ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری آذربایجان‌غربی

ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری  آذربایجان‌غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: سرمایه‌گذاری در بخش خدماتی آذربایجان‌غربی توجیه‌پذیرتر از بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی است و این در حالی است که حوزه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های استان به شدت مورد غفلت واقع شده است.
اقتصاد آذربایجان‌غربی همیشه به عنوان یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزی مطرح بوده است و این در حالی است که وضعیت خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین پدیده نا مبارک خشک شدن دریاچه ارومیه باعث شده تا کم آبی و از بین رفتن سفره های زیر زمینی آب کشاورزان منطقه را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.
اگر چه البته یک سوم از کل جمعیت آذربایجان‌غربی در روستاها زندگی کرده و از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و این امر موجب به وجود آمدن چنین نگرشی شده است ولی اینکه آیا سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی استان می‌تواند موجب رشد اقتصادی این منطقه شود پرسشی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و یا اساتید صاحب نظر دانشگاهی از پاسخ دادن به آن طفره می‌روند.
با شرایط پیش آمده و با نیم نگاهی به وضعیت استان‌ها و کشورهای هم‌جوار آذربایجان غربی به نظر می‌رسد که باید به فکر یک اقتصاد جایگزین مطمئن، با بازگشت سرمایه بالا و با داشتن امنیت سرمایه گذاری بود و در این میان گردشگری از مهم‌ترین حوزه های اقتصادی جایگزین و مطمئن می تواند باشد.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تا کنون هیچ مطالعه علمی و دقیقی در رابطه با اینکه مزیت سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی مربوط به کشاورزی باشد، نشده ‌است و هنوز در خصوص جایگزین این صنعت نیز کسی نیندیشیده است.
آذربایجان غربی به دلیل قدمت تاریخی برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری و داشتن مردمانی خونگرم و مهمان_نواز، جایگاه خاصی در صنعت گردشگری دارد و عامل نجات آذربایجان غربی در شرایط کنونی که وضعیت صنعت و اقتصاد استان مطلوب نیست، جذب گردشگر و سرمایه گذاری در این حوزه توریسم است.
جاذبه‌های طبیعی، تاریخی آذربایجان‌غربی و هم‌جواری با ۳ کشور خارجی توانایی استان را برای توسعه گردشگری صد چندان می‌کند. این استان به دلیل هم مرزی با کشورهای ارمنستان آذربایجان، ترکیه و عراق موقعیت بسیار فوق‌العاده در منطقه دارد. ترانزیت کالا، جذب توریسم و توسعه مبادلات اقتصادی می‌تواند آذربایجان غربی را به یک منطقه استراتژیک تبدیل کند. امنیت محیطی از عوامل جذب گردشگر است و در سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و کوشیده شده تا فضای ذهنی کشور نسبت به ارومیه و آذربایجان غربی تغییر کند. از جمله اقدامات می‌توان به برگزاری همایش‌ها و مسابقات کشوری و بین‌المللی اشاره کرد که برای جذب گردشگر حرکت مثبتی است.
از سوی دیگر، با طبیعت خدادادی بسیار دیدنی و بکر و سایر جاذبه های گردشگری موجود در آذربایجان غربی به نظر می‌رسد باید استراتژی همه دستگاه‌ها جذب گردشگر باشد با تحقق این دو مهم سطح زندگی مردم تغییر خواهد کرد.
در آذربایجان غربی هم اکنون ۱۸ موزه و کاخ موزه وجود دارد که این اماکن گردشگری نیز در ایام ویژه سال مثل تعطیلات نوروز با تمام ظرفیت می‌توانند در اختیار گردشگران قرار بگیرند و استقبال خوب و بازدیدهای زیادی نیز از آن‌ها صورت می‌گیرد.
به نظر می‌رسد هماهنگی و همکاری همه دستگاه های عضو ستاد تسهیلات گردشگری استان در امر جذب گردشگر و توسعه توریست استان بسیار مهم و حیاتی است و آمادگی و همراهی نهادهای چون هلال احمر، اورژانس نیروی انتظامی، درمانگاه‌ها، اقامتگاه های بین_راهی، راه و شهرسازی و حمل و نقل و پایانه‌ها در این میان نقش مهمی دارد.
متأسفانه سازمان میراث فرهنگی نتوانسته به وظایف خود در رابطه با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری عمل کند و فعالیت‌ها و برنامه های سال‌های اخیر نتوانسته کاری از پیش ببرد. خیلی جاها هم‌سویی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی نیاز بوده که متأسفانه همدلی خوبی مشاهده نشده است.
این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری، صنعتی و تجاری آذربایجان‌غربی توجیه بیشتری دارد و بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی در کشور مربوط به بخش خدمات است و دپوی صادراتی بودن، محورهای ترانزیتی استان و ظرفیت‌های گردشگری می‌تواند سهم استان را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.
با نیم نگاهی به استان‌های موفق در حوزه جذب گردشگر و سرمایه گذاری موفق و مطمئن در این بخش از جمله استان‌های اصفهان و مازندران نشان می‌دهد که استان آذربایجان غربی نیز ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فوق‌العاده ای در بحث سرمایه گذاری در حوزه توریست دارد. همین کشور ترکیه که در همسایگی آذربایجان غربی است در برخی سال‌ها درآمد حاصل از صنعت توریست این کشور از کل درآمد فروش نفت ایران در یک سال بیشتر است.
این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش‌های مختلف استان انجام شده آینده مبهمی دارند چرا که همه جوانب را نسنجیده‌اند و با کوچک‌ترین تغییری در تصمیمات شکست می‌خورند ولی صنعت توریست و سرمایه_گذاری در این صنعت زود بازده موضوعی است که در جهان آزمون خود را پاسخ داده و درآمدهای زیادی به دست آورده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = هشت