راهکارهای اقتصادی سازی کشت کلزا در آذربایجان غربی

راهکارهای اقتصادی سازی کشت کلزا در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: کارشناسان اقتصادی معتقدند که دانه روغنی کلزا در میان سایر دانه های روغنی ویژگی‌های خاصی دارد و بالا بودن ۴۰ الی ۴۵ درصدی روغن کلزا و کم بودن میزان اسید چرب اشباع شده آن از مهم‌ترین ویژگی‌های این دانه روغنی است.
اقتصادی که بر پایه بهره‌وری بالای عوامل تولید، کارآمدی توزیع و کاربرد دانش در مدیریت شکل گرفته باشد، می‌تواند پیشرفت کشاورزی آذربایجان غربی را به ارمغان آورده و این امر مستلزم ارتباط مؤثر فرآیند تولید علم با فرآیند تولید خواهد بود. کارآمدی مدیریت تحقیقات، انتقال و ترویج از الزامات مهم تحقق توسعه با رویکرد اقتصادی دانش بنیان است.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند که جهت عبور هوشمندانه از چالش‏های اقتصاد کشاورزی، تولید دانش بنیان با اتکا به منابع انسانی کارا و استفاده از فناوری‏ به عنوان اصلی‏ترین عوامل ایجاد ثروت و اقتصادی سازی تولید در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی مطرح هستند.
از جمله راه‌های مورد نیاز در توسعه مطلوب و هدفمند بخش کشاورزی استان، کشف بازارهای تازه و نفوذ در آن با تکیه به ظرفیت‌های بالقوه آذربایجان غربی است و در شرایطی که توسعه صادرات غیرنفتی یک برنامه مهم اقتصادی دولت بشمار می‌آید، طرح پرورش کلزا به لحاظ زود بازده بودن، توجیه اقتصادی بالایی را به همراه داشته و می‌توان این ظرفیت بکر را در راستای توسعه اقتصادی بخش مهم کشاورزی کشور بکار گرفت.
کشت کلزا در آذربایجان غربی به طور معمول از ۱۰ شهریور ماه آغاز می‌شود و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد و در سال زراعی سال گذشته یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان به زیر کشت کلزا رفت و محصول برداشتی از آن ۲ هزار و ۴۰۰ تن کلزا شد. طبق آنچه که در اخبار سال گذشته از سوی مسئولان جهاد کشاورزی مطرح شد، در سال زراعی گذشته سطح زیر کشت کلزا در آذربایجان غربی ۳۰۰ هکتار نسبت به سال زراعی ۹۱ افزایش یافت. سال گذشته بذر اصلاح شده و همچنین کود پاییزه به منظور کشت کلزا توزیع شد و ۹ تن بذر اصلاح شده و ۷۵۰ تن کود پاییزه در بین کشاورزان آذربایجان غربی توزیع شد.
سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال گذشته برای کشاورزان در ارتباط با کشت کلزا تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته بود و کشاورزان می‌توانستند به ازای کشت هر هکتار کلزا ۵ میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز هفته گذشته از آغاز خرید تضمینی محصول کلزا در این استان خبر داد. همزمان با شروع برداشت کلزا از ۲۸ خرداد ماه سال جاری در استان، خرید تضمینی محصول کلزا نیز توسط مراکز خرید تضمینی شرکت‌های تعاون روستائی در سطح استان آغاز شده است.
از زمان دایر شدن این مراکز و آغاز خرید تضمینی این محصول تاکنون، میزان ۵۲۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شده است و با توجه به وقوع خسارت ناشی از تگرگ و سرمای زمستانه در سطح استان در سال جاری با کاهش عملکرد این محصول روبرو هستیم و پیش بینی می‌کنیم حدود ۷۰۰ تن محصول کلزا توسط مراکز خرید خریداری شود.
قیمت تضمینی هر کیلو گرم دانه روغنی کلزا با افت مفید ۲ درصد و غیر مفید ۹ درصد با در نظر گرفتن رطوبت ۱۰ درصدی از قرار هر کیلو ۱۹ هزار ریال تعیین شده است و سطح زیر کشت کلزا در استان ۷۱۰ هکتار است و بیشترین سطح زیر کشت کلزا در استان در سال جاری به شهرستان‌هایی از قبیل پلدشت، میاندوآب، مهاباد، نقده، بوکان و شوط اختصاص دارد.
در زمان کشت این محصول مقدار ۷ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم بذر اصلاح شده از نوع اکاپی و سایر نهاده های مورد نیاز در اختیار کلزا کاران استان قرار داده شده است و با توجه به اینکه کشت کلزا در استان به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد میزان ضایعات ناشی از برداشت به حداقل اندازه ممکن در حدود ۴ الی ۵ درصد می‌رسد.برای نظارت بر مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول علاوه بر کارشناسان مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها و استان، سه نفر نیز به عنوان ناظر کلزا در قالب شرکت‌های خدمات فنی و مشاوره ای در شهرستان‌های پلدشت و مهاباد نیز به‌کارگیری شده است.کارشناسان اقتصادی معتقدند که دانه روغنی کلزا در میان سایر دانه های روغنی ویژگی‌های خاصی دارد و بالا بودن ۴۰ الی ۴۵ درصدی روغن کلزا و کم بودن میزان اسید چرب اشباع شده آن از مهم‌ترین ویژگی‌های این دانه روغنی است.علاوه بر این از لحاظ خصوصیات زراعی هم خاک مزرعه را پوک و متخلخل می‌کند، یعنی جریان هوا در خاک به سهولت انجام می‌گیرد و ضمن تقویت خاک زراعی بستر زراعت را برای کشت دوم نیز بیش از پیش آماده می‌سازد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


دو + = 7