ضرورت ترویج فرهنگ استفاده از کالاها و خدمات استاندارد

ضرورت ترویج فرهنگ استفاده از کالاها و خدمات استاندارد

گروه گزارش:ضرورت دارد مصرف‌کنندگان با خرید تولیدات داخلی دارای نشان استاندارد وتولیدکنندگان نیز با ارتقای کیفیت محصولات خود گام مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور بردارند.
به گزارش آرازآذربایجان، درراستای ارتقای سلامت، بهداشت و ایمنی، ترویج فرهنگ استفاده از کالاها و خدمات استاندارد باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت دارد مصرف‌کنندگان با خرید تولیدات داخلی دارای نشان استاندارد و تولیدکنندگان نیز با ارتقای کیفیت محصولات خود گام مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور بردارند.
استانداردسازی مترادف با تنظیم و به نظم کشیدن است یکی از جامع‌ترین تعاریف می‌گوید استاندارد یعنی نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم فنون و تجارت بشری که به صورت مقررات و نظام‌هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات توسعه صنعت، صرفه‌جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار گرفته می‌شود.
منصور جلایر با بیان اینکه امسال هفته استاندارد از ۱۸ مهر تا ۲۴ مهر ماه تعیین گردید اظهار داشت: ۲۲ مهر ماه تحت عنوان “استانداردها زبان مشترک جهانی” به عنوان روز جهانی استاندارد نام‌گذاری شده که نودمین سال تاسیس سازمان ملی استاندارد ایران است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی متذکر شد ۲۳ مهر ماه با عنوان استاندارد و همدلی و همزبانی دولت و ملت در راستای شعار سال نام‌گذاری شده که غبارروبی مزار شهدا و دیدار با خانواده‌های شهدا و دیدار از بیمارستان امید از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این روز است.
*ابطال ۱۰۵ پروانه کاربرد علامت استاندارد در آذربایجان غربی
جلایر با اعلام اینکه هزار و ۷۰ فرآورده مشمول استاندارد بوده که در این راستا در شش ماه نخست امسال ۸۴ پروانه کاربرد علامت استاندارد در آذربایجان غربی صادر شده، بیان کرد: طی شش ماه نخست امسال ۳۱۹ پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان تمدید و ۱۰۵ پروانه کاربرد علامت استاندارد نیز ابطال شده است.وی بازدید فنی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، بازدید فنی از واحدهای خدماتی، نظارت بر سکوهای سیلندر پرکنی گاز مایع، آزمون باسکول‌های ثابت همکف و متحرک، صدور گواهی انطباق کالاهای وارداتی و صادراتی و نظارت بر مراکز عرضه، تمرکز و فروش و… را از جمله اقدامات عنوان کرد.جلایر ابراز داشت سازمان ملی استاندارد ایران و ادارات کل استاندارد کشور در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری به ویژه بند ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای کلیه تولیدات داخلی و ترویج آن مسئولیت‌های مهمی را به منظور نظارت بر کیفیت کالاها و خدمات و مطابقت آنها با استانداردها عهده‌دار بوده است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی ادامه داد: در این راستا لازم است جهت ارتقای سلامت، بهداشت و ایمنی، ترویج فرهنگ استفاده از کالاها و خدمات استاندارد به عنوان یکی از اولویت‌های مهم مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بایستی مصرف‌کنندگان با خرید تولیدات داخلی دارای نشان استاندارد و تولیدکنندگان نیز با ارتقای کیفیت محصولات خود گام مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور بردارند.این مسئول افزود: امید است با همت دستگاه‌های اجرایی مرتبط، واحدهای تولیدی و خدماتی و نیز خانواده‌ها بتوانیم با رعایت استانداردها آرامش و رفاه را در زندگی خود جاری کنیم.
*۱۰۴۳ مورد بازدید فنی از واحدهای تولیدی و خدماتی آذربایجان غربی
وی به تعداد بازدید فنی از واحدهای تولیدی و خدماتی توسط اداره کل استاندارد استان و شرکت‌های تایید صلاحیت شده اشاره کرد و یادآور شد: شش ماه نخست امسال هزار و ۴۳ مورد بازدید فنی از واحدهای تولید و خدماتی انجام شده و استمرار کنترل‌ها از اولویت‌های کاری است.
