت است. شیطان هم که تلاش می کند این مرزها را به هم بزند می خواهد برای خود الوهیت درست کند و مردم او را بپرستند.
عدل در عرض امام نیست که امام بیاید آن را برقرار کند بلکه عدل، خود امام است
سید محمدمهدی میرباقری ادامه داد: علی بن ابراهیم درباره آیه »فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا« از معصوم نقل کرده است که این فطرت در کثیری از روایات توحید است. در غرب امروز و در توحش منظم امروز می بینیم که با حدود الهی درگیرند؛ به تعبیر قرآن: »یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ«. باطن همه حدود الهی خود امام است. مثلاً عدل در عرض امام نیست که امام بیاید آن را برقرار کند بلکه عدل، خود امام است. اگر امام عالم را نورانی می کند این ها شئون خود امام هستند و سرچشمه همه امور خیر است.
عادل کسی است که بر مدار امام حرکت می_کند
وی همچنین گفت: انسان عادل، انسانی است که ولایت امام در او ظهور کرده است. این تعریف که عدل، حاکمیت قوه عاقله بر سایر قواست تعریف ارسطویی است. عادل کسی است که بر مدار امام حرکت می کند و تولی تام به امام دارد. تحقق سنن احکام و عدل از شئون فعل الهی اند و به وسیله حضرت حق محقق می شوند. امام، مجرای فعل الهی است. فعل او فعل خداست. طاعت امام طاعت خداست و بیعت و زیارت با او بیعت و زیارت با خداوند است.سید محمدمهدی میرباقری اظهار داشت: »مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ«. »إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ«. امام یدالله، عین الله، اذن الله و اذن واعیه است. امام در قرآن این گونه معرفی شده است. آن یداللهی که کلمه عدل با آن محقق می شود، خود امام است. امام، مجرا و طریق تحقق اسماء حسنی الهی و فعل الهی و احیای سنن الهی در عالم است. اگر احکام، تحقق ولایت امام هستند، نتیجه این می شود که به اندازه ای که ما ولایت امام را تحمل کنیم در ما عدالت و احکام محقق می شود. اگر ولایت حقه در پرده غیب رفت تمام احکام و سنن هم در غیبت می روند.
۳ نوع غیبت
وی اضافه کرد: ۳ نوع غیبت داریم؛ یکی غیبت جسمی امام که درباره آن خیلی تحقیق نشده است. غیبت دوم، غیبت ولایت امام است که اختصاص به حضرت بقیه الله هم ندارد. »وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشی‌«اسرار ولایت و قرآن در پرده است و تا زمان »وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّی« این پرده وجود دارد. معنای سوم غیبت هم این است که حضرت »کَلِمَتِکَ التَّامَّةِ فِی أَرْضِکَ« هستند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه گفت: در ذیل آیات اول سوره بقره این روایت نقل شده است که یکی از معانی غیب در آیه »الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ« وجود مقدس امام زمان(ع) است. حضرت امام عصر(عج) یک آیه غیبی الهی هستند که حضرت هم منتظر تحقق این آیه الهی هستند. وقتی این آیه ظهور کند تمام دین حضرت نبی اکرم(ص) در عالم ظاهر می شود. حقیقت ظهور، هم ظهور جسمی امام است و هم کنار رفتن حجاب از حقیقت ولایت.
غیر امام راهی نیست و بقیه راه ها به بی راهه می روند
وی خاطرنشان کرد: تحقق احکام و سنن دو طرف دارد؛ یک جنبه آن ظهور حقیقت ولایت در عالم است و جنبه دوم تحمل حیات انسانی است. تمسک به شرایع به معنی تحقق شرایع نیست. وقتی مدار ولایت عوض می شود آن چنان که در سقیفه رخ داد، هیچ باطنی وجود ندارد و راهی وجود ندارد. چون غیر امام راهی نیست و بقیه راه ها به بی راهه می روند. انسان اسلام، انسان محب امام است که همه چیزش را برای امام می خواهد. تا چنین چیزی محقق نشود، روابط اجتماعی متناسب با آن هم محقق نخواهد شد.
حدود را نباید اصل بگیریم و امام را مجری احکام، حدود فرع بر امام هستند
سید محمدمهدی میرباقری همچنین عنوان کرد: به اندازه تولی ما احکام تحقق پیدا می کنند. حدود را نباید اصل بگیریم و امام را مجری احکام، حدود فرع بر امام هستند. آن چه از آن منع می شود ولایت ائمه نار است. وقتی ولایت باطل حاکم شد، تمام فروع را هم پیاده کنید، این اسلام نیست. تحقق احکام به تحقق ولایت امام منوط است. تحقق ولایت امام هم به ظهور حقیقت ولایت در عالم و ظهور این کلمه تامه است. این کلمه باید ظهور پیدا کند و در قوای انسانی جاری شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، وی تأکید کرد: این جزو غفلت های مومنین است که برخی تصور می کنند امام زمان یک مدرنیته اخلاقی درست می کنند. این خطاست. »أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً«. من فکر می کنم »ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً« در شکل کلی اش مربوط به دوران ظهور است. تمام این بساط، خس و خاشاک زیر دست و پا می شود. نه این که حضرت بیایند همین بساط را اخلاقی کنند. بلکه کل این بساط جمع می شود. باید محیط حیات دنیا تبدیل به محیط حیات آخرت شود. در روایت داریم که حیات دنیا، محیط ولایت دشمنان ماست و حیات آخرت محیط ولایت ماست. ابتدا حیات آخرت برپا می شود و سپس مناسبات حیات آخرت که سنن و احکام هستند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۴:۱۰ ب.ظ

دیدگاه


× هشت = 32