جلایر با بیان اینکه سال گذشته ۲ هزار و ۶۲۴ مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی در استان انجام شده، ادامه داد: شش ماه نخست امسال نیز هزار و ۷۲ مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی استان صورت گرفته و در صورتی که نمونه با استاندارد مطابقت نداشته باشد از توزیع محصول تولیدی جلوگیری می‌شود.
وی آزمایشگاه‌های غذایی، آزمایشگاه بسته‌بندی، سلولزی و نساجی، آزمایشگاه میکروبیولوژی، آزمایشگاه تجزیه دستگاهی، آزمایشگاه شیمیایی، آزمایشگاه مصالح ساختمانی و آزمایشگاه اوزان و مقیاس‌ها را این آزمایشگاه‌های اداره کل عنوان کرد.جلایر اضافه کرد: بازدید فنی از واحدهای تولیدی، آزمون فرآورده‌های تولیدی و مراکز عرضه و آموزش مسئولان کنترل کیفیت از جمله وظایف آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد و آزمایشگاه‌های همکار است.
*وجود ۱۶۵ سردخانه دارای پروانه استاندارد در آذربایجان غربی
وی یادآور شد: تعداد کل سردخانه‌های استان ۲۵۴ سردخانه بوده که در این راستا آذربایجان غربی رتبه نخست کشوری را داراست و از این تعداد ۱۶۵ مورد از سردخانه‌های استان دارای پروانه استاندارد است.مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی ادامه داد: ۱۶ واحد سردخانه در استان غیرفعال و ۱۴ واحد سردخانه نیز به لحاظ عدم رعایت اصول نگهداری توقیف است.
وی به آزمون نازل‌های سوخت مایع اعم از بنزین و گازوئیل در شش ماه نخست سال جاری در آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: امسال ۵ هزار و ۲۱۴ مورد آزمون نازل‌های سوخت مایع اعم از بنزین و گازوئیل انجام شده است.جلایر در خصوص جایگاه‌های سوخت CNG اعلام کرد از تعداد ۱۱۱ جایگاه CNG مرحله نخست ۴۵ جایگاه CNG دارای ایرادات بودند و مشکل فنی داشتند که برای رفع نواقص به شرکت نفت منطقه‌ای و گاز استان اعلام شده است و شش جایگاه CNG از شرایط بحرانی برخوردار بودند.وی تعداد کل شهربازی‌های استان را ۱۰ مورد عنوان کرد و یادآور شد: در این ۱۰ شهربازی ۲۰۰ دستگاه مستقر است و در این راستا شهرداران ملزم بوده در صورتی که تجهیزات و زمین‌های بازی استاندارد نباشد عقد قرارداد نداشته باشند و هر مسئولیتی در این زمینه با شهرداران است.
جلایر با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ نفرساعت برای اپراتورها و مالکین عوامل بازی آموزش ارائه شده، ادامه داد: طی شش ماه نخست سال جاری برای ۲۷ دستگاه مجوز بهره‌برداری در شهربازی‌ها صادر شده و از بهره‌برداری ۴۰ دستگاه به دلیل نواقص خطرساز جلوگیری شده است.
وی به کنترل بازار توسط اداره کل استاندارد در شش ماه نخست سال ۹۴ اشاره و خاطرنشان کرد: ۶ هزار واحد صنفی طی این شش ماه مورد بازرسی قرار گرفته و در این راستا بیش از ۳۰۰ مورد نمونه‌گیری انجام شده است.
*خروج ۱۳ کیلوگرم مصنوعات گران‌بهای غیراستاندارد داخلی و خارجی از سیستم فروش
جلایر افزود: طی شش ماه نخست امسال طی بازرسی‌های صورت گرفته ۱۳ کیلوگرم مصنوعات گران‌بهای غیراستاندارد داخلی و خارجی در استان از سیستم فروش خارج شده که موارد تخلف شامل فاقد کد سازنده و فاقد علامت استاندارد بوده است.وی با بیان اینکه سه آزمایشگاه تایید صلاحیت شده برای آزمون مصنوعات گران‌بها در استان فعالیت دارد، اعلام کرد: در این راستا نمونه منطبق ۳۰ درصد، عیار با انطباق جزئی ۴۰ درصد، عیار بین ۷۴۵ تا ۷۴۸ حدود ۳۰ درصد و عیار ۷۴۵ به پایین ۵٫۷ درصد بوده است.جلایر در پایان مشارکت در تدوین استاندارد و طرح‌های تحقیقاتی، بازدید و ارزیابی آزمایشگاه‌های همکار، ارائه خدمات آزمایشگاهی به گمرکات استان، نظارت بر آزمون نمونه توسط آزمایشگاه‌های همکار، صدور گواهی ایمنی و عملکرد آسانسور، نظارت بر شرکت‌های بازرسی فنی آسانسور، نظارت بر اوزان و مقیاس‌های مورد استفاده و نظارت بر سکوهای سیلندر پرکنی را از جمله وظایف آزمایشگاه‌های اداره کل برشمرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


دو × 6 